۱۱تا ۱۸ اپریل ۲۰۱۳

محرومیت از سفر ورزشی تنها به دلیل زن بودن

رادیو فردا: ستاره پینگ‌پنگ‌ بانوان ایران به دلیل مخالفت شورای برون‌مرزی وزارت ورزش، فرصت حضور در رقابت‌های کاپ آسیا را از دست داد. این در حالی است که شورای مزبور، مجوز اعزام نمایندگان مرد ایران به این مسابقات را صادر کرده است.

ندا شهسواری نخستین زن در تاریخ پینگ پنگ ایران است که در بازی‌های المپیک حضور یافته است. این ورزشکار کرمانشاهی از ۱۵ سالگی به عضویت تیم ملی در آمده و ۱۲ سال است که برای تیم ملی بازی می‌کند.

شهسواری به خبرگزاری مهر گفته است در طول تعطیلات نوروزی فقط تمرین کرده و قید تمام تفریحات را زده تا برای کاپ آسیا آماده شود: «از این ناراحتم که دقیقه ۹۰ گفتند نمی‌توانی بروی.  چمدانم را بسته بودم که مطلع شدم سفرم لغو شده است.»

وی افزود: «بدجوری توی ذوقم خورد. مسئولان می‌توانستند زودتر مخالفت کنند تا این‌قدر وقت و انرژی صرف آماده‌سازی برای شرکت در مسابقات نمی‌کردم.»

حضور ندا شهسواری در المپیک باعث شد بتواند تنها سهمیه منطقه آسیای میانه در رقابت‌های گزیشی تهران را نصیب خود کند. شهسواری در فینال مقابل یلنا شاگارووا از قزاقستان پیروز شد.

ندا شهسواری در حالی به قهرمانی رسید که قبلاً در استان گرگان از حریف قزاقستانی‌اش شکست خورده بود. غیر از انتقام ناباورانه روی میز پینگ‌پنگ و شکستن طلسم الپیک برای ایران، نکته جالب دیگر این است که رتبه جهانی شاگارووا ۱۷۸ پله بالاتر از شهسواری بود.

او حتی توانست بازیکنان مطرح دیگری مثل گلچهره خوسینووا از قزاقستان و ناتالیا اسلادکووا از قزاقستان را هم مغلوب کند.

سیما لیموچی سرمربی تیم ملی زنان ایران که خود سال‌ها حرف اول پینگ پنگ دختران ایران را می‌زد، پس از کسب سهمیه گفته بود: «اگر او در تورنمنت‌های بیشتری شرکت کند، مقابل حریفان قدرتمندتر هم نمایش زیبایی را نشان خواهد داد.»

اما در حالی که شهسواری در اوج دوران قهرمانی به سر می‌برد و تجربه ذی قیمت المپیک را هم اندوخته، از اعزام به مسابقات آسیایی بازمانده است. در حالی که در کشورهای رقیب، فدراسیون‌ها در صدور رای برای اعزام کردن یا نکردن حضور ورزشکاران‌شان اختیار تام دارند.

ندا شهسواری همراه با تیم ایران در مسابقات جهانی دورتموند نیز خوش درخشید. ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۲ با چهار پیروزی مقابل ایرلند جنوبی، ارمنستان، مغولستان و مکزیک به مرحله‌ دوم راه یافت.

ایران تنها یک باخت در دیدار نخست مقابل کانادا متحمل شد. تنها پیروزی انفرادی ایران مقابل کانادا را ندا شهسواری در بازی اول مقابل یوئن سارا رقم زد و سه بر یک به برتری رسید.

در رویارویی با ایرلند جنوبی، ندا شهسواری با پیروزی مقابل اشلی گیون خوش درخشید. در بازی چهارم این مسابقه هم شهسواری به میدان رفت و با برتری ۳-۰ مقابل آماندا موگی، پیروزی نهایی ۳-۱ را برای ایران رقم زد.

ایران در رویارویی پایانی هم مقابل ماکائو با پیروزی ۳ بر صفر، عنوان ۵۷ جهان را نصیب خود کرد که پنج رده بالاتر از مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو بود. در این مسابقه و در بازی دوم ندا شهسواری مقابل چنگ چئونگ ۳ بر صفر پیروز شد.

