شهروند ـ فرح طاهری: کنگره ایرانیان کانادا نخستین جشن سالانه بزرگداشت دستاوردها و خدمات ایرانیان کانادا را در تاریخ ۵ اپریل ۲۰۱۳ در هتل مجلل رویال یورک با حضور بیش از ۸۵۰ تن از اعضای جامعه ایرانی کانادا برگزار کرد.

یسنا بهشتی، عضو هیئت مدیره “کنگره” گردانندگی مراسم را برعهده داشت. او در آغاز از بابک امینی و دیگر اعضای گروهش دعوت کرد تا سرود ملی کانادا را بنوازند. پس از آن دکتر فرخ زندی رئیس هیئت مدیره “کنگره” برای خوشامدگویی پشت میکروفن رفت.

جلد شهروند ۱۴۳۳ مورخ ۱۱ اپریل ۲۰۱۳

دکتر زندی، حضور جمعیت کثیر حاضر در سالن را به مثابه ی “رای اعتماد” به کنگره ایرانیان کانادا دانست و آن را نشانگر تائید راهی خواند که کنگره از انتخابات سال گذشته انتخاب و پیموده است.

رئیس کنگره ایرانیان کانادا، به حضور تعدادی از مقامات رسمی در مراسم اشاره و آنها را معرفی کرد:

آقای کستاس منه گاکیس، نماینده محافظه کار مجلس کانادا از حوزه ی ریچموندهیل، آقای CS Leung نماینده ی محافظه کار مجلس کانادا از حوزه ی ویلودیل، آقای جو دنیل نماینده محافظه کار مجلس کانادا از حوزه دان ولی شرق، دکتر رضا مریدی نماینده لیبرال مجلس انتاریو و وزیر تحقیقات و نوآوری از حوزه ی ریچموندهیل، دکتر امیر خدیر، نماینده حزب همبستگی در مجلس کبک از حوزه مرسیر، آقای مایکل پرو، نماینده ی ان دی پی در مجلس انتاریو از حوزه بیچز یورک شرقی، آقای جاگمیت سینگ نماینده ان دی پی مجلس انتاریو از حوزه ی برامالی گور ـ مالتون.

ازراست: رضا قاضی، دکتر هادی مهابادی، یسنا بهشتی، دکتر رضا مریدی، افخم مردوخی، کاوه شهروز، دکتر صمد اسدپور، دکتر فرخ زندی، دکتر داود کفایی، سارا تخشا، مریم نایب یزدی، دیوید موسوی

 دکتر زندی همچنین از اعضای جامعه ی ایرانی، بیزنس ها و رسانه های آن برای حضور و حمایتشان سپاسگزاری کرد و در ادامه از تاریخچه ی شکل گیری کنگره ایرانیان کانادا در شش سال پیش و اهداف آن گفت.

رئیس کنگره ایرانیان با اشاره به اینکه چنین مراسمی فرصتی برای بیان اهداف و تعهدات کنگره است، خاطرنشان کرد که بدون تداوم حمایت ها رشد کنگره به عنوان صدای جامعه ایرانی میسر نخواهد بود. او از حاضران درخواست کرد که به کنگره به عنوان عضو، داوطلب و یا حامی مالی بپیوندند.

دکتر زندی در ادامه سخنانش به ویژگی های جامعه ی ایرانی کانادا اشاره کرد و بخشی از تعهدات کنگره را تشویق ایرانی ـ کانادایی ها برای مشارکت در جامعه ی کانادایی خواند. او همچنین افزود، به دیده گیری دستاوردهایمان توسط اعضای جامعه ی ایرانی در کانادا بسیار مهم است و به همین خاطر این اولین مراسمی ست که طی آن دستاوردهای جامعه ایرانی ـ کانادایی مورد تقدیر قرار می گیرد.

بالا از راست: دکتر هادی مهابادی، دکتر فرخ زندی ـ پایین افخم مردوخی، دکتر رضا مریدی

پس از سخنان رئیس هیئت مدیره کنگره، از دکتر پیام اخوان که یکی از اعضای هیئت مشورتی کنگره است، دعوت به سخنرانی شد.

