شهروند آرش عزیزی: جوایز سینمایی روزنامه‌ ی «تایمز آو ایندیا»ی هندوستان در حالی در روزهای ۴ تا ۶ آوریل به ونکوورِ کانادا می ‌آید که تدارکات و برگزاری آن درگیر جنجال‌ های متعددی بوده است.

مقامات مسئول این جوایز (که به اختصار «تایفا» خوانده می ‌شود) هفته‌ ی گذشته مجبور به معذرت ‌خواهی به خاطر گفته ‌های یکی از کارمندان خود شدند. این کارمند از شرکت‌ های پیمانکاری که مامور امنیتی یا راننده در اختیار این مراسم قرار می‌ دهند خواسته بود از استخدام کارگران اهل شبه‌ قاره‌ی هند خودداری کنند چرا که آن‌ها زیادی جذب ستاره‌ ها خواهند شد.

لورا بالانس، سخنگوی جشنواره‌ ی امسال، به گلوب اند میل گفت چنین حرفی از سوی شرکت «تایمز آو ایندیا» نیامده و حرف اشتباه یکی از کارمندان است که به خاطر آن عذرخواهی کرده است. بالانس از این واقعه ابراز تاسف کرد اما گفت فرد مذکور که جزئی از «گروه لجستیکی»‌ است و جهت برگزاری جشنواره از مومبایِ هند به ونکوور آمده اخراج نخواهد شد.

اولین بار، سی تی ویِ بریتیش کلمبیا بود که در روز شنبه از قول بعضی پیمانکاران محلی گزارش کرد که تایفا گفته راننده ها یا مامورین امنیتی «قهوه ‌ای‌پوست» نباید نزدیک ستاره ‌های بالیوودی حاضر بیایند.

راج چوهان، نماینده‌ ی نیودموکرات مجلس استانی، در واکنش به این خبر، به سی تی وی گفت از شنیدن این حرف «منزجر» شده است. چوهان گفت: «آن‌ها باید با احترام با مردم برخورد کنند. نباید هیچ‌ گونه تبعیضی در کار باشد.» اما جنجال ‌های حول جوایز «تایفا»، نسخه ‌ی بین‌ المللیِ جوایز «فیلم ‌فیر»‌ که در مومبای اهدا می‌ شوند و به «اسکار هندوستان» معروف هستند، به این ختم نمی‌ شود.

از آن‌جا که دولت لیبرال بریتیش کلمبیا بیش از ۹/۵ میلیون دلار خرج برگزاری این جوایز می‌ کند، طبیعی است که ذره ‌بین ‌های بسیاری روی آن قرار گرفته باشند. از زمانی که برگزاری این مراسم در ماه ژانویه اعلام شده جنجال‌ های مختلفی در رابطه با آن‌ پیش آمده است.

منتقدان گمان می ‌برند دولت لیبرال این همه خرج را برای این می ‌کند تا پیش از انتخابات روز ۱۴ مه میان جمعیت قابل توجه هندی ‌تبار استان رای جمع کند.

دولت بی سی در ابتدا قرار بود میزبان جوایز «آیفا» (آکادمی بین ‌المللی سینمای هندوستان) باشد. «آیفا» برخلاف «تایفا»، که اولین سال برگزاری خود را امسال تجربه می‌کند، ۱۳ سال سابقه دارد و در سال ۲۰۱۱ در انتاریوی کانادا برگزار شد.

سباس جوزف، از مقاماتِ آیفا، اخیرا به گلوب اند میل گفت مقامات دولت بی سی به این آکادمی فشار آورده‌ اند که این جشنواره را به جای تابستان (چنان‌که معمول است)  پیش از انتخابات استانیِ روز ۱۴ مه برگزار کنند. پس از این‌که آیفا نپذیرفته، دولت لیبرال گفته تنها ۵ میلیون دلار به آن بودجه می ‌دهد و در نتیجه طرح آمدن آیفا به ونکوور لغو شده است.

دولت لیبرال انتاریو در سال ۲۰۱۱، ۱۲ میلیون دلار خرج برگزاری آیفا کرده بود که برای اولین بار در آمریکای شمالی برگزار می ‌شد. (این جوایز از زمان افتتاح خود در سال ۲۰۰۰ در کشورهایی همچون بریتانیا، آفریقای جنوبی، مالزی، سنگاپور، هلند، امارات، تایلند، ماکائو و سری‌لانکا برگزار شده‌ اند.)

آیفای ۲۰۱۱ در ماه ژوئن در تورنتو برگزار شد که درست چند ماه قبل از انتخابات انتاریو بود. دیدار نخست ‌وزیر وقت لیبرال، دالتون مک ‌گینتی، با ستاره ‌های بالیوودی در جریان آیفا در آن زمان نیز از سوی خیلی ‌ها فعالیت انتخاباتی قلمداد شد.

مقامات دفتر نخست ‌وزیر بریتیش کلمبیا و وزارت ‌خانه ‌ی مشاغل، گردشگری و ابتکار ادعاهای جوزف را به شدت رد کرده ‌اند.

بخشی از آیفای ۲۰۱۳ قرار بود در شهر ساری، در حومه‌ ی ونکوور، برگزار شود که حدود ۳۰ درصد جمعیت آن نسب آسیای جنوبی دارند. هیچ یک از رویدادهای «تایفا» اما در ساری برگزار نخواهد شد.

«تایفا»‌ در حالی به ونکوور می‌آید که صنعت فیلم بی سی از دولت به علت کاهش کمک‌هایش به صنعت سینما و تلویزیون استانی انتقادهای شدید کرده است. صاحبین این صنعت می‌گویند کاهش معافیت ‌های مالیاتی دولت در این زمینه باعث از بین رفتن مشاغل شده است و فیلم‌ برداری ‌ها از این استان به سایر نقاط منتقل شده است.

«تایفا» به دست گروه «تایمز» برگزار می‌ شود که صاحب روزنامه ‌ی «تایمز آو ایندیا» است. این گروه تجاری دست گسترده‌ ای در صنعت سینمای هند دارد و با درآمد سالیانه ‌ی ۱/۵ میلیارد دلار از غول ‌های اقتصادی آن کشور محسوب می ‌شود. گروهِ تایمز در ضمن صاحب مجله‌ ی «فیلم ‌فیر»‌، قدیمی ‌ترین مجله‌ ی سینمایی هندوستان، است و جوایزی به همین نام از سال ۱۹۵۴ برگزار می‌ کند. جوایز فیلم ‌فیر قدیمی ‌ترین جوایز سینمایی هند هستند و معادل اسکار در این کشور دانسته می ‌شوند.

جوایز فیلم ‌فیر امسال ماه گذشته در مومبای اهدا شدند اما «تایفا»، که قرار است رای مخاطبان، برندگان آن‌را انتخاب کند، قرار است نسخه‌ ی بین ‌المللی فیلم ‌فیر باشد و امسال برای اولین بار برگزار می ‌شود.

رنیر کاپور و انوشکا شارما، از ستاره ‌های جوان بالیوودِ، قرار است دو مجری تایفای ونکوور باشند. آیشواریا رای، از مشهورترین بازیگران سینمای هند در سطح جهان، از جمله ستاره‌ هایی است که برای تایفا به ونکوور می ‌آید.