یکشنبه ۲۴ آگوست ۲۰۰۸، اعضای  انجمن فرهنگی هنری ایرانیان کانادا همراه با داوطلبانی که در برگزاری جشنواره بزرگ تیرگان در ماه جولای مشارکت داشتند، در سالن بنیاد پریا جمع شدند  

شهروند ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

یکشنبه ۲۴ آگوست ۲۰۰۸، اعضای  انجمن فرهنگی هنری ایرانیان کانادا همراه با داوطلبانی که در برگزاری جشنواره بزرگ تیرگان در ماه جولای مشارکت داشتند، در سالن بنیاد پریا جمع شدند تا ضمن آشنایی با یکدیگر، مروری کوتاه داشته باشند بر چگونگی برگزاری این جشنواره.

آرین شجاعی یکی از فعالان این انجمن، برنامه را اعلام کرد و از مهرداد آرین نژاد رئیس هیئت مدیره انجمن دعوت کرد تا با جمع سخن بگوید.

 

مهرداد آرین نژاد

مهرداد آرین نژاد که در برگزاری جشنواره زیر گنبد کبود نیز یکی از فعالان آن بود، با داشتن تجربه از اولین قدم، به خوبی توانست امر هدایت جشنواره یکی بود یکی نبود (تیرگان) را برعهده بگیرد و از پس آن برآید.

آرین نژاد با اشاره به اینکه کاری بسیار بزرگ انجام شده گفت: هر کار بزرگی مسلما بی اشکال نیست و امیدوارم تیرگان در سالهای آینده بهتر و بزرگتر برگزار شود.

او افزود: بعضی ها آمدند و فقط دود کباب را دیدند و همان را گزارش کردند اما تیرگان تاثیری بس عمیق و شگرف در ابعاد گوناگون زندگی افراد بسیاری داشته است.

آرین نژاد با سپاس از ۲۵۰ داوطلبی که صرفا با عشق به فرهنگ و هنر سرزمین مادری یاریگر آنها در برگزاری جشنواره شدند، روی اهداف جشنواره تاکید کرد و گفت: در پاسخ به دوستانی که ایراد می گیرند جشنواره تیرگان هنر برای هنر بود و این بی معنی است، باید بگویم که اهداف تیرگان بسیار فراتر بود. از جمله ترویج گفت وگو بین فرهنگ کهن و غنی ایران و فرهنگ های موجود، ترویج فرهنگ ایرانی در جامعه ی چندفرهنگی کانادا، آشنا کردن نسل دوم و سوم ایرانیان با فرهنگ پر بار ایران و کمک به آشنایی آنها با هویت ایرانی، ایجاد صدایی فرهنگی از کامیونیتی ایرانی در کانادا، همدل کردن کامیونیتی ایرانی حول محورهای مهم فرهنگی مثل نوروز، مهرگان، تیرگان و …، جذب جوانان، ارتباط و پیشرفت هنرمندان ایرانی و …

آرین نژاد افزود: تیرگان ما را زیر یک سقف جمع کرد نه برای اینکه تفاوت هایمان را نادیده بگیریم بلکه آنها را ارج گذاشته و نقطه قوتی برای زندگی بهتر در کنار هم بسازیم.

با این مقدمه مهرداد آرین نژاد گزارش خلاصه ای از جشنواره ارائه داد و با اشاره به این نکته که هنوز حساب و کتاب نهایی از سوی هاربرفرانت سنتر به آنها ارائه نشده،گفت: حدود ۶۰هزار نفر از جشنواره بازدید کردند. ۱۲۰هنرمند از ایران، اروپا، آمریکا و هنرمندان محلی از کانادا هنرنمایی کردند. ۵۰۰ هزار دلار هزینه جشنواره شد که ما ۴۸۰ هزار دلار جمع آوری کرده بودیم و برای جشنواره ای به این وسعت تنها ۲۰هزار دلار کسری باعث خوشحالی است.

آرین نژاد در پایان سخنانش از تمام آنها که یاریگرشان بودند تشکر کرد: داوطلبان، حامیان مالی، مدیران اجرایی جشنواره، رسانه هایی که با انعکاس خبرهای جشنواره به امر اطلاع رسانی کمک کردند، مشاوران اجتماعی ـ اقتصادی و حقوقی، دکتر رضا مریدی برای رساندن صدای جشنواره به گوش سیاستمداران و بالاخره از همه کسانی که از این حرکت انتقاد کردند ولی تهمت نزدند.

در ادامه از دکتر رضا مریدی دعوت شد تا با جمع سخن بگوید. دکتر مریدی تیرگان را نقطه عطفی در تاریخ حضور ایرانیان در کانادا خواند و گفت: حضور ایرانیان در کانادا سابقه ای حدود ۳۰ سال دارد و در گذشته ما برنامه ای فرهنگی به این وسعت در کامیونیتی ایرانی نداشتیم تا پیام فرهنگی مان را به تمام تورنتویی ها برسانیم.

