شهروند ۱۲۳۳  پنجشنبه ۱۱ جون  ۲۰۰۹

شورای کانادایی برای پناهندگان به مدت بیش از ۳۰سال است که در ارتباط با حفاظت پناهندگان در کانادا و احقاق حقوق آنان فعالیت میکند. این سازمان نهادی است ائتلافی که حدوداً از ۲۰۰سازمان مدافع حقوق بشر و حقوق پناهندگی از جمله: سازمان ملل، عفو بین الملل، شورای سراسری مهاجران که خود ائتلافی است از چندین سازمان، مهاجرت و ایمی گریشن کانادا، سازمان حمایت از شکنجه شدگان، سازمان حقوقی پناهندگان، هیأت پناهندگی ایمی گریشن و… تشکیل شده است. سی سی آر سالی دو بار در شهرهای مختلف کانادا کنفرانس خود را برگزار میکند که کلیه ی اعضا میتوانند در آن شرکت کنند. در این کنفرانس ها سیاست ۶ ماه آینده ی این سازمان از طریق قطعنامه هایی که توسط سازمانهای عضو ارائه و به تصویب میرسد، مشخص میشود. کنفرانس امسال این سازمان در شهرکبک و در روزهای ۲۸ تا ۳۰ماه می با شرکت ۴۲۰نفر برگزار شد. در این کنفرانس من بار دیگر فرصت آن را یافتم تا به عنوان یک فعال حق پناهندگی در کنفرانس سی سی آر شرکت کنم.

  

کنفرانس سی سی آر سه جلسه ی عمومی داشت که تمام اعضا در آن شرکت داشتند. همچنین در طی سهروز کنفرانس کارگاههای مختلف از جمله کارگاه سیاست ایمیگریشن در مورد پناهندگان،  ویزا، پناهندگی و زنان، اسپانسوری، پروسه های پناهندگی در کانادا، مالی و … برگزار شد و اعضا توانستند از میان آنان کارگاهی را انتخاب و در آن شرکت کنند.

کنفرانس سی سی آر در روز ۲۸می توسط خانم لیز مک وینی دبیر کل شورای پناهندگان و با حضور شهردار شهر کبک افتتاح شد. ایشان در سخنرانی افتتاحیه ی خود به کنوانسیون ژنو در ارتباط با حقوق پناهنده اشاره کرد و اعلام داشت که کانادا از جنبه هایی، رهبریت حفاظت از پناهندگان در سطح جهان را به عهده دارد.  دولت کانادا سالیانه ۱۱۰۰۰پناهنده را از کشورهای مختلف می پذیرد که حدود۷۵۰۰نفر از آنان را برای استقرار مجدد به کانادا می آورد و بقیه از طریق منابع خصوصی مانند کلیساها و سازمانهای قومی به کانادا آورده میشوند. همچنین۲۰۰۰۰نفر از طرق قانونی و غیر قانونی وارد کانادا شده و تقاضای پناهندگی می کنند. در مقایسه با سایر کشورهای پناهنده پذیر کانادا دارای پیشرفته ترین دادگاههای پناهندگی میباشد که به صورت مستقل از دولت عمل میکنند. دولت کانادا در تدوین کنوانسیون ژنو و در ارتباط با پناهندگان که در سال ۱۹۶۹ آن را تصویب کرد، نقش مثبتی را اجرا میکند. خوشبختانه پس از تصویب این کنوانسیون کانادا هیچ تبعیضی را در ارتباط با کشورهای مبدأ پناهندگی قائل نشده است و هر کس از هر جای دنیا (به جز امریکا ) به کانادا وارد شود، میتواند تقاضای پناهندگی دهد.

در دهه ی ۱۹۷۰کانادا به خاطر حفاظت از پناهندگان جایزه ی ویژه ی نانسون را به خود اختصاص داد و این افتخار بزرگی برای کانادایی ها بود که حدود صد هزار پناهنده ی ویتنامی را اسپانسور کردند.

در سال ۱۹۸۵ دادگاه عالی کانادا رأی داد که از لحاظ حقوق انسانی مانند حق زندگی و حق برخورداری از امنیت شخصی بین یک کانادایی و یک غیر کانادایی هیچ تفاوتی وجود ندارد .


در دعوای مشهور سینگ علیه دولت کانادا (رأی دادگاه عالی کانادا که به سینگ معروف شد) تا به امروز چندین بار قانون مهاجرت و پناهندگی کانادا تغییر کرده است که آخرین قانون در جولای ۲۰۰۲ پیاده شد و طبق آن مفهوم پناهنده تعریف بسیار وسیعتری پیدا کرد و شامل افرادی که مورد شکنجه قرار می گیرند نیز شد و همچنین در این قانون ازدواج همجنسگرایان و آوردن همسری از جنس موافق به کانادا مورد موافقت قرار گرفت.

خانم لیز مک وینی دبیر کل شورای پناهندگان در ادامه ی سخنان خود گفت: مسائلی که بدان اشاره کردم نکات مثبت سیاست و عملکرد پناهندگی دولت کانادا بودند، اما سیاست پناهندگی در اینجا جنبه های منفی نیز دارد از جمله متأسفانه سیستم پناهندگی در کانادا نسبت به آوردن خانواده های پناهندگان حساسیت چندانی نشان نمیدهد و گاهی ۹سال طول میکشد تا اعضای یک خانواده که در دو سوی اقیانوس قرار دارند، در کنار هم قرار گیرند.

