۱۸ مارچ تا ۲۸ مارچ ۲۰۱۳

نسرین ستوده به دنبال تمدید نشدن مرخصی‌اش به زندان بازگشت

بی بی سی: رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر که از سی‌ام اسفندماه به مرخصی آمده بود، از بازگشت خانم ستوده به زندان اوین به دلیل تمدید نشدن مرخصی‌اش خبر داد.

نسرین ستوده در کنار همسرش رضا خندان و نیما و مهراوه فرزاندانشان در سفر به شمال پس از مرخصی از زندان

آقای خندان سه شنبه شب، ششم اسفندماه، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «نسرین با تمدید نشدن مرخصی‌اش امشب به زندان برگشت».

وبسایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی نیز نوشته است که خانم ستوده ساعت ۱۱ شب سه‌شنبه به زندان بازگشته است.

نسرین ستوده همراه با دو تن از فعالان سیاسی و دانشجوی سی‌ام اسفندماه به مرخصی آمد.

رضا خندان در مورد مرخصی نسرین ستوده در فیسبوک خود نوشت: «از آن‌جا که دادستانی به طور قطعی اعلام کرده بود نسرین به مرخصی نمی‌آید، ما قبل از تحویل سال به مسافرت رفتیم. پس از رفتن ما به او مرخصی دادند و او هم [با] نصف روز تاخیر به ما پیوست».

صفحه فیسبوکی «تابلو» روزهای پنجم و ششم فروردین‌ماه دو عکس از نسرین ستوده «در دوران مرخصی» وی منتشر کرد که در یک عکس او در کنار همسر و دو فرزندش دیده می‌شود.

نسرین ستوده که بارها به دلیل فعالیت‌های حقوقی‌اش تهدید شده بود، شهریورماه ۱۳۸۹ و در حالی که وکالت شماری از بازداشت‌شدگان پس از وقایع انتخابات سال ۸۸ را بر عهده داشت، بازداشت شد.

دادگاه انقلاب اسلامی خانم ستوده را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرده است، اتهاماتی که خانم ستوده آنها را رد کرده است.

وی که برنده چندین جایزه حقوق بشری از جمله جایزه حقوق بشری ساخاروف در سال ۲۰۱۲ است، دو بار در زندان دست به اعتصاب غذا زده است؛ یک‌بار در مهرماه ۱۳۸۹ در اعتراض به وضعیت بازداشت خود و بار دوم در مهرماه ۱۳۹۱ در اعتراض به ممنوع‌الخروج شدن دخترش.

او همچنین شهریورماه سال ۱۳۹۰ به استفاده از پوشش اجباری چادر در روزهای ملاقات اعتراض کرد که به دنبال آن یک ماه ممنوع الملاقات شد.

سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی بارها به بازداشت نسرین ستوده اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او از زندان شده‌اند.

 

رییس کل بانک مرکزی:

اسکناس های درشت تر در راه است

ایلنا ـ رئیس کل بانک مرکزی از چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری برای آسان‌تر شدن مبادلات پولی خبر داد.

به گزارش ایلنا،‌ محمود بهمنی بعد از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش‌های دولت برای کاهش نرخ نقدینگی گفت: در این باره تلاش‌های فراوانی را به کار بسته‌ایم که از جمله آنها می‌توان به پیش‌فروش سکه اشاره کرد و با این اقدامات توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به ۳۰ درصد برسانیم و انشاالله در طول ۵ تا ۶ روز آینده نرخ دقیق آن اعلام می‌شود.

وی درباره تأثیر کاهش نقدینگی بر روند افزایش تورم گفت: معمولاً تأثیر نرخ نقدینگی بر میزان تورم ۵ تا ۶ ماه بعد مشخص می‌شود اما تصور من این است که با توجه به کاهش نرخ نقدینگی رقم تورم از میزان پیش‌بینی شده ۳۲درصد در سال جاری قدری نیز پایین‌تر باشد.

وی افزود: البته ما از این میزان نقدینگی و تورم اصلاً راضی نیستیم اما شرایط از آنچه که می‌توانست پیش بیاید بسیار بهتر است و ما از اینکه به این نقطه رسیدیم راضی هستیم اما از میزان تورم و نقدینگی به هیچ عنوان با شرایط فعلی راضی نیستیم.

بهمنی در پاسخ به سؤالی درباره انتشار اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری گفت: با توجه به اینکه رقم هزینه چاپ اسکناس در خصوص ارقام ۵۰ تومانی- ۱۰۰ تومانی-۵۰۰ تومانی و یک هزارتومانی بیش از ارزش آن است ما به دنبال چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری و کسب مجوز آن هستیم.

وی افزود: به هیچ عنوان اسکناس‌های موجود را درشت نمی‌دانیم، به عنوان مثال ارزش اسکناس ۱۰هزارتومانی ما در مقابل اسکناس‌های اروپایی همانند اسکناس ۵۰۰یورویی کم ‌ارزش است.

