کراراً شاهد بودیم که طی سالیان اخیر دست اندرکاران حقوقی – قانونی و اجرایی موسسات دولتی و خصوصی بیمه برای حفظ حقوق جامعه خریدار در تلاش هستند تا راهی بیابند تا از تقلبات بیمه ای جلوگیری شود یا حداقل از رشد فزاینده آن بکاهد، ولی در عمل حاصلی دست نداد و بار مالی آن همواره بر دوش خریداران بیمه تحمیل شد.

یادم می آید که در دوران تحصیل در دبیرستان  دبیری داشتیم که همیشه تکه کلام جالبی داشت و با بیان شیوایی آن را چنین عنوان می کرد که “شاعر از باران مگو ـ بباران” و آن را در مواقعی بیان می کرد که دانش آموزان قول و قرارهایی به او می دادند که بعدا اجرایش کنند و در اکثر قریب به اتفاق هم نمی توانستند به تعهدشان عمل کنند، لذا این مثل معروف تکه کلام همه شده بود. در این ارتباط هم مسئولان اجرایی دولت انتاریو تلاش فراوان کردند که با تبلیغ یا تهدید متقلبان را از این صحنه خارج نمایند که نشد، لذا دیگر از باران گفتن بس بود و جرایم مالی و زندان را بر سر متخلفان چون باران فرود آوردند تا درس عبرتی باشد برای همه که از صنعت حمایتی بیمه نمی توان بیش از این سوء استفاده کرد.

در طی ۱۰ سال گذشته آنهایی که دست اندرکار صنعت بیمه هستند به این گونه تقلبات بیمه ای می گویند پروژه ۹۲ و اولین رای دادگاه علیه شخص بزهکاری به نام ماکس یا مانو در تاریخ می ۲۰۱۲ صادر شد. نامبرده که اسم واقعی اش اوتانا کورسو است به سه سال و نیم زندان و پرداخت ۳۷۵ هزار دلار محکوم شد. او با دست داشتن در ۱۲ مورد تقلب بیمه ای از چند سال قبل تحت تعقیب انستیتو بیمه گران کانادا و پلیس فدرال بود و به همراه ۱۷ تن دیگر در ژانویه سال قبل دستگیر و بالاخره به اتهامات وارده اعتراف کرد. او از سیستم بیمه ای حدود ۱.۲ میلیون دلار خسارت و غرامت غیر واقعی دریافت و در این میان حدود ۲۰۰ هزار دلار به صحنه سازان حادثه پرداخت کرده بود.

مهمترین موردی که حساسیت زیادی را ایجاد کرد ایجاد جرح عمدی برای نشان دادن طبیعی بودن حادثه است که قربانیان را وادار می کرد با ایجاد شکستگی در دست و پای خود پزشکان معتمد بیمه را قانع کنند حادثه واقعی است. در یک مورد جوان ۲۵ ساله ای از ناحیه دست چپ که شکسته بود دچار پارگی تاندون شد و این مطلب باعث از کارافتادگی نامبرده گردید.

آقای ریک دوبلین قائم مقام اجرایی انستیتو بیمه گران کانادا عنوان کرد که ما چند سالی است برای آگاهی و اطلاع رسانی مردم در سایت خود این مطلب را اعلام کردیم که فقط در سایه حمایت و اطلاع رسانی است که می شود این گونه تبهکاران حرفه ای را دستگیر و به سزای اعمالشان رساند، در غیر این صورت بار مالی این تقلبات در صورت عدم کشف به عهده همه خواهد بود چون آمار خسارت بالا در سال بعد به ناچار بین همه تقسیم شده و مردم با پرداخت حق بیمه بالاتر مجبور به تامین آن خواهند شد. پس برای حفظ منابع مالی خود با ما (انستیتو بیمه گران کانادا) همکاری کنید.

دومین موردی که حکم دادگاهش در ۱۵ مارچ ۲۰۱۳ صادر شد مربوط به آقای مارک لیوینگتون بود که ایشان با تبانی با فرد دیگری صحنه تصادفی را درست کردند که در آن نشان داده می شد که نامبرده با ماشین خود با خودرو دیگری برخورد کرده و فرد دیگر بر اثر این تصادف احتیاج به مداوای طولانی مدت دارد. ولی از آنجا که نامبردگان در تلاش بودند که همه چیز طبیعی جلوه کند این تصادف با شدت زیادی تحقق یافت و از این رو راننده دیگر در اتومبیلش به شدت مجروح شد و شدت جراحات به حدی بود که قطع نخاع گردید و تا آخر عمر فلج شد.

آقای لیوینگتون بر اساس رای دادگاه مجرم شناخته شد و برای طی محکومیت خود به زندان اعزام شد. او قرار است ۱۵ ماه در زندان به سر برد، در ضمن برای این تقلب بیمه ای هم متحمل ۱۰ هزار دلار جریمه گردید و بار مالی غرامت را هم بایستی بپردازد.

این دو حکم دادگاه جزو اولین مواردی است که بجز جریمه مالی- اشخاص خاطی مشمول زندان هم می شوند. از قرار مسئولان اجرایی کانادا هم دیگر خیال بحث و تبادل نظر پیرامون باران را ندارند و می خواهند با پیگیری مستمر و مبارزه با متقلبان بیمه ای هم درس عبرتی به آنها دهند و هم باران رحمت را برای خریداران بیمه نازل کنند تا شاید بر اثر این تلاش ها از میزان حق بیمه های بیمه اتومبیل در انتاریو کاسته شود.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com