در سیستم پناهندگی کانادا فرجام خواهی به شکل معنی داری وجود ندارد و کوشش نهادهای پناهندگی در این ارتباط به جایی نرسیده است. نکته ی منفی دیگر این است که دولت کانادا امریکا را یک کشور امن اعلام کرده است و پناهندگانی که از امریکا به کانادا می آیند را مورد حمایت و حفاظت قرار نمیدهد در حالیکه امریکا در قیاس با کانادا به هیچ وجه یک کشور امن محسوب نمیشود، زیرا هم نرخ قبولی آن پایین تر از کانادا است و هم دادگاه های پناهندگی آنجا مستقل از دولت نمیباشند.


از دیگر مشکلات پناهندگی در کانادا وسواس دولت نسبت به متقاضیان است که گاه آنها را در فرودگاهها نگه داشته و در مواردی پناهندگان را هنگام ورود زندانی میکنند. همچنین دولت کانادا بدون توجه به اینکه فرد ممکن است در کشور مبدأ خود مورد شکنجه و آزار قرار بگیرد بسیاری از پناهندگان رد شده و حتی کسانی که حق پناهندگی آنان به رسمیت شناخته شده است را از کانادا اخراج میکند.

در طول کنفرانس و در کارگاههای مختلف قطعنامه هایی ارائه شدند که در آخرین روز و  آخرین جلسه ی عمومی به رأی گذاشته شدند و از میان آنان اعضا به قطعنامه های زیر رأی مثبت دادند که این قطعنامه ها سیاست و عملکرد ۶ ماه آینده شورای کانادایی پناهندگان را تعیین میکنند.


خلاصه ی قطعنامه ها:


 

سریلانکا

 ۳۰۰۰ نفر انسان در شمال و شرق سریلانکا محاصره شده اند که این یک معضل انسانی است و آنها آوارگان جنگی محسوب میشوند.

شورای کانادایی برای پناهندگی از دولت کانادا بخواهد در صورتی که خانواده ی آنها ساکن کانادا میباشند آنها را به کانادا آورده و کانادا از دولت سریلانکا بخواهد به جنایت جنگی رسیدگی کند. همچنین از سازمان ملل بخواهد از این آوارگان حمایت کند.


 

حفاظت از کمپ اشرف

شورای کانادایی برای پناهندگی از دولت کانادا میخواهد با جابجایی اجباری یا هرگونه بدرفتاری با ساکنان اشرف، کمپ مجاهدین خلق ایران در عراق، که ناقض استانداردهای بین المللی است، مخالفت کند و بر محافظت و رفتار انسانی با ساکنان اشرف تأکید کند که این موضوع مورد نگرانی بین المللی است  که نظارت نیروهای چند ملیتی و بعد از آن جامعه ی بین المللی را میطلبد.


 

حمایت و بازگرداندن شهروندان کانادایی به کانادا

شورای کانادایی برای پناهندگی از دولت کانادا بخواهد که از شهروندان خود در صورتی که در کشور اولیه دچار مشکل میشوند حمایت و  برای بازگرداندن به کانادا کمک کند. همچنین از دولت کانادا بخواهد تا شهروند کانادایی سودانی به نام ابوسفیان عبدالزکی را به کانادا برگرداند. ابوسفیان شش سال در بلاتکلیفی بسر میبرد و سفارت کانادا در سودان به وی پاسپورت نمیدهد .


 

جلوگیری از دیپورت پناهجویان عراقی از جمله پناهجویان کرد از کشورهای اروپایی

شورای کانادایی برای پناهندگی از دولت کانادا میخواهد که از کشورهای اروپایی بخواهد تا به دیپورت پناهجویان عراقی از جمله پناهجویان  کرد از کشورهای  اروپایی خاتمه دهد.


 

تغییر قانون

یک عضو خانواده در کانادا که همسر و فرزندانش را اسپانسور میکند اگر به خاطر مصلحتی بودن ازدواج وی رد شود باید به دادگاه فدرال برود از آنجا که دادگاه فدرال وقت میگیرد این قطعنامه ضروری میداند تا شورای کانادایی برای پناهندگان در جهت تغییر قانون فعالیت کند به نوعی که بخش فرجام خواهی هیأت پناهندگی و مهاجرت بتواند به موضوع رسیدگی کند.


 

و یک مورد برای فعالیت سی سی آر

شورای کانادایی برای پناهندگی از پناهجویان (اوگونی) ساکن  در” نیجر دلتای” نیجریه که به مدت ده سال در کمپ پناهجویان زندگی میکنند، حمایت کند.


 

١ ژوئن ٢۰۰۹

mhomaily@yahoo.com


 

زیرنویس عکس:

از راست مینو همیلی و جنت دنچ مدیرعامل سی سی آر

عزت مصلی نژاد در بخش پرسش و پاسخ

اعضای شرکت کننده در پنل