وی ادامه داد: در مورد چاپ اسکناس‌های درشت در حال کار کردن روی این موضوع هستیم و باید مجوز آن را بگیریم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال دیگری درباره افزایش میزان حقوق در سال جاری گفت: با توجه به نرخ پیش‌بینی شده تورم در سال جاری که در حدود ۳۰ درصد است ما به همان میزان می‌توانیم افزایش حقوق داشته باشیم.

بهمنی تصریح کرد: حداقل افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد خواهد بود و حداکثر آن بستگی به میزان بودجه دارد و این افزایش حقوق از اول فروردین امسال اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حداقل افزایش حقوق در سال جاری ۲۰ درصد است گفت: حداکثر افزایش حقوق در سال جاری بستگی به تصمیم رئیس‌ جمهور، هیئت ‌دولت و معاون برنامه ‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دارد و اینکه بودجه تا چه میزان اجازه افزایش حقوق را می‌دهد که احتمال افزایش آن حداکثر تا سقف ۳۰ درصد است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: برنامه بعدی که بانک مرکزی در دستور اجرا دارد این است که با یک دسته چک تمام حساب‌های جاری را تحت پوشش قرار دهد به نحوی که نیازی نباشد یک شخص چندین دسته چک در اختیار داشته باشد.

 

عربستان: اعضای شبکه جاسوسی از ایران پول گرفته‌اند

رادیو آلمان: به گفته وزارت کشور عربستان سعودی تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که اعضای “شبکه جاسوسی” که اخیرا در این کشور بازداشت شدند، با سرویس‌های اطلاعاتی ایران در ارتباط بوده‌اند و در ازای ارائه اطلاعات پول دریافت می‌کرده‌اند.

وزارت کشور عربستان سعودی روز سه‌شنبه (۲۶ مارس/ ۶ فروردین) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اعضای یک “شبکه جاسوسی” که به تازگی در این کشور شناسایی و دستگیر شدند، با جمهوری اسلامی در ارتباط بوده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «تحقیقات اولیه، شواهد عینی به دست آمده و اظهارات متهمان این پرونده نشان می‌دهد که اعضای این شبکه در ارتباط مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی ایران بوده‌اند.»

عربستان سعودی هفته گذشته از دستگیری ۱۶ شهروند سعودی، یک تبعه ایرانی و نیز یک تبعه لبنانی به اتهام جاسوسی برای “یک کشور خارجی”‌ خبر داد. مقامات سعودی در اطلاعیه خود نامی از این کشور نبرده بودند.

به گفته‌ی وزارت کشور عربستان این افراد در شهرهای ریاض‌، مکه و مدینه و نیز یک استان شرقی در این کشور دستگیر شده‌اند. خبرگزاری دولتی عربستان گزارش داده است که این افراد مشغول “جمع‌آوری اطلاعات حیاتی” بوده‌اند. نزدیک به دو میلیون نفر از جمعیت ۲۷ و نیم میلیونی عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند.

در همین حال اقلیت مسلمان شیعه در عربستان گفته‌اند که مردان دستگیرشده پیروان این کیش بوده‌اند، اما اتهامات وارده به آنها را تکذیب کرده‌اند.

پیام نوروزی عبدالله اوجالان: پایان جنگ، آغاز صلح

رادیو آلمان: در دیاربکر ترکیه برای نخستین بار پیام نوروزی عبدالله اوجالان در برابر صدها هزار نفر خوانده شد. وی در این پیام “پایان جنگ و آغاز صلح” را اعلام کرد. روزنامه‌های ترکیه نیز از” آغاز صلح در نوروز” نوشتند.

در مراسم نوروزی حزب کردی آشتی و دمکراسی در روز پنجشنبه (۱ فروردین/۲۱ مارس) بنا به منابع مختلف بیش از یک میلیون نفر تجمع کردند. عثمان بای دمیر، شهردار کرد دیاربکر پیام و صحبت‌های خود را به زبان کردی شروع کرد و در ادامه آن را به ترکی ترجمه کرد. علاوه بر مهمانان کرد از عراق، ایران، سوریه، مقامات رسمی و نمایندگان احزاب مختلف ترکیه نیز در مراسم نوروزی دیاربکر حضور داشتند.

گردهمایی طرفداران اوجالان در دیاربکر به حمایت از پیام نوروزی او

در مراسم نوروزی دیاربکر پیام اوجالان نیز به زبان‌های کردی و ترکی خوانده شد. اوجالان در این پیام خود خاطرنشان کرد که: «وقت آن فرا رسیده است که سلاح ها خاموش شوند. من اعلام این موضوع را پایانی برای مبارزه نمی دانم، بلکه آغازی است برای یک مرحله نوین مبارزه. اکنون زمان آن فرا رسیده است که سلاح ها خاموش شده و اندیشه ها و افکار ما به سخن درآیند.»

معمر گولر وزیر کشور ترکیه نیز روز پنجشنبه از تصمیم عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان، پ ک ک استقبال کرد.

