شهروند آرش عزیزی: پژوهش جدیدی که رسانه‌ ها توجه ویژه‌ ای به آن نشان داده ‌اند می ‌گوید مهاجران ماهرِ تازه‌ کاری که با کانادایی ‌های فعال در رشته‌ ی خود در ارتباط قرار گرفته ‌اند آینده‌ ی شغلی بسیار بهتری دارند.

این پژوهش که شرکت مشاوره ‌ی اکسنتور آن ‌را به طور رایگان انجام داده است، نشان می‌ دهد که شرکت مهاجران در برنامه‌ هایی که از طریق آن با الگوهای ناصح در رشته‌ های خود آشنا می‌ شوند باعث می ‌شود یک سال پس از تکمیل برنامه، میزان بیکاری آن‌ها از ۷۳ به ۱۹ درصد کاهش یابد. این الگوها اصطلاحا «Mentor» یا «مرشد» نامیده می‌ شوند.

متوسط درآمد سالیانه‌ ی تمام وقت آن ‌ها نیز افزایشی ۶۲ درصدی یافته و از ۳۶۹۰۵ به ۵۹۴۴ رسیده است. این گزارش به سفارش شرکتی به نام «الایز» (ALLIES) منتشر شده است که نام آن مخفف این عبارت است:‌ «کمک به رهبران محلی در راهکارهای اشتغال مهاجران.»

در این گزارش می ‌خوانیم مهاجران ماهری که فی‌ الحال آماده‌ ی کار کردن باشند و مهارت ‌های لازم (از جمله تسلط زبانی) را داشته باشند می‌ توانند از این طریق با بازار کار در کانادا و فرهنگ‌ های کاری در حرفه‌ های خود آشنا شوند و نهایتا به اشتغال برسند. آشنایی آن‌ها با همتایان کانادایی خود در ضمن کمکی است برای برپایی شبکه ‌های حرفه ‌ای و پیدا کردن شغل.

«الایز» برنامه‌ ی الگوهای ناصح خود را در سال ۲۰۰۹ در هفت استان کشور افتتاح کرد. این نظرسنجی بر اساس پرسش از ۱۹۰۰ مهاجر در هشت شهر کانادا که بین سال ‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ در این برنامه شرکت کرده ‌اند صورت گرفته است.