شهروند ـ فرح طاهری: یک بار دیگر نوروز ما در زمستان از راه رسید.

در کنار بازارهای نوروزی متعدد در سطح شهر، چهارشنبه سوری و جشن های عمومی و خصوصی در پارلمان انتاریو، سالن ها و رستوران ها، بازار کنسرت های متعدد نیز گرم بود و همچنان هم ادامه دارد.

نماهایی از اجراهای محمدرضا صادقی، حسن انعامی، سلیمان واثقی و شیلا نهرور

اما بهاری ترین آنها، کنسرت گروه کر و ارکستر ملى ایران به رهبری کمال طراوتی بود که یک بار دیگر، حال و هوای نوروز را حتی در هوای برفی به تورنتو آورد.

کنسرت گروه کر و ارکستر ملى ایران (از زیر مجموعه هاى مرکز موسیقى نوا) به مناسبت فرا رسیدن نوروز و آغاز سال ١٣٩٢ با ترکیبى از ١٢ تکخوان، گروه کر و ارکستر، گروه نیمه ها به سرپرستى بهنام جهان بیگلو، گروه رقص و اجراى ١٩ قطعه متنوع نوروزى، ملى، محلى و بهاریه ها از موسیقى دانان و سرایندگان بزرگ و گرانقدر همچون فرهاد فخرالدینى و زنده یادان همایون خرم و فریدون مشیرى…. برگزار شد.

محمدرضا صادقی، خواننده خوش صدا و از یادگاران استاد محمد نوری، چند ترانه اجرا کرد. او که به دعوت مرکز موسیقی نوا، از ایران میهمان کنسرت بود، “سراومد زمستون” را که بر اساس آهنگ مشهور ارمنی “ساری سیرون یار”(یار زیبای کوهستان) ساخته شده، با مونا منوچهری اجرا کرد. “بهار”، “سفر” و “جان مریم” از ترانه های دیگر او بود که با همراهی گروه کر و ارکستر ملی ایران اجرا کرد.

محمدرضا صادقی هنرمند میهمان از ایران در کنار فرشید مشکین فام و کمال طراوتی

سلیمان واثقی (سلی) به یاد جوانی های ما، یکی از ترانه های شادش را با نام “پنجره ها” خواند و همراهی تعدادی از هنرمندان را با خود داشت. حسن انعامی با صدای زیبا و پرقدرتش دو ترانه ی فارسی و ترکی “گل گلدون” و “لاله لر” را به زیبایی تمام اجرا کرد. به هنگام اجرای انعامی، داشتم فکر می کردم اگر سیستم صدا هم خراب شود، باز مشکلی نیست، صدای او به همه ی سالن می رسد.

شیلا نهرور، خواننده ی خوش صدای گیلک خوان، “شانه” را به یاد زنده یاد پوران، و “جینگه” را به گیلکی از زنده یاد استاد احمد آشورپور خواند. فرشید مشکین فام، فرشید تابلویی، امیر کشاورز، مونا منوچهری، محمد کمالی، صبا طراوتی، بابک صادقی و گروه نیمه ها به رهبری بهنام جهان بیگلو با همراهی گروه کر و ارکستر ملی ایران، با نوازنده های ایرانی و غیرایرانی، ترانه های خاطره انگیزی خواندند و سالن را به وجد آوردند.

تنظیم ترانه ها را کمال طراوتی، حامد پورساعی و آرش آزادمنش برعهده داشتند.

محمد گیلانی از کانون دوستداران گیلان مدیریت اجرایی و سحر میرشفیعی از دیگر اعضای هیئت مدیره کانون به همراه علی اتابکی گردانندگی صحنه را برعهده داشتند.

با هر ترانه، اطلاعات مربوط به آن همراه با عکس خواننده و آهنگساز و شاعر بر روی پرده ظاهر می شد و در بسیاری موارد آه از نهاد همه درمی آورد، بویژه وقتی که برای ترانه ی “شهر من”، عکس فریدون فرخزاد بر پرده نقش بست. فرداد فرشته هوش از مرکز رسانه ای مهرگان طراحی اسلایدشو را برعهده داشت.

از دیگر دست اندرکاران مینو شجره (مسئول امور اجرایی و مالی)، مژگان شریفی(مسئول هماهنگی)، آیدین نبوتی(عکس)، احمد جواهریان(فیلمبردار)، ساسان باقرپور (مسئول صدا)، فهیمه راضی (گرافیست)، حسن اشتری(امور تبلیغات)، میترا معینی (مدیر صحنه) و اسماعیل سینجانی در نقش عمو نوروز کنسرت را یاری کردند.

طی تماس تلفنی با کمال طراوتی رهبر گروه کر و ارکستر ملی ایران، ضمن تبریک برای برگزاری خوب دومین کنسرت نوروزی او و اینکه گرد آوردن این همه هنرمند و موسیقیدان در یک کنسرت حتما کاری ست سخت و توانفرسا که بی شک بیشترین زحمات بر دوش خود او بوده، در مورد دومین کنسرت نوروزی اش پرسیدم. او گفت: “این برنامه که با همکارى کانون دوستداران گیلان، مرکز رسانه اى مهرگان و حمایت شهروند برگزار شد درواقع چهارمین کنسرت گروه کر و ارکستر ملى ایران و دومین برنامه ى این گروه بود که منحصرا به مناسبت نوروز طراحى و در آستانه سال جدید برگزار شد و قرار است هر ساله متنوع تر از قبل برگزار گردد. این یک فعالیت گروهى در جامعه ایرانى بود و من بسیار خوشحالم که بین ۴ نسل از هنرمندان، در این کار گروهى نقشى هر چند اندک داشتم و از تمام حامیان مالى و معنوى این برنامه و مردم هنردوست تورنتو  سپاسگزارم.”