وی به خبرگزاری رسمی آناتولی گفت، لحن اوجالان صلح‌آمیز است و ما اکنون در انتظار نتایج واقعی و عملی آن هستیم.

روزنامه‌های ترکیه: گام تاریخی برای حل مسئله کرد در ترکیه

اکثر روزنامه‌های ترکیه جشن نوروز در دیاربکر و پیام نوروزی عبدالله اوجالان را تیتر کردند و از “پایان جنگ برادرکشی” و “خاموشی آتش جنگ در نوروز” نوشتند.

روزنامه‌ی “رادیکال” در ۱ فرودین ۱۳۹۲ با مقاله‌ای با عنوان “بولدان به زبان ترکی و اوندر به زبان کردی” منتشر شد. این روزنامه به خواندن پیام عبدالله اوجالان توسط “پروین بولدان” و “سری ثریا اوندر” نمایندگان کرد مجلس ترکیه اشاره می‌کند. هردو نماینده جزو هیئتی هستند که پیش از این ۳ بار با اوجالان در زندان امرالی دیدار کرده بودند.

روزنامه‌ی “وطن” ترکیه نیز با عنوان “دو زبان و یک هدف” منتشر شد. روزنامه “صباح” به پیام نوروزی اوجالان اشاره کرد و با عنوان ” آتش صلح در نوروز شعله ور می‌شود” انتشار یافت. “ینی شفق” روزنامه دیگر ترکی هم برای صفحه اول خود عنوان، “آتش صلح هیچوقت خاموش نخواهد شد!” را انتخاب کرد. و بالاخره روزنامه‌ی “آکیت” هم با عنوان “آزمون برادری در نوروز” انتشار یافت.

اکثر روزنامه‌های ترکیه از”گامی تاریخی برای حل مسئله کرد در ترکیه” می‌نویسند.

“نوروز کردها در ترکیه این بار فرق می‌کرد”

سامان رسول‌پور، آگاه به مسئله‌ی کردستان به دویچه وله گفت، نوروز کردهای ترکیه این‌بار ویژگی هایی دارد. وی افزود: «نخستین بار اوجالان از زندان امرالی برای مردمش پیام فرستاد. وی گفت که مرحله‌ی نوینی آغاز شده که در آن صدای اسلحه‌ها خفه خواهند شد. اوجالان در پیام خود درخواست کرد که از طریق گفت‌وگو مشکلات کردها در ترکیه حل شود. وی در پیامش روی برادری و برابری میان کردها و ترک‌ها تاکید کرد و گفت که کردها خواستند حسن نیت نشان دهند.»

رسول‌پور ادامه می‌دهد که پس از پیام اوجالان انتظار می‌رود که نیروهای”پ ک ک” از مرزهای ترکیه عقب نشینی کنند، اما وی تاکید کرد که اوجالان چک سفیدی به دولت ترکیه نداده و کردها درخواست‌های مشخصی را مطرح کردند و فعلا توپ در میدان ترکیه است.

اوجالان و کردها انتظار دارند که پارلمان ترکیه روندی را که در این کشور در حل مسئله کردها به وجود آمده، رسمیت بخشند. رسول‌پور در پایان گفت که نگرش به مسئله کرد در جامعه‌ی ترکیه تغییر یافته و نگاه‌ها اکنون به مسئله‌ی کرد در این کشور مثبت شده است.

قلب‌ها، مغزها، بدن‌ها؛ نگاهی به جشنواره فیلم همجنسگرایان در لندن

بی بی سی: بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم های همجنسگرایان در لندن که از قدیمی‌ترین جشنواره ها در این زمینه محسوب می شود، با ده روز نمایش فیلم در بی اف آی لندن (موسسه فیلم بریتانیا) به پایان رسید.

تنها فیلم ایرانی شرکت کننده در این جشنواره “آینه های روبرو”، ساخته نگار آذربایجانی، بود که در دو نوبت به نمایش گذاشته شد.

 

“بیرون در تاریکی” (Out in the Dark) ساخته مایکل مه یر، محصول مشترک آمریکا و اسرائیل، از فیلم های قابل توجه این جشنواره بود. این فیلم داستان رابطه همجنسخواهانه یک جوان فلسطینی و یک جوان اسرائیلی را روایت می کند. این دو که یکی فارغ التحصیل دانشگاه و دیگری وکیل است در یک کلوب شبانه ملاقات می کنند و رابطه ای را آغاز می کنند، اما مرد فلسطینی مجبور است گرایش جنسی خود را از خانواده اش مخفی کند و مرد اسرائیلی نمی تواند ملیت دوستش را به خانواده اش بقبولاند. فیلم در کنار روایت این رابطه، به برخوردهای اجتماعی و فرهنگی فلسطینی ها و اسرائیلی ها اشاره دارد و تصویر تلخی از آن ارائه می کند.

