جهت تسهیل اسکان پناهندگان جنگ سوریه

شهروند آرش عزیزی: دولت محافظه‌ کار کانادا ۱۳ میلیون دلار به دولت اردن کمک می‌کند. این کمک قرار است خرج غذا، آب و اسکان پناهندگانی شود که در اثر جنگ داخلی سوریه به این کشور گریخته ‌اند.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا

جان برد، وزیر امور خارجه ‌ی کانادا، یکشنبه‌ ی هفته‌ ی گذشته این خبر را از امّان، پایتخت اردن، اعلام کرد. برد در اردن بود تا با مقامات این کشور در مورد بحران سوریه گفتگو کند و از سفارتخانه‌ ی جدید کانادا در این کشور دیدار کند. وزیر امور خارجه‌ ی دولت هارپر عازم سفری ۱۲ روزه در خاورمیانه شده است که شامل بازدید از قطر، بحرین، فلسطین و اسرائیل نیز خواهد بود.

در دو سال اخیر که انقلاب سوریه به جنگی داخلی تبدیل شده، صدها هزار نفر از پناهندگان به اردن گریخته ‌اند.

ناصر جوده، وزیر امور خارجه‌ ی اردن، در دیدار با برد گفت اگر اردوگاه پناهندگی زعتری، شهر بود، پنجمین شهر بزرگ اردن می‌ شد. جوده گفت فشار صدها هزار پناهنده بر جمعیت شش میلیونی اردن غیر قابل تحمل شده است و مشابه با این است که تمام جمعیت کانادا به آمریکا پناهنده شوند.

دولت کانادا پیش از این ۵/۱۱ میلیون دلار به دولت اردن برای اسکان پناهنده ‌ها کمک کرده بود. از این میزان ۵/۱ میلیون دلار به ارتش اردن رسید.

پادشاهی عبدالله در اردن نظامی دیکتاتوری است اما کشورهای غربی معمولا از آن دفاع می‌کنند. برد در بیانیه ‌ای در روز یکشنبه گفت: «اردن همیشه نقشی رهبری‌ کننده در راه صلحی عادلانه و پایدار در خاورمیانه بازی کرده است و در رویارویی با تداوم بحران در سوریه هم به رهبری خود ادامه می ‌دهد.»

برد افزود: «سخاوتمندی اردن در میزبانی ریزش پناهندگان سوری الگویی برای همه است.»

وزیر امور خارجه‌ ی کانادا بر رابطه ‌ی «نزدیک و مهم» کشورش با اردن تاکید کرد. کانادا و اردن در پاییز سال گذشته قرارداد تجارت آزاد امضا کردند.

برد تخمین زد روزی ۲۰۰۰ پناهنده ‌ی سوری وارد اردن می‌ شود و از دولت به خاطر پذیرش آن ‌ها تقدیر کرد.

از زمان آغاز انقلاب سوریه، حدود دو سال پیش، بیش از یک میلیون پناهنده از این کشور به کشورهایی همچون ترکیه، اردن، لبنان، عراق و مصر گریخته ‌اند.

برد پیش از آغاز سفر خود به خاورمیانه گفته بود بحران سوریه از مسائل اصلی مورد نظرش در این سفر خواهد بود.

وزیر امور خارجه ‌ی دولتی که کانادا را به یکی از پر و پا قرص ‌ترین حامیان دولت اسرائیل در سراسر جهان ‌بدل کرده است پس از اردن به امارات متحده‌ ی عربی می‌ رود. برد در این سفر از بحرین، قطر، قبرس، اسرائیل و کرانه‌ ی غربی رود اردن (بخشی از اراضی فلسطینی) نیز دیدار می‌کند.