دکتر پیام اخوان، استاد حقوق دانشگاه مک گیل و دادستان دادگاه مردمی موسوم به ایران تریبونال، طی سخنانی به مهاجرت خود اشاره کرد که ۳۵ سال پیش در کودکی از تهران به تورنتو آمده است؛ جایی که ایرانیان انگشت شماری در آن زندگی می کردند.  او از سوءتفاهم ها و عدم شناخت جامعه ی میزبان از ایرانیان در آن زمان ها گفت و با اشاره به جمعیت داخل سالن، افزود که آن زمان نمی توانست تصور چنین روزی را بکند که این همه ایرانی برای گرامیداشت دستاوردهای اعضای جامعه اش در یک جا جمع شوند.

دکتر اخوان همچنین از شرکت کنندگان برای حضور و حمایتشان از کنگره ایرانیان کانادا تشکر کرد.

بالا از راست: یسنا بهشتی گرداننده مراسم، دکتر پیام اخوان
اجرای بابک امینی و گروهش ـ اهدای لوح تقدیر از سوی کاوه شهروز به داریوش اقبالی

در ادامه مراسم از کاوه شهروز، معاون رئیس هیئت مدیره کنگره ایرانیان دعوت شد تا پشت میکروفن قرار بگیرد. کاوه شهروز وکیل در حوزه ی حقوق بشر و فارغ التحصیل هاروارد و از دادستان های دادگاه مردمی (ایران تریبونال) است.

شهروز نیز ضمن تشکر از حاضران، آنها را دعوت کرد که به کنگره بپیوندند. او با اشاره به بنر بزرگی که صحنه را آذین کرده بود، دلایل انتخاب تصاویر بنر را شرح داد و گفت، نمای تخت جمشید پسزمینه و گذشته ی باشکوه ما را یادآوری می کند. تمدن و فرهنگ باستانی مان که باید به آن افتخار کنیم. در میانه ی تصویر نماد کنگره ایرانیان کانادا  و در سمت راست، تصویر مجلس کاناداست که نماینده قانون مدنی، فرهنگی و سیاسی کشور کاناداست؛ قانونی که برای مردم آزادی و نهادهایی برای مشارکت فراهم کرده است.

شهروز تأکید کرد که اینها مفهومی را بیان می کنند به این معنی که ما باید به گذشته مان مفتخر باشیم ولی نمی خواهیم بنشینیم و فقط با این افتخار نظاره گر باشیم، ما باید در امور کانادا مشارکت داشته باشیم و این مراسم به منظور به دیده گیری همین مشارکت برگزار شده است.

شهروز در ادامه به ویژگی های افرادی که در حوزه های مختلف شایستگی دریافت جایزه دستاورد کنگره را دارند، اشاره کرد.

دکتر هادی مهابادی در حوزه ی علوم و پزشکی، افخم مردوخی در حوزه ی عدالت اجتماعی و خدمات شهروندی و دکتر رضا مریدی در حوزه ی خدمات ارزنده به جامعه ایرانی ـ کانادایی، سه شخصیتی بودند که پس از شرح مختصری از زندگی و فعالیت هایشان به روی صحنه دعوت شدند و از آنان تجلیل به عمل آمد.

دکتر هادی مهابادی، پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی تهران (شریف)، در سال ۱۹۷۳ برای ادامه تحصیل به کانادا آمد. دکترای خود را در سال ۱۹۷۶ در رشته ی مهندسی پلیمر از دانشگاه واترلو گرفت. او از آن زمان در پست های مختلف آکادمیک، علمی و مدیریتی از جمله معاون ریاست زیراکس و مدیریت مرکز تحقیقاتی آن به مدت هفت سال، کار کرده است. مخترع تعداد زیادی تکنولوژی و نوآوری بوده. در سال های اخیر در زمینه نوآوری، پیش برد علم  و  تحقیق در کانادا چه از طریق  مشاوره در برنامه های دانشگاهی، یا به عنوان عضو بردهایی که کارشان در این راستا است همکاری داشته و در این رابطه جوایز بسیاری را ازآن خود کرده است.