پوستر یکی از فیلم های جشنواره

جشنواره امسال با فیلم مستند پر سروصدای “من دیواین هستم” (I Am Divine)  ساخته جفری شوارز آغاز شد؛ مستندی درباره هریس گلن میلستد، معروف به دیواین، الهه الهام بدنام فیلم های جان واترز، فیلمساز آمریکایی. فیلم داستان زندگی پسر چاقی را روایت می کند که در نهایت به ستاره فیلم های زیرزمینی واترز بدل می شود و به عنوان نماینده و شمایلی از جامعه همجنسگرایان تثبیت می شود. فیلم ترکیبی است از نماهای آرشیوی و مصاحبه های تازه که در آن واترز هم از آغاز کار با دیواین و چگونگی ساخت فیلم ها سخن می گوید.

“مارگاریتا” عنوان فیلمی داستانی است که به عنوان اختتامیه به نمایش درآمد. این فیلم ساخته دومینیک کاردونا از کانادا، داستان دختری به نام مارگریتا را روایت می کند که در یک خانواده مسئولیت مراقبت از بچه ها و خانه داری را بر عهده دارد و تمایلات همجنسخواهانه هم دارد، اما در ادامه فیلم مشخص می شود که او که برای مادربزرگ اش در مکزیک پول می فرستد، حالا مشکل ویزا و اقامت غیرقانونی در کانادا پیدا کرده است.

جشنواره امسال برای اولین بار به سه بخش مختلف تقسیم شده بود: قلب ها، بدن ها، و مغزها.

در بخش قلب ها که به فیلم هایی با مضامین عاشقانه و روابط رمانتیک اختصاص داشت، فیلم هایی چون بواکاو (جون روبلس لانا- فیلیپین)، رفتن به جنوب (لیسونگ هی ایل- کره جنوبی)، چهار (جاشوا سانچز- آمریکا) و کمدین (تام شکولنیک- بریتانیا) به نمایش در آمد.

در بخش بدن ها که به جنسیت، هویت و تغییر جنسیت اختصاص داشت، فیلم هایی چون من حالا یک زن هستم (کایکل ون ارپ-هلند)، مرد برای یک روز (کاتارینا پترز- آلمان و بریتانیا) و پتونیا (آش کریستین- آمریکا) به نمایش گذاشته شد.

در بخش مغزها که به انعکاس و تاثیر همجنسگرایی در هنر، سیاست و جامعه اختصاص داشت، آثاری چون عریان متولد شده (آندره آ استبان- اسپانیا)، لذت! (جو بالاس-کانادا) و آمریکا در خشم (جیم هوبارد- آمریکا) به نمایش در آمد.

مساله تغییر جنسیت که در بسیاری از کشورها هنوز ممنوع است، در ایران قانونی است و فیلم های متعددی در این باره ساخته شده و در جشنواره های مختلف به نمایش درآمده اند.

“آینه های روبرو” ساخته نگار آذربایجانی یکی از این فیلم هاست که پیشتر در جشنواره های مختلف نمایش داشته و جایزه جشنواره واشنگتن را هم گرفته است.

این فیلم که در جشنواره همجنسگرایان لندن هم در دو نوبت در بخش بدن ها به نمایش گذاشته شد، داستان دو زن را روایت می کند: یکی زنی که قصد دارد تغییر جنسیت بدهد و دیگری زنی که در غیاب شوهرش- که در زندان است- مسافرکشی می کند. این دو زن از دو طبقه مختلف هستند و اندیشه های متفاوتی دارند، اما در پایان سرنوشت آنها را به هم پیوند می زند.

این فیلم در جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمده و جایزه ای را از آن خود کرده است.

آثار پیر پائولو پازولینی، فیلمساز همجنسگرای ایتالیایی که این روزها به طور کامل در بی اف آی لندن به نمایش گذاشته شده اند، بخش ویژه ای هم در جشنواره همجنسگرایان داشتند. فیلم جنجالی سالو یا صد و بیست روز سودوم هم که هنوز در چندین کشور غیرقابل نمایش تشخیص داده شده، اکران ویژه ای داشت. یک فیلم مستند درباره پازولینی با عنوان آخرین کلام پازولینی (کتی لی کرین) هم به نمایش درآمد که در این فیلم بیشتر بر مساله قتل جنجالی او تمرکز شده بود. “پازولینی همجنسگرا” هم عنوان میزگردی بود که با حضور سازنده این فیلم مستند و چند محقق و نویسنده برپا شد.

شانتال آکرمن هم بخش ویژه ای را به خود اختصاص داده بود. فیلم مستندی درباره آکرمن به عنوان یک فیلمساز همجنسگرا و فمینسیت هم در جلسه ویژه ای با سخنرانی اما ویلسون از دانشگاه کمبریج به نمایش درآمد.

فیلم صامت “سالومه” ساخته چارلز بریانت محصول ۱۹۲۳ هم فیلم کلاسیک دیگری بود که با موسیقی زنده به نمایش گذاشته شد. این فیلم داستان انجیلی سالومه، زنی را که یحیی تعمید دهنده از تعمید دادن او سرباز زد روایت می کند.

