به گزارش تورنتو استار مردم کانادا فردای روز شکرگزاری، مورخ دوشنبه ۱۴ اکتبر برای انتخابات پارلمانی به پای صندوق های رای می روند.  استفن هارپر نخست وزیر کانادا با تغییر تاریخ انتخابات رسما به فعالیت کابینه خود یک سال زودتر از زمان مقرر خاتمه می دهد.



شهروند ۱۱۹۴ ـ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸


 

به گزارش تورنتو استار مردم کانادا فردای روز شکرگزاری، مورخ دوشنبه ۱۴ اکتبر برای انتخابات پارلمانی به پای صندوق های رای می روند. استفن هارپر نخست وزیر کانادا با تغییر تاریخ انتخابات از اکتبر ۲۰۰۹ به اکتبر ۲۰۰۸ ، رسما به فعالیت کابینه خود یک سال زودتر از زمان مقرر خاتمه می دهد.

از سوی دیگر خبر کشته شدن  یک سرباز کانادایی در افغانستان و زخمی شدن هفت تن دیگر افکار عمومی را نسبت به وضعیت دولت کمی متفاوت می کند. به گزارش ژنرال دنیس تامپسون:«گروهبان اسکات شیپوی، نود و هفتمین سرباز کانادایی است که در افغانستان به دست جنگجویان کشته می شود. این پدر جوان یک هفته پس از بازگشت به افغانستان کشته  شد. در این درگیری ها هفت سرباز نیز مجروح شدند که وضعیت آنان رو بهبود است». تامپسون در گزارش مطبوعاتی خود اظهار داشت:«تکنولوژی و سلاح های مدرن ما به هیچ وجه نمی تواند نیروهای شورشی و اشرار افغانستان را تحت کنترل داشته باشد. ما با چالشهای زیادی روبرو هستیم و راه حلی برای آن نداریم». اخباری از این قبیل افکار عمومی را نسبت به دولت و حزب محافظه کار مشوش می کند. منتقدان براین اعتقادند که شاید انتخابات زودهنگام پوششی است بر چالش هایی که جامعه کانادا امروز در داخل کشور و در دنیا با آن روبروست.


 

به گزارش تورنتو استار، هارپر ساعت ۸:۳۰ هفتم سپتامبر طی ملاقاتی با میکل ژان، فرماندار کل کانادا در ریدو هال،  از وی خواست پایان کار مجلس سی و نهم را اعلام کند. خانم ژان نیز با این تقاضا و برقراری انتخابات عمومی دوره چهلم پارلمان کانادا موافقت کرد. لیکن بنا به نظر منتقدان این مراسم تنها یک نوع تشریفات بوده، زیرا هارپر دقایقی پس از ورود به ریدو هال و پیش از ملاقات با فرماندار، در گفتگوی خود با خبرنگاران، خبر برگزاری انتخابات زودهنگام را تایید کرد و ۲۰ دقیقه بعد به ملاقات خانم ژان رفت. در جریان این مذاکرات، هارپر ضمن ابراز گله مندی از اپوزیسیونها، آنان را موانعی در اجرای کامل قوانین در اداره کشور دانست و اظهار کرد پارلمان در مقابل این موانع عملکرد منفعلانه داشته و اداره کشور در چارچوب قوانین کاری بس دشوار است.


 

هارپر در مصاحبه با خبرنگاران گفت:«واقعیت اینست که پارلمان قدرتی برای ادامه کار ندارد و به نمایندگان کارآزموده تری نیاز دارد. اپوزیسیون ها ما را حمایت نمی کنند و دولت نیز نمی خواهد خط مشی خود را تغییر دهد. ما در شرایط بغرنجی قرار داریم و حال زمانی است که مردم می توانند با رای درست خود در حل این مشکلات سهیم باشند». نخست وزیر که درصدد است راه پیشین خود را ادامه دهد، در کمپین حزب خود در باب کاهش مالیات ها قول های مساعدی داده است. او که به موفقیت حزبش در انتخابات این دوره اطمینان زیادی دارد، در سخنرانی خود اعلام کرد، توفیق مجدد حزب محافظه کار وضعیت کانادا را روز به روز بهتر از گذشته خواهد کرد.


 

در جریان مبارزات انتخاباتی،  استفن دیان رهبر حزب لیبرال در مصاحبه ای در کامنز فویر به خبرنگاران گفت: «هارپر محافظه کارترین دولت را در تاریخ کانادا اداره کرده است. او هیچ تهمیدی برای کمک به خانواده ها نیاندیشیده و در مقابل چالش آب و هوا اقدامی به عمل نیاورده است. دولت فعلی نزدیک  به ۱۲ بیلیون دلار بودجه خزانه را  تلف کرده و هم اکنون با کسری بودجه مواجه است». او افزود:«حزب من به اقتصاد و محیط زیست توجه خاص دارد. ما می خواهیم فقر را کاهش دهیم و این شعار ماست».