جایزه افخم مردوخی را دکتر امیر خدیر نماینده پارلمان کبک اهدا کرد.
داریوش میهمان افتخاری مراسم در مورد حقوق بشر در ایران سخنرانی کرد

افخم مردوخی سی سال اخیر زندگی حرفه ای خود را در اختیار بهبود سیاست ها و گسترش خدمات سازمانهای متعدد دولتی و خدماتی به گروه های در حاشیه و جوامع اقلیت ها گذارده است.

وی بیش از ۱۵ سال با اداره آموزش تورنتو در سمت های تدریس، تاسیس مرکز خدمات خانواده، مشاور جوانان و خانواده ها، تدوین و نگارش کتابهای فارسی، مدیریت و تدریس برنامه فارسی، عضو کمیته برنامه ریزی آموزشی بر مبنای مساوات و عدالت، برگزاری کنفرانس های آموزشی متعدد جهت درگیر نمودن و اطلاع رسانی و تشویق به همکاری جوامع اقلیت ها و خانواده ها و جوانان مهاجر همکاری کرده و مشاورDiversity در  Mood Disorders Association بوده است و در حال حاضر به معاون مشاور بهداشت روانی در دفتر تورن کلیف نیبرهود کار می کند. او همچنین با خانم کاتلین وین، نخست وزیر فعلی انتاریو از نزدیک در زمینه های مختلف همکاری داشته است. افخم مردوخی در رشته های علوم سیاسی،  مشاورت جوانان و خانواده ها، و Equity &Anti-Racism in Education  در دانشگاه های تورنتو تحصیل کرده است.

افخم مردوخی از آگوست ۲۰۰۷ به جمع هیئت مدیره سازمان زنان پیوست و اکنون رئیس سازمان زنانی ایرانی انتاریو است. مردوخی نیز چندین جایزه برجسته را برای خدماتش ازآن خود کرده است.

دکتر رضا مریدی فوق لیسانس فیزیک هسته‌ای را از دانشگاه تهران، فوق لیسانس تکنولوژی و دکترای فیزیک را از دانشگاه برونل دریافت کرد. دکتر مریدی پس از پایان تحصیلات در سال ۱۹۷۶ به تهران بازگشت و در دانشگاه های تهران مشغول به کار و تدریس شد. در سال ۱۹۹۰ به همراه خانواده اش به کانادا مهاجرت کرد و از ۱۹۹۱ در شهر ریچموندهیل سکونت گزیده است. او پیش از وارد شدن به عرصه سیاست، در سازمان حفاظت اشعه ی اتمی کانادا در سمت معاونت علوم و تکنولوژی مشغول به کار بود و به خاطر پژوهش های بنیادی در فیزیک و مهندسی به عضویت ارشد انستیتوهای فیزیک و مهندسی انگلستان و انجمن حفاظت در برابر اشعه اتمی آمریکا انتخاب شده است.

دکتر هادی مهابادی در میان دکتر فرخ زندی و دکتر رضا مریدی
پایین: مقامات رسمی دولت فدرال و استانی در کنار اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا

دکتر مریدی در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۷ با اکثریت آرا به عنوان نخستین نماینده ایرانی تبار وارد مجلس انتاریو شد و مجددا در سال ۲۰۱۱ برای بار دوم راهی مجلس شد.

در فوریه ۲۰۱۳، نخست وزیر انتاریو، خانم کاتلین وین، دکتر مریدی را به وزارت تحقیقات و نوآوری گمارد.

دکتر مریدی نیز در طول دوران کاری اش جوایزی متعددی را دریافت کرده است.

پس از مراسم اهدای جوایز و تقدیر از برگزیدگان، آنها هر یک به کوتاهی سخنانی ایراد کردند.

نوبت به عکس یادگاری اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا با برندگان جایزه رسید. خانم ها سارا تخشا، یسنا بهشتی و مریم نایب یزدی و آقایان فرخ زندی، کاوه شهروز، صمد اسدپور، داود کفایی، دیوید موسوی و رضا قاضی به روی صحنه رفتند.