 

پاپ فرانسیس در اقامتگاه رسمی پاپ سکونت نمی‌کند

بی بی سی: پاپ فرانسیس تصمیم گرفته که در یک سوئیت با دو اتاق در نزدیکی کلیسای سن پیتر زندگی کند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تصمیم گرفته به جای اقامت در کاخ رسمی پاپ در واتیکان در یک آپارتمان ساده سکونت کند.

سخنگوی او گفته است که پاپ فرانسیس تصمیم گرفته که به سبک زندگی ساده خود ادامه دهد و به جای سکونت در آپارتمان مجلل اختصاصی پاپ، با سایر کشیش‌ها در یک ساختمان عمومی اقامت گزیند.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان

رهبر جدید کاتولیک‌های جهان با چنین کاری، یک سنت تقریبا یکصد ساله را شکسته است.

زمانی که او اسقف اعظم بوئنوس آیرس بود، از اقامت در اقامتگاه اسقف خودداری کرد و در خانه‌ای معمولی زندگی کرد و خود او غذایش را آماده می‌کرد.

از زمان پاپ پیوس دهم در اوائل قرن بیستم میلادی، همه پاپ‌ها در اقامتگاه رسمی که ده‌ها اتاق و بخش خدمه و یک تراس با نمایی استثنایی از شهر رم دارد، به سر برده‌اند.

اما پاپ فرانسیس تصمیم گرفته که در یک سوئیت با دو اتاق در هتل آپارتمان دوموس سانتا مارتا در نزدیکی کلیسای سن پیتر زندگی کند.

فدریکو لومباردی، سخنگوی پاپ گفته است که رهبر کاتولیک‌های جهان فعلا در این محل سکونت خواهد گزید. او نگفت که آیا پاپ در دراز مدت به اقامتگاه رسمی خود خواهد رفت یا نه.

پاپ فرانسیس کماکان از کتابخانه پاپ در طبقه دوم کاخ رسمی برای استقبال از مهمانان رسمی استفاده خواهد کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان غذای خود را با سایر روحانیون و افراد ساکن در این هتل آپارتمان صرف خواهد کرد.

 

آنگ سان سوچی در مراسم رژه نیروهای مسلح برمه شرکت کرد

بی بی سی: آنگ سن سوچی، رهبر مخالفان در برمه برای اولین بار در مراسم روز نیروهای مسلح این کشور که با رژه ارتش همراه بوده شرکت کرده است.

خانم سوچی در کنار سران ارتش نشست و حضور او به معنای بهبود روابطش با ارتش تعبیر شده است.

ژنرال مین آنگ هلینگ، رئیس ستاد مشترک ارتش برمه در این مراسم گفت که ارتش نقش خود را در عرصه سیاست حفظ خواهد کرد.

آنگ سان سوچی در مراسم رژه ارتش در کنار مقامات برمه

این مراسم در حالی برگزار شده که خشونت‌ها در مرکز برمه کماکان ادامه دارد.

مراسم روز نیروهای مسلح در شصت و هشتمین سالگرد قیام برمه علیه حاکمیت ژاپن برگزار شد.

جاناتان هد، خبرنگار بی بی سی در منطقه آسیای جنوب شرقی می‌گوید حضور آنگ سان سوچی در این مراسم به نشانه آشتی میان او و نهادی است که برای سال‌ها او را زندانی کرد و از هوادارانش دور نگه داشت.

آنگ سان سوچی در گذشته از منتقدان ارتش و کنترل سیاست برمه توسط این نهاد بود. خبرنگار بی بی سی می‌گوید او قدم‌هایی برای ایجاد روابط بهتر با نیروهای مسلح برداشته است. ارتش هنوز به صورت خودکار یک چهارم کرسی‌های مجلس برمه را در اختیار دارد.

دولت غیرنظامی مورد حمایت نظامیان در نوامبر سال ۲۰۱۰ سر کار آمد و این دولت از آن زمان دست به اصلاحاتی زده که آزادی گروهی از زندانیان سیاسی از جمله این اصلاحات است.

رئیس ستاد مشترک ارتش برمه در مورد خشونت‌های ضد مسلمانان در مرکز برمه که طبق گزارش‌ها تا کنون ۴۰ نفر کشته و ۱۲ هزار مسلمان را بی‌خانمان کرده، نیز سخن گفت.

ژنرال مین آنگ هلینگ گفت “استقلال برمه حاصل تلاش تمام مردم این کشور از جمله اقلیت‌های قومی است و ما باید از آنها مراقبت کنیم.”

او تاکید کرده که ارتش مایل نیست چنین مسایلی دوباره اتفاق بیفتد.

طی سه روز برخوردهای خشونت بار در شهر میکتیلا که مرکز نا آرامی‌ها است، دست کم پنج مسجد و بسیاری از منازل و مغازه های مسلمانان به دست بودایی ها از جمله چند راهب ویران شدند.

