تغذیه و بهداشت خانواده

۱ـ انار: این میوه علاوه بر این که حاوی املاح و ویتامین های مختلف است برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می شود. در مورد جلوگیری از پیری زودرس ترکیبات انار موجب تعادل میزان ترکیبات بافت های ماهیچه های بدن می شود و در افراد مسن که به تدریج وزن بدنشان کم می شود از سوختن این بافت ها جلوگیری کرده و وزنی متعادل به وجود می آورد. در ضمن تحقیقات علمی ثابت کرده اند که ترکیبات موجود در انار از بروز چین و چروک پوست جلوگیری کرده، سبب استحکام استخوان ها و تقویت ماهیچه های قلب و سیستم ایمنی بدن می گردد. انار به علت خاصیت ضد التهاب در سلامتی و بهزیستی بافت های بدن مخصوصاً پوست نقش داشته و در نهایت از پیری زودرس آن جلوگیری می کند.

۲ـ بادام: بادام حاوی مقدار زیادی از استرول گیاهی است که در پائین آوردن کلسترول خون و در نتیجه در سلامتی قلب و عروق نقش دارد و در ضمن سبب تقویت حافظه شده و به همراه آنتی اکسیدان های قوی خود جسمی سالم به وجود آورده و از پیری زودرس جلوگیری می کند. نوعی ویتامین E موجود در بادام مانع صدمه اشعه ماوراءبنفش خورشید به بدن می شود و پوست صدمه دیده در اثر تابش خورشید را درمان می کند.

۳ـ گوجه فرنگی: گوجه فرنگی به علت انتی اکسیدان بسیار قوی لیکوپن (رنگدانه) در جوان ماندن مصرف کننده آن نقش دارد. این آنتی اکسیدان از بروز بسیاری از بیماری های مزمن جلوگیری می کند و در تقویت سیستم دفاعی بدن موثر است به همین دلیل شخص کمتر بیمار می شود و به پیری زودرس دچار نمی گردد.

در مورد خواص گوجه فرنگی در این صفحه مطالب زیادی نوشته ایم و در اینجا از تکرار آن خودداری می کنم و فقط اشاره می نمایم که گوجه فرنگی پخته و محصولات آن که حرارت داده شده اند به همراه مقداری چربی بهتر جذب بدن می شوند و گوجه فرنگی تازه این خاصیت را ندارد. به عبارت دیگر لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باید حرارت داده شود تا شکسته و در بدن قابل هضم و جذب شود. لیکوپن در زیبائی و لطافت پوست بدن و جوان ماندن آن نقش دارد.

۴ـ شکلات: شکلات تیره رنگ حاوی مقدار قابل توجهی فلاوونوئید نوع دیگری از آنتی اکسیدان است که در آرامش و خوش خلقی شخص موثر است. کاکائو حاوی نوعی تانن به نام پروسیانیدین است که در انعطاف عروق بدن، مخصوصاً قلب مهم می باشد و از شکنندگی آنها جلوگیری می کند. افرادی که در بدنشان آنتی اکسیدان فلاوونوئید وجود ندارد یا به مقدار کافی نمی باشد پوستشان در برابر اشعه خورشید و عوامل محیط زیست که زیانبار هستند، زودتر صدمه می بیند. مطالعات علمی ثابت کرده اند افرادی که کاکائو و یا شکلات سیاه مصرف می کنند به طور کلی کمتر بیمار می شوند و از میزان پیش بینی شده جوان تر مانده و زندگی می کنند.

۵ ـ ماست: بسیاری از ملل دنیا شناخت و تهیه ماست را که حدود دو هزار سال قدمت دارد به خود اختصاص می دهند و مخصوصاً ماست تخمیر شده یا ترشیده را که موجب تکثیر میلیون ها باکتری خوش خیم می گردد و امروزه آن را پروبیوتیک نام نهاده اند مصرف می کردند. این دسته از باکتری ها در سلامتی دستگاه گوارش و هضم و جذب غذا نقش دارند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردند. نه تنها املاح و ویتامین های موجود در شیر و لبنیات از بسیاری از بیماری ها مانند پوکی استخوان و ازدیاد فشار خون و غیره جلوگیری می کنند، مخصوصاً ماست نقش مهمی در تندرستی بدن و لطافت و زیبائی پوست بدن دارد. افرادی که به دامداری اشتغال دارند و مصرف سرانه سالیانه ماست آنها بالا است و یا کسانی که به خوردن ماست علاقه مند هستند به دلائل ذکر شده در بالا جوان تر مانده و به پیری زودرس دچار نمی شوند. افرادی که به هر دلیل غیر علمی مصرف لبنیات را منع و یا تبلیغات بی اساس منتشر می کنند اگر به خواص شیر و ماست و پنیر و غیره پی برده بودند چنین ادعایی را نمی کردند.