دکتر مریدی نیز با اشاره به مفید بودن انتقاد سازنده، از افرادی که انتقاداتشان را همراه با تهمت میکنند، با تاسف یاد کرد و گفت، ما به آنها کاری نداریم. اینکه ۲۵۰ نفر دور هم جمع شدند و این کار را به انجام رساندند، کار بزرگی بود.

سخنران بعدی استاد غلامحسین نامی بود که با همراهی فیروزه اطهاری(آغداشلو) بخش هنرهای تجسمی جشنواره را رهبری می کرد. استاد نامی گفت: افتخار من این است که ۴۷ سال در حیطه ی هنرهای تجسمی فعالیت کردم و همچنین افتخار می کنم که جزو کوچکی از تیرگانیان هستم.

استاد نامی در ادامه، پذیرش خود برای همکاری با تیرگان را به خاطر نمایش ریشه های فرهنگی هنری ایرانیان به جوانان خواند و خطاب به جوانان داخل سالن گفت: درباره ی جو هنری داخل ایران باید بگویم که با تمام فشارها که همه فکر میکنند جوانها باید به گوشه ای بخزند، ولی نمیدانید چه جوششی بین جوانها وجود دارد. این را به شما میگویم که باید خودمان را بسازیم.

استاد نامی سپس از برنامه های هنرهای تجسمی ارائه شده در تیرگان گفت و جلسات میزگرد و سخنرانی برگزار شده در جشنواره را موفق ارزیابی کرد و زحمات همکاران خود بویژه خانم اطهاری را ستود.

در ادامه ی برنامه همکاران بخش های مختلف جشنواره یک یک به روی صحنه آمدند و ضمن توضیح کار خود، هر یک خاطره ای از آن روزهای پر شور همکاری و جلسات پیش از برگزاری جشنواره بیان کردند که گاه باعث خنده حاضران می شد.

همکاران تیرگان

 

مریم اسکندری(بخش بازاریابی)، شهرام مافی(کمیته بازاریابی)، حسینعلی دادفر(مدیر مالی بازاریابی)، ماندانا مستان(گروه فروش و بازاریابی)، فاریا شاکر(مسئول کمیته ادبیات)، الهام ناصری(مدیر بخش برنامه های بچه ها)، پریسا قوامی(از بخش بچه ها)، علی نخعی زاده (مسئول غرفه ها و رستورانهای جشنواره)، آنوش آموزنده، آرزو آرایی، ماریا صبای مقدم(مسئول کمیته رقص)، لی لی نبوی (مسئول کمیته اجرایی)، شهرزاد شهریاری(هماهنگ کننده داوطلبان)، مهردخت هادی، محمد تاج دولتی(کمیته رسانه ها) و … افرادی بودند که پشت میکروفن قرار گرفتند و هر یک از اقدامات و خاطرات خود گفتند. همچنین از ستاره دل زنده(مدیر سینما و تئاتر و دکور) و رضا مقدس و فیروزه اطهاری از مدیران کمیته های مختلف که در این مراسم حضور نداشتند، یاد شد.

در ادامه از آقای احمدرضا تبریزی رئیس بنیاد پریا که مراسم در آن جا برگزار میشد، دعوت به سخنرانی شد. آقای تبریزی به کوتاهی به فعالیت های هشت ماهه پریا اشاره کرد و از تیرگان گفت و آن را موفق ترین برنامه ی هنری ـ فرهنگی ایران در خارج کشور در طول تاریخ نه تنها بعد از انقلاب که پیش از انقلاب خواند. او در پایان خطاب به جوانان حاضر در سالن گفت: ما هنوز بعد از حدود سی سال سهم لازم را در جامعه نداریم و این وظیفه ی شما نسل دومی هاست که تلاش کنید.

در پایان یکی از فعال ترین و جوان ترین مسئولان جشنواره، نیما احمدی (مدیر کمیته بازاریابی)، از روند کار در جشنواره گفت. نیما احمدی، رئیس سابق انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه رایرسون و فارغ التحصیل رشته معماری از این دانشگاه گفت: چیزی که یاد گرفتم اینکه ایرانی باشم و به ایرانی بودنم افتخار کنم. بدون کمک دوستان نمی توانستم این کار را انجام دهم و این کار گروهی با همکاری پیشکسوتان و یاری جوانان در قالب یک کار گروهی انجام پذیر شد.

 

نیما احمدی همکارانش را به روی صحنه دعوت کرد

او از کمیته هایی که زیر نظر او کار کرده بودند یاد کرد و افرادی که در آن کمیته ها فعالیت داشتند. افرادی که در سالن حضور داشتند به جایگاه آمدند، و نام آنها که حضور نداشتند از جمله تکین آغداشلو و پندار یوسفی که در بخش گرافیک و وب سایت فعالیت کرده بودند، برده و از زحمات همه ی آن ها قدردانی شد.

شهرزاد شهریاری مسئول داوطلبان از خدمات داوطلبان قدردانی کرد و در همین رابطه تقدیرنامه هایی برای آنها تدارک دیده شده بود.

پایان بخش این گردهمایی، نمایش ویدیویی فرازهایی از جشنواره تیرگان بود.    


 

عکس: لیلا مجتهدی