با گسترش حملات به محلات مسلمان نشین در چند شهر برمه وضعیت فوق العاده اعلام شده است.

گروه بریکس با تسلط غرب بر نهادهای بین‌المللی مقابله می‌کند

بی بی سی: روز چهارشنبه، ۷ فروردین (۲۷ مارس)، رهبران کشورهای گروه موسوم به بریکس – متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – در آخرین روز اجلاس خود در بندر دوربان، آفریقای جنوبی، اعلام کردند که در نظر دارند بانک جدیدی تاسیس کنند که هدف از آن، کمک به اجرای برنامه های توسعه در کشورهای عضو و همچنین کشورهای توسعه نیافته جهان است.

ساختار و دستور کار این بانک شباهت قابل توجهی به بانک جهانی دارد که پس از جنگ دوم جهانی برای نظارت بر اجرای طرح های عمرانی در کشورهای جنگ زده اروپایی تاسیس شد و در دهه های اخیر، از اجرای طرح های توسعه در کشورهای توسعه نیافته حمایت کرده است.

نشست بریکس در دوربان

مراکز این بانک، همراه با صندوق بین المللی پول، در واشنگتن، پایتخت آمریکا واقع است و ایالات متحده و کشورهای عمده غربی، به دلیل اهمیت اقتصادی که در راه اندازی و فعالیت آنها داشته اند، از نفوذ قابل توجهی در اداره امور و تصممیم گیری های آن برخوردارند. به طور سنتی، یک شهروند اروپایی به ریاست صندوق بین المللی پول و یک شهروند آمریکایی به ریاست بانک جهانی انتخاب شده اند.

جیکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، گفته است که رهبری این بانک را گروه بریکس برعهده خواهد داشت و هدف از تاسیس آن “تجهیز پس اندازهای داخلی و حمایت مالی از طرح های توسعه در مناطق توسعه نیافته جهان است.”

قرار است کشورهای عضو مبلغ پنجاه میلیارد دلار را به تامین سرمایه بانک جدید اختصاص دهند. مقامات بانک جهانی از تاسیس چنین بانکی استقبال کرده و گفته اند آماده اند برای پیشبرد طرح های توسعه در جهان، با آن همکاری کنند.

تامین تمامی سرمایه مورد نظر برای بانک بریکس چندان قطعی به نظر نمی رسد و احتمالا برای راه اندازی آن، باید مدتی در انتظار بود، اما شرکت کنندگان توافق خود را برای ایجاد یک “خط مبادله ارزی” به ارزش حدود یکصد میلیارد دلار اعلام کردند.

احتمالا انتظار این است که چین، با ذخیره ارزی بیش از سه تریلیون دلار، تامین کننده اصلی منابع لازم برای این طرح باشد که به کشورهای عضو اجازه می دهد در زمان مواجهه با کاهش نقدینگی، از امکانات آن استفاده کنند.

ظاهرا قرار است این “خط مبادله ارزی” نقشی مشابه صندوق بین المللی پول را برای کشورهای بریکس ایفا کند.

مامور سازمان ملل برای تحقیق در مورد حمله شیمیایی در سوریه تعیین شد

بی بی سی: دبیرکل سازمان ملل مامور تحقیق پیرامون اتهام کاربرد اسلحه شیمیایی در جنگ داخلی سوریه را تعیین کرده است.

سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد “آکه سلستروم” کارشناس تسلیحات کشتار جمعی از سوی دبیرکل مامور شده است تا اتهام استفاده از اسلحه شیمیایی در جنگ داخلی سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

مامور تحقیق سازمان ملل در واکنش به درخواست دولت سوریه تعیین ‌می شود که مخالفان مسلح حکومت این کشور را به استفاده از اسلحه شیمیایی در شهرکی در نزدیکی شهر جنگ زده حلب متهم کرده است.

در حالیکه بین اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل در مورد حمایت از دولت و مخالفان در سوریه اختلاف نظر عمیق وجود دارد، ظاهرا دبیرکل سازمان ملل تصمیم گرفته است که ریاست هیات تحقیق را به کارشناسی از یک کشور غیر عضو محول کند.

آکه سلستروم از جمله سربازرس‌های عضو کمیسیون ویژه سازمان ملل – یونسکام – در دهه ۱۹۹۰ بود که ماموریت تحقیق در زمینه برنامه‌های تسلیحات میکروبی و شیمیایی حکومت صدام حسین، رئیس جمهوری سابق عراق را برعهده داشت.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است که حیطه ماموریت آقای سلستروم “تحقیق شیمیایی و نه تحقیقات جنایی” خواهد بود. به این ترتیب، وی صرفا به مساله استفاده یا عدم استفاده از تسلیحات شیمیایی خواهد پرداخت و درصدد تشخیص عامل احتمالی کاربرد چنین تسلیحاتی برنخواهد آمد.

روز ۱۹ مارس، وزارت خارجه سوریه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مخالفان مسلح حکومت این کشور یک موشک حامل مواد شیمیایی را به سوی شهرک خان العسل، واقع در استان حلب، شلیک کرده اند.