یسنا بهشتی، گرداننده مراسم، اعضای هیئت مشاوران کنگره را نیز معرفی کرد: خانم آتوسا مهدویان، آقایان سعید آقایی، پیام اخوان، رضا بنایی، دکتر مهرداد حریری، کیومرث رضوانی فر و علی وکیلی. او همچنین از حامیان مالی برنامه نام برد و از آنها سپاسگزاری کرد.

نوبت رسید به مهمان افتخاری مراسم، که کاوه شهروز به دلیل تعلق خاطر شخصی برای معرفی او قدم پیش گذاشت. شهروز، میهمان افتخاری را موسیقیدانی خواند که ترانه هایش آگاهی جمعی ایرانیان را شکل داده است، و افزود:”به نظر من ترانه های او چون موسیقی متنی ست به هنگامه ی عاشقی و دل شکستن ها، موسیقی متنی برای سوگواری مرگ عزیزی، و موسیقی متنی برای فعالیت های سیاسی.”

شهروز، صدای این هنرمند را با فرانک سیناترا، ترانه های شاعرانه اش را با لئونارد کوهن و تمایلات سیاسی اش را همچون باب دیلان خواند. و او را علیرغم موفقیت و شهرتش در دنیای موسیقی، هنرمندی دانست که همچنان در راه عدالت اجتماعی قدم برمی دارد و این عرصه را هیچگاه رها نکرده است.

او سپس از داریوش اقبالی، دعوت کرد به روی صحنه برود.

داریوش سخنانش را به فارسی ایراد کرد و در پایان خلاصه ای از آن را شهروز به انگلیسی ترجمه کرد. کنگره ی ایرانیان کانادا، همچنین با اهدای یک لوح تقدیر از خدمات انسانی و اجتماعی داریوش در کنار فعالیت های هنری اش به جامعه ی ایرانیان تجلیل کرد.

داریوش اقبالی  در سخنانش  به اهمیت همبستگی در بین ایرانیان و همچنین نقش سازمان های غیر دولتی در هدایت جامعه اشاره کرد و با انتقاد از پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا، آقای اوباما، از اینکه در این پیام اشاره ای به وضعیت حقوق بشر در ایران نشده، بر پیگیری مواضع  حمایت از حقوق بشر پای فشرد.

پس از پایان مراسم اهدای جوایز، مهمانان به سالن دیگری برای صرف شام راهنمایی شدند.

در این سالن نیز، دیوید موسوی، از وکلای جوان و فعال عضو هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا به کوتاهی با حاضران سخن گفت. و پس از صرف شام نیز، برنامه موسیقی برگزار شد.

هنرمند محبوب و معروف بابک امینی که قطعاتی بدون کلام در سالن برگزاری مراسم همراه با گروهش اجرا کرده بود، در پایان نیز دو آهنگ به یاد ماندنی از کارهای زنده یاد محمد نوری را با همراهی صدای دلنشین محمدرضا صادقی اجرا کرد که با استقبال بسیار مواجه شدند.

از ویژگی دیگر این گردهمایی دریافت  پیام های پشتیبانی و  تبریک از سوی  جناب آقای جیسون  کنی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا و خانم کاتلین وین، نخست وزیر انتاریو و همچنین آقای مایکل کوتو وزیر مهاجرت و شهروندی انتاریو بود.

به هنگام ترک مراسم، شرکت کنندگان لبخند رضایت بر لب داشتند و از برگزارکنندگان تشکر می کردند.

کنگره ایرانیان کانادا اعلام کرد که در پایان این گردهمایی بیش از ۱۵۰ درخواست عضویت جدید به صندوق ریخته شده است.

مجمع عمومی و انتخابات کنگره ایرانیان کانادا یکشنبه پنجم ماه می ۲۰۱۳ در سالن هتل پارک وی شرایتون (Sheraton Parkway Hotel)  واقع در ۶۰۰ Hwy 7  Richmond Hill, ON L4B 4R8 برگزار می شود. در این مجمع عمومی چهار عضو ثابت برای هیئت مدیره نیز انتخاب خواهند شد. چهار عضو ثابت قبلی سال گذشته استعفا داده و طبق اساسنامه، کنگره افرادی را به طور موقت جایگزین آنها کرده بود.