پس از ۳۷ سال

شهروند- آرش عزیزی: جان برد، وزیر امور خارجه‌ ی کانادا، هفته‌ ی گذشته به بغداد، پایتخت عراق، رفت تا دفتر دیپلماتیک جدیدی را افتتاح کند و قدم به راه افزایش روابط تجاری با این کشور بگذارد.

پس از سقوط کامل شیرازه ‌ی جامعه در عراق در پی حمله ‌ی آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳، اقتصادِ ویران ‌شده‌ ی آن در حال بازیابی است و اکنون یکی از سریع ‌ترین نرخ ‌های رشد جهان را دارد.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا

این برای اولین بار از سال ۱۹۷۶ تا کنون است که وزیر امور خارجه‌ ی کانادا به عراق سفر می‌کند.

وظیفه ‌ی اصلی برد در این سفر افتتاح دفتر دیپلماتیکی برای کانادا بود که شعبه ‌ای از سفارت کانادا در امانِ اردن خواهد بود. این دفتر جدید اما درون سفارتخانه ‌ی بریتانیا در بغداد قرار داد. پیش از این دولت ‌های کانادا و بریتانیا توافق کرده بودند در بعضی کشورها سفارتخانه‌ های خود را با هم ادغام کنند. (بریتانیا نیز قرار است در هائیتی از درون ساختمان سفارتِ کانادا کار کند.)

این دفتر جدید به مدیریت استفان دوهیم، کاردار کانادا، خواهد بود که سابقه‌ ی خدمت دیپلماتیک در عراق، لبنان، بنگلادش و سوریه را دارد. او نقش مهمی در شکل دادن به ناتو و اقدامات ضدشورشی دولت کانادا در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۰۹ داشت.

برد در اعلامیه ‌ای که روز دوشنبه وزارت امور خارجه در اتاوا منتشر کرد گفت افتتاح سفارت را «نقطه عطفی تاریخی در روابط کانادا با عراق در این لحظه ‌ی حیاتی»‌ می‌داند.

وزیر امور خارجه‌ ی دولت محافظه ‌کار در این سفر با نمایندگان مجلس عراق نیز دیدار کرد. طبق گزارش رسانه‌ ها او در تمام بخش‌های این سفر گارد امنیتی بسیار سنگین و گسترده ‌ای را همراه خود داشت. برد در ضمن به مقر نوری المالکی، نخست ‌وزیر عراق، نیز رفت.

برد در اعلامیه ‌ی خود به تخاصم در سوریه و «دنبال کردن بی ‌وقفه‌ ی هژمونی فرقه ‌ای توسط رژیم آیت ‌الله [کذا]» نیز اشاره کرد. او گفت متوجه است که عراق در «نقطه تقاطع چالش ‌های نهادین امنیتی بین ‌المللی قرار دارد که بر تمام ما تاثیر می‌ گذارد.»

او افزود: «در این نقطه تقاطع در ضمن خط گسلِ اساسی ‌ای بین هویت ‌های سنی، شیعه و کرد قرار دارد که تاریخا درگیر تخاصم فرقه ‌ای بوده ‌اند اما این توان بالقوه را دارند که روزی جامعه ‌ای چندمذهبی و تکثرگرا، در صلح با همسایگان خود بشوند. جامعه ‌ای که در آن مسلمانان، مسیحیان و سایر گروه ‌های مذهبی و قومی در امنیت و هماهنگی اجتماعی زندگی می‌کنند.»

وزیر خارجه تاکید کرد «پتانسیل قدرتمندی» برای گسترش روابط تجاری بین کانادا و عراق وجود دارد. او افزود: «ما می ‌دانیم که برای دنبال کردن منافع‌ مان، کانادا باید در بغداد حضور داشته باشد.»

دولت کنونی عراق ائتلافی است و نخست ‌وزیری شیعه ‌مذهب دارد. این دولت ماه‌ ها است برای تامین امنیت گسترده در کشور می‌ کوشد اما در این راه چندان موفق نبوده است. مثلا همین دو هفته پیش بود که حمله به مساجد شیعیان در این کشور ده ‌ها کشته بر جای گذاشت.

در اوایل ماه گذشته، این جیسون کنی، وزیر مهاجرت کانادا، بود که در حرکتی غافلگیرکننده از عراق بازدید و با المالکی دیدار کرد. کنی در ضمن با وزرای مهاجرت و محیط زیست نیز دیدار کرد. از موضوعات اصلی صحبت های او تجارت بین دو کشور، مدیریت مهاجرت، تحولات سیاسی در عراق، موقعیت در سوریه و حقوق اقلیت‌ها بود.