 خبرگزاری دولتی سوریه نیز تصاویری را شامل درمان مصدومان این حمله در بیمارستان منتشر کرد.

براساس اطلاعیه وزارت خارجه سوریه، موشک حامل مواد شیمیایی در یک منطقه پر جمعیت منفجر شد “و انتشار ابر دود ناشی از انفجار آن” باعث ایجاد خفگی و مرگ بیست و پنج نفر و آسیب دیدگی بیش از یکصد تن دیگر شد. در مقابل، مخالفان حکومت گفتند که نیروهای دولتی یک فروند موشک از نوع اسکاد مجهز به کلاهک شیمیایی را مورد استفاده قرار داده اند.

در پی انتشار اطلاعیه وزارت خارجه سوریه، وزارت خارجه روسیه با تاکید بر اینکه توسل به تسلیحات شیمیایی در جنگ داخلی سوریه اقدامی غیرقابل قبول است، خواستار تحقیقات بین‌المللی در زمینه اتهام علیه مخالفان حکومت سوریه شد.

در جنگ داخلی سوریه، معمولا نیروهای مخالف حکومت در مناطق شهری پراکنده‌اند و حملات ارتش علیه مواضع آنان نیز معمولا از راه دور و با استفاده از توپخانه یا حملات هوایی و ندرتا، با اعزام واحدهای زرهی صورت می‌گیرد. واحدهای زرهی و حتی پیاده نظام ارتش سوریه هم قاعدتا از تجهیزات ضد حملات شیمیایی برخوردارند.

احتمالا با توجه به ابهام در مورد جنبه نظامی استفاده از اسلحه شیمیایی در جنگ داخلی سوریه بوده که وزارت خارجه سوریه گفته است منظور مخالفان از کاربرد اسلحه شیمیایی، کشتار ساکنان غیرنظامی شهرک خان العسل بوده است.

روز پنجشنبه گذشته، دولت‌های بریتانیا و فرانسه با ارسال نامه‌هایی برای دبیرکل سازمان ملل، از او خواستند تا علاوه بر اتهام دولت سوریه در مورد کاربرد مواد شیمیایی در استان حلب، به اتهام نیروهای مخالف در مورد حمله شیمیایی ارتش به نقطه‌ای در نزدیکی دمشق و همچنین یکی از محله‌های شهر حمص در ماه دسامبر نیز رسیدگی کند. این درخواست باعث ناخرسندی دولت روسیه شد که گفت تحقیقات وسیع‌تر صرفا باعث “تاخیر و انحراف” در مسیر تحقیقات اصلی خواهد شد.

مقامات سازمان ملل از ارتش و مخالفان مسلح در سوریه خواسته‌اند تا زمینه فعالیت آکه ستلسروم را فراهم آورند و خبرگزاری رویترز به نقل از نزدیکان به رئیس دولت انتقالی سوریه – متشکل از مخالفان حکومت آن کشور – از ابراز آمادگی آنان برای همکاری با مامور تحقیق سازمان ملل خبر داده است.

در ایران، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، با ارسال نامه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، با تایید ضمنی اتهام دولت سوریه علیه مخالفان، خواستار “تحقیق بی‌طرفانه پیرامون این جنایت و تامین‌کنندگان این سلاح‌ها و مواد شیمیایی سمی برای تروریست‌ها در سوریه و مجازات عاملان آن” شد. مقامات و رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی، مانند مقامات و رسانه‌های دولتی سوریه، مخالفان حکومت آن کشور را عوامل بیگانه و “تروریست” می‌نامند.

کره شمالی تمام راه‌های تماس با کره جنوبی را قطع کرد

رادیو فردا: کره شمالی روز چهارشنبه، هفتم فروردین، با قطع ارتباط تلفنی نظامی خود با کره جنوبی، تمام راه‌های تماس مستقیم با همسایه جنوبی‌اش را قطع کرد و به تنش‌های نظامی میان دو کشور شدت بخشید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اقدام روز چهارشنبه پیونگ یانگ همزمان شده است با اعلام این خبر که رهبری کره شمالی قرار است ظرف چند روز آینده نشستی را برگزار و در آن پیرامون «مسئله‌ای حیاتی» و یک «چرخش اساسی» بحث و تبادل نظر کند.

رئیس جمهور کره جنوبی

خط تلفن نظامی، راه ارتباطی میان فرمانده ارشد نظامی کره شمالی و همتای جنوبی وی بود.

یک مقام رسمی کره شمالی به خبرگزاری مرکزی این کشور گفته است: «در شرایطی که هر لحظه انتظار می‌رود جنگ رخ دهد، نیازی نیست تا ارتباطات نظامی میان جنوب و شمال برقرار باشد.»

وی افزوده است: «از همین لحظه، ارتباطات نظامی دو کشور قطع خواهد شد.»

چند هفته پیش بود که کره شمالی خط تلفن قرمز را که از آن برای ارتباط میان مقام‌های دولتی دو کشور استفاده می‌شد قطع کرد.