شیر کامل ترین غذای انسان و حیوان از بدو تولد بوده و هنوز هیچ مرکز تحقیقات علمی و یا دانشمندی موفق نشده ترکیبی مانند شیر، مخصوصاً شیر چند هفته اول تولد و به دنیا آمدن نوزاد که هر ساعت ترکیب آن برای رشد کودک عوض می شود، بسازد. اگر می خواهید سالم بمانید و عمری دراز و با نشاط داشته باشید ماست، مخصوصاً ماست ترش (یک دو روز ماست را در محیط منزل و خارج از یخچال نگهدارید) بخورید و پولتان را برای خرید ماست پروبیوتیک که افزاینده های غذایی و اسانس های مختلف به آن اضافه شده و باکتری های مفید موجود در آنها نسبت به ماست ترشیده بسیار ناچیز است، به هدر ندهید.

۶ ـ زردچوبه یا Turmeric: رنگ زردچوبه را موادی به نام Curcumin تشکیل می دهد که آنتی اکسیدانی است بسیار قوی. این ماده خواص بی شماری دارد از جمله ضد سرطان بوده و بهترین دارو برای درمان التهاب بدن مانند درد مفاصل، التهاب سینه و دستگاه گوارش و غیره می باشد. نوعی سرطان سینه را شناسایی کرده اند که به علت التهاب بافت ها به وجود می آید و درمان آن بسیار پیچیده و نتایج آن خطرناک است. طبق بررسی های علمی کسی که در غذای روزانه خود مقداری زردچوبه منظور می کند نسبت به دیگران سالم تر می باشد و کمتر به بیماری آلزایمر دچار می گردد. به عبارت دیگر زردچوبه در سلامتی مغز و اعصاب نقش داشته و از بروز عارضه فراموشی جلوگیری می کند.

با اضافه کردن مقداری فلفل سیاه به زردچوبه اثر و قدرت جذب آن در دستگاه گوارش یک هزار بار افزایش می یابد، زیرا ترکیبات موجود در فلفل سیاه سبب می گردد که تمام ترکیبات مفید زردچوبه جذب بدن گردد.

با جمع بندی آن چه که به طور اختصار اشاره گردید زردچوبه به خاطر پیش گیری از بیماری های خطرناک سلامتی بدن را تامین نموده و سبب جوان ماندن آن می شود.

۷ـ لوبیای سیاه: عده زیادی خواص غذایی و شاید دارویی لوبیای سیاه را نمی دانند و آن را غذای ارزان و بی ارزش دانسته و فقط در بعضی از غذاها از آن استفاده می کنند. محققان طی بررسی جالبی ثابت نموده اند که مصرف روزی ۳ اونس لوبیای سیاه ۳۸ درصد از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند. در بین لوبیاهای مختلف لوبیای سیاه این خاصیت اختصاصی را دارد و در تقویت حافظه و سلامتی مغز و اعصاب موثر می باشد. این غذای ساده به همراه مقدار زیادی املاح، پروتئین و فیبر و ویتامین های موجود در آن به طور کلی سبب سلامتی بدن شده و از مرگ زودرس جلوگیری می کند.

غذاهای دیگری نیز وجود دارند که در طولانی تر شدن عمر و جلوگیری از پیری زودرس نقش مهم دارند که در شماره های آینده به آنها اشاره خواهد شد.

آمار سخن می گوید

میزان مصرف سرانه سالیانه تخم مرغ در سال ۲۰۱۲ در آمریکا ۲۴۹ عدد گزارش شده. بزرگترین تولیدکننده تخم مرغ را ایالت Iowa به خود اختصاص داده و هر ساله حدود ۶۳ میلیون عدد تخم مرغ به بازار عرضه می کند. در همین سال جمع کل تخم مرغ تولید شده در آمریکا از ۵۶/۶ بیلیون تجاوز نموده است.

بهتر است باور کنید

حدود ۶۰ نوع مواد ضروری به همراه ۶ گروه املاح، ویتامین ها، چربی، پروتئین، مواد قندی و نشاسته ای و آب وارد بدن می گردند و تعادل و وجود آن ها سبب سلامتی بدن می گردد. برای اولین بار ویتامین توسط یک نفر شیمی دان آمریکائی هلندی تبار شناسایی و نامگذاری شد(Vita-Min). در بین سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ تقریبا همه ویتامین ها شناسایی شدند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com