پارسال و دو سال پیش از آن هم ندا شهسواری در کاپ آسیا شرکت کرده. اولین بار نیست که قرار بود یک نماینده از بانوان در کاپ آسیا شرکت کند اما امسال، وزارت ورزش تصمیم گرفت سفر نماینده ایران را لغو کند و بخت ارتقا در رنکینگ جهانی را هم از او بگیرد.

او با اشاره به این‌که مسابقات جهانی فرانسه را پیش رو دارد گفته حالا که حضورش در کاپ آسیا منتفی شده، تمریناتش را برای حضور در مسابقات جهانی پیگیری می‌کند. برای اعزام به مسابقات جهانی هم تضمینی وجود ندارد. شورایی که در لحظه اعزام با سفر به هنگ‌کنگ مخالفت می‌کند، می‌تواند سفر به فرانسه در ماه اردیبهشت ماه را هم از دستور کار خارج کند.

سایت فدراسیون پینگ‌پنگ هم در گزارشی به نقل از محمد زارع‌پور رییس این فدراسیون نوشته است: مشکلات اعزام بازیکنان در سال جدید هم گریبان پینگ‌پنگ را گرفت و مخالفت شورای برون‌مرزی باعث شد تا نتوانیم ندا شهسواری را به کاپ آسیا اعزام کنیم.

پلیس یک مرد را با لباس زنانه در مریوان چرخاند

ماموران نیروی انتظامی در شهر مریوان با حکم مراجع قضایی یک شهروند کرد را با لباس زنانه در سطح شهر گرداندند.

دادگاهی در شهر مریوان سه شهروند را به پوشیدن لباس زنانه و گرداندن در سطح شهر محکوم نموده است. به گزارش سایت بولتن نیوز حکم یکی از این افراد روز دوشنبه(١۵ آوریل/ ۲۶ فروردین) اجرا شد.

این سه نفر به دلیل یک نزاع خانوادگی که حدود دو هفته پیش انجام شد، با صدور این حکم روبرو شده اند.

صدور اینگونه احکام و اجرایی کردن آن با هدف “تحقیر” متهم صورت می گیرد.

نیروی انتظامی شهرستان مریوان، پس از صدور این حکم به یکی از متهمان این پرونده به نام “ت.خ” لباس قرمز زنانه پوشانده و او را در سطح شهر مریوان گردانده است.

انجمن زنان مریوان نیز با انتشار یک خبر کوتاه در این باره ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را بی حرمتی به زنان دانسته است.

به گفته انجمن زنان مریوان، تنها عده کمی از شهروندانی که ناظر این اقدام مراجع قضایی و نیروی انتظامی بوده اند، آن را توهین به زنان و ارزش های اجتماعی تلقی کرده اند.

قرار است طی روزهای آینده دو نفر دیگر از محکومان این پرونده به شیوه مشابه در سطح شهر مریوان گردانده شوند.

انجمن زنان مریوان از مردم این شهر، مسئولان و اعضای شورای شهر خواسته تا در مقابل این اقدام سکوت نکنند.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، ۱۷ نماینده مجلس در همین راستا این نوع برخورد با اراذل و اوباش را توهین به لباس زنان “عفیف و پاکدامن” دانستند و با طرح سئوالی از وزرای کشور و دادگستری، خواستار پاسخگویی آنها در این زمینه شدند.

دکتر داریوش صفوت استاد موسیقی ایرانی درگذشت

بی بی سی ـ محمود خوشنام: داریوش صفوت، موسیقی شناس ایرانی، نیز روزگارش به سر آمد و سه شنبه گذشته پس از مدتی کمابیش بلند درگیری با بیماری، در هشتاد و پنج سالگی در خانه خود در کرج چشم از جهان فرو پوشید.

صفوت که یکی از سرسخت ترین نگاهبانان موسیقی سنتی ایران به شمار می رفت، در سال ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد و سه تار نوازی را در نوجوانی از پدر خود آموخت.

در جوانی