آشتی با حیوانات/دوستداران وفا ـ تورنتو 

گربه ها از دوست داشتنی ترین و شیطان ترین حیوانات خانگی هستند. آنها حس شادابی را به خانه می آورند و آن را مملو از شادی می سازند. بررسی ها نشان می دهند خانواده هایی که گربه ای در خانه شان دارند، از لحاظ شادابی روان در سطح بالاتری قرار دارند. پس عجیب نیست که گربه ها ارجح ترین حیوانات برای نگهداری در خانه هستند. اما نگهداری آنها به معنی پذیرفتن مسئولیت بزرگیست. سلامت یک حیوان خانگی نشان دهنده ی سلامت کلی اعضای خانواده است.

گربه های خانگی دوست دارند مدام مورد توجه قرار داشته باشند، برای همین نمی گذارند بزرگترهای خانه درست به کارشان برسند

نگهداری از یک گربه از همان آوردنش به خانه شروع می شود. او باید هر چه زودتر با جعبه ای که قرار است در آن بخوابد، آشنا شود؛ زیرا این باعث پدیدار شدن احساس امنیت در گربه می شود. او احساس می کند که یک جای کوچک در دنیا مال اوست. بچه های خانه خیلی مشتاق خواهند شد که با گربه صمیمی شوند و با او بازی کنند. اما بهتر است به آنها گفته شود که باید به این عضو جدید خانواده زمان داد تا جا بیفتد و به محیط عادت کند. مشکل بعدی می تواند وجود حیوانات خانگی دیگر باشد. یک سگ در اینجا می تواند مشکل ساز شود؛ زیرا نمی توان واکنش حیوانات را به ورود یک حیوان جدید به قلمروشان پیش بینی کرد. بهتر است که در آغاز سگ را ببندیم.

خانواده نیز بهتر است از ابتدا ضابطه ای از پیش تعیین شده ای برای آمد و رفت حیوانات به خانه در نظر داشته باشد. آیا خانواده از بیرون رفتن حیوان به میل خودش راضی هستند یا نه؟ آیا یکی از اعضای خانواده او را بیرون می برد؟ اگر گربه اجازه خواهد داشت که هر وقت خواست برود و بیاید، لازم است که قبل از آوردنش، در مخصوص عبور گربه ها ایجاد شود. این در را برای چند روز اول ببندید و هنگامی که گربه به محیط خانه عادت کرد، آن را باز کنید.

ظرف غذا و آب باید به آسانی قابل شستشو باشند. ظروف پلاستیکی و آلومینیومی بهترین انتخاب ها هستند. انتخاب یک جعبه ی مناسب برای خوابیدن گربه کمی سخت تر است، زیرا گربه ها هر جعبه ای را که شما در نظر بگیرید، نخواهند پذیرفت. جنس و بوی آن باید مطابق خواست حیوان باشد و این به معنی چندین بار رفت و آمد به فروشگاهی است که جعبه را از آنجا خریده اید. اندازه ی جعبه باید با اندازه ی گربه متناسب باشد. برای بچه گربه ها عادت کردن به یک جعبه ی بزرگ سخت است. یک لگن کوچک برای آنها مناسب تر است. سپس هنگامی که بچه گربه بزرگتر شد، باید لگن را به داخل جعبه منتقل کرد و پس از مدتی آن را از داخل جعبه برداشت. تمیز کردن جعبه ی حیوان بسیار مهم است؛ زیرا یک جعبه ی کثیف محیط مناسبی برای باکتری ها و حشرات می باشد. استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای شستن جعبه ممکن است باعث شود که گربه به علت بوی شدید این مواد، دیگر به جعبه بازنگردد. بهتر است جعبه ابتدا با برس تمیز شود و سپس با آب و صابون شسته شود. گرفتن ناخن ها ضروری است؛ زیرا از صدمه رساندن گربه به خودش و دیگران جلوگیری می کند. اما این کار راحتی نیست؛ زیرا رگی در ته ناخن های گربه وجود دارد که بریدن آن باعث خونریزی می شود. این کار باید با دقت زیاد و به کمک ناخن گیرهایی که دامپزشکان توصیه می کنند، انجام شود. اصولاً گربه ها به آب علاقه ای ندارند. بنابراین اگر برس زدن باعث پاکیزگی گربه نشد، ناچاراً باید گربه را حمام کرد. هنگام حمام کردن، او را از سر به دم خیس کرده و از شامپوی مخصوص حیوانات استفاده کنید. از رفتن کف به چشمان و گوش هایش اجتناب کنید. او را کاملاً آب بکشید به طوری که هیچ گونه کفی باقی نماند. او را با یک حوله ی تمیز خشک کنید و تا زمانی که کاملاً خشک نشده، اجازه ی خروج از خانه را به او ندهید. موهای گربه باید مرتباً شانه شوند تا از وجود ککها در امان بمانند. با شانه کردن می توان موهای درهم گره خورده را نیز جدا کرد.

انتخاب دامپزشک از نخستین اولویت ها در هنگام آوردن یک گربه به خانه است. دامپزشک باید خود علاقمند به گربه باشد و محل کارش زیاد از خانه ی شما دور نباشد.

توجه داشته باشید که نگهداری از یک حیوان خانگی، به معنی پذیرفتن مسئولیت سرپرستی یک موجود زنده است و نکاتی که در بالا آمد، کارهایی تجملاتی نیستند؛ بلکه انجام وظیفه ی ضروری هر انسان مسئولیت پذیری در قبال سایر موجودات زنده می باشند؛ همانند کاری که برای فرزندان خود انجام می دهیم.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook:Vafa Animal Shelter

 www.cal.ir