بنا به گزارشات رسیده از مونترال، ژیل دوسپ رهبر حزب کبکوآ اظهار داشت، حزبش می تواند به اقلیت محافظه کار غلبه کند. او از مردم کبک خواست تا به حزبش رای دهند تا بتواند موقعیت محکمی در پارلمان به خود تخصیص داده و از آن پس پارلمان و دولت توجه بیشتری به این منطقه و مردم آن مبذول خواهند داشت.


 

تورنتو استار می نویسد، کمپین انتخاباتی  جک لیتون رهبر حزب ان دی پی در گاتینو مجاور رودخانه اتاوا قرار دارد. لیتون اظهار می کند:« روزی که هارپر از پست خود کناره گیری کند، من برای به دست آوردن آن اقدام می کنم». او معتقد است جامعه کانادا از مشکلات اقتصادی، کمبود پزشک و تغییرات جوی رنج می برد و باید برای این معضلات تمهیداتی اندیشید. لیتون در کمپین انتخاباتی خود بیان کرد:« هم اکنون از آن سوی مرزها نسیم تغییرات می وزد. با انتخابات جدید آمریکا و خداحافظی  با جرج بوش، سیاست های خارجی ما نیز تغییر می کند. ما با کشورهای دیگر بر اساس اصول توسعه اقتصادی و سیاست بین الملل ارتباط برقرار خواهیم کرد».


 

الیزابت می، رهبر حزب سبز در کمپین انتخاباتی خود گفت:« بسیاری از کانادایی ها در عقاید سیاسی خود تامل می کنند و تغییرات زیادی به وجود آمده است. اغلب رای دهندگان منتقدان دولت هستند. امروز روز بیداری است و مردم باید فلسفه تمام احزاب را مورد مطالعه قرار دهند». توجه اصلی او به مقوله تغییرات جوی، صلح جهانی و خلع سلاح های هسته ای است. او از مردم کانادا خواست در این انتخابات کاملا هوشیار بوده و هوشمندانه عمل کنند.


 

احزاب شرکت کننده در انتخابات

پنج حزب محافظه کار، لیبرال، نیو دموکرات، حزب کبکوآ و حزب سبز از چند هفته پیش مبارزات انتخاباتی خود را برای کسب کرسی های بیشتر در پارلمان آغاز کرده اند و مسائل کلیدی که تمامی این احزاب بر آن تکیه دارند وضعیت اقتصادی، تغییرات جوی و جنگ افغانستان است.

ـ استفن هارپر ۴۹ ساله نخست وزیر فعلی و رهبر حزب محافظه کار، با سابقه زیاد در فعالیت های سیاسی تبلیغات جدی و پر خرجی در سراسر کانادا به نفع حزبش انجام می دهد.

ـ استفن دیان ۵۲ ساله از حزب لیبرال نیز آمادگی حزبش را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده است. او سابقه طولانی در فعالیتهای انتخاباتی دارد و برای این انتخابات به تمام نقاط کانادا سفر میکند.

ـ جک لیتون ۵۸ ساله به عنوان یک سیاستمدار با تجربه و رهبر حزب ان دی پی،  با هدف کسب رای زیاد در استان های بریتیش کلمبیا، انتاریو و کبک به رقابت با حزب محافظه کار می پردازد.

ـ ژیل دوسپ ۶۱ ساله رهبر حزب کبکوآ تنها به کرسی های کبک چشم دوخته و در استانهای دیگر قصد اعمال نفوذ یا رقابت با احزاب دیگر را ندارد.

ـ الیزابت می ۵۴ ساله، رهبر تازه کار حزب سبز به صورت یک مبارز کمپینی زیرک ظاهر شده و به شدت برای اخذ کرسی های پارلمان برای حزبش فعالیت می کند.

 در پارلمان کنونی از ۳۰۸ کرسی،۱۲۷ کرسی متعلق به حزب محافظه کار، ۹۵ کرسی به حزب لیبرال، ۴۸ کرسی به حزب کبکوآ و ۳۰ کرسی به حزب ان دی پی تعلق دارد. در این میان چهار نماینده مستقل و چهار جایگاه خالی وجود دارد. ویلسون بلیر که مدت زمانی به عنوان نماینده مستقل در پارلمان حضور داشت، هم اکنون به حزب سبز ملحق شده است.