قطع ارتباطات نظامی دو کشور می‌تواند فعالیت‌های مجتمع صنعتی «کائه سونگ» را که توسط کره جنوبی در خاک همسایه شمالی‌اش تاسیس شده است، تحت تاثیر قرار دهد. این مجمتع کار جابجایی افراد و ورود و خروج خودروها به کره شمالی را بر عهده دارد.

مجمتع یاد شده در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است و سمبلی از همکاری مرزی دو کشور است که به رغم تنش‌های جاری میان کره شمالی و جنوبی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

قطع ارتباط تلفنی نظامی میان دو کشور آخرین تهدید و اقدام جدی است که باعث افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره از زمان آزمایش موشکی کره شمالی در ماه دسامبر و آزمایش هسته‌ایش در ماه فوریه شده است.

این دو اقدام کره شمالی باعث شد تا سازمان ملل متحد تحریم‌های جدیدی بر ضد این کشور وضع کند که این موضوع خشم پیونگ یانگ را برانگیخت. کره شمالی از آن زمان در بیانیه‌های مختلف تهدید کرده است که «جنگ، اجتناب‌ناپذیر» است و خاک آمریکا را هدف موشک‌های خود قرار می‌دهد.

اوایل روز چهارشنبه کره شمالی از برگزاری نشست فوری دفتر سیاسی حزب کارگران این کشور خبر داد و شدیدا به پارک گیون های، نخستین رییس جمهور زن کره جنوبی، حمله کرد.

کمیته اتحاد مسالمت آمیز کره شمالی در بیانیه‌ای خانم پارک را به «افترا و تحریک آفرینی» متهم کرد. رییس جمهوری کره جنوبی پیشتر به همسایه شمالی‌اش هشدار داده بود که اگر برنامه تولید سلاح هسته‌ای خود را کنار نگذارد با فروپاشی روبرو خواهد شد.

کمیته یاد شده گفته است: «اگر وی همچنان بر مواضع مقابله‌جویانه‌اش اصرار ورزد، با سرنوشت تلخی روبرو خواهد شد.»

دفتر دیده‌بان حقوق بشر در مسکو هدف حمله و بازرسی قرار گرفت

بی بی سی: دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید ماموران دولتی روسیه به دفتر این سازمان در مسکو، پایتخت روسیه حمله کرده و آن را مورد بازرسی قرار دادند.

ریچل دنبر، سخنگوی این سازمان گفت نمایندگانی از دادستانی و اداره مالیات به دفتر این سازمان حقوق بشری در مسکو مراجعه و اعلام کردند که درصدد بازرسی بدون اعلام قبلی هستند.

موسسه شفافیت بین‌المللی نیز گفته است که مقامات روسی دفتر این نهاد را مورد بازرسی قرار داده‌اند. دفاتر دو سازمان غیردولتی و مدنی آلمانی در مسکو و سن پترزبورگ هم مورد بازرسی قرار گرفته است.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان فرد شماره دو سفارت روسیه در آلمان را به وزارت امور خارجه احضار کرده و نسبت به این اقدام اعتراض کرده است.

این جدیدترین موارد از نظارت نهادهای دولتی روسیه بر سازمان‌های غیر دولتی به خصوص سازمان‌ها و گروه‌هایی است که از خارج بودجه می‌گیرند.

طبق قانونی که سال پیش به تصویب رسید، گروه‌های جامعه مدنی و غیر دولتی که از خارج بودجه دریافت می‌کنند، باید به عنوان “نهادهای بیگانه” ثبت نام کنند.

مقام‌های اتحادیه اروپا از این مساله ابراز نگرانی کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که دفاتر صدها گروه از جمله عفو بین‌الملل طی هفته‌های اخیر مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

طبق قانونی که سال پیش به تصویب پارلمان روسیه رسید، تشکل‌های جامعه مدنی و سازمان‌های غیر دولتی که از خارج بودجه دریافت می‌کنند، باید به عنوان “نهادهای بیگانه” ثبت شوند. به گفته مقامات روسیه این اقدام برای جلوگیری از اثرگذاری دولت‌های خارجی در عرصه سیاسی روسیه لازم است.

به دنبال تصویب این قانون، مجلس علیای پارلمان روسیه لایحه‌ای را به تصویب رساند که طبق آن مجازات نقض قانون ناظر بر تظاهرات هم به شدت افزایش پیدا می کرد.

با تصویب این لایحه، سازمان‌دهندگان و شرکت‌کنندگان در تظاهرات با جریمه‌های سنگینی مواجه می‌شوند.

منتقدان، با محکوم کردن چنین اقداماتی، گفته‌اند که دولت و حزب حاکم در صدد از میان بردن آزادی‌های سیاسی و مدنی است. در مقابل، ولادیمیر پوتین پیش از تصویب این لایحه گفته بود که باید از مردم در برابر اقدامات افراطیون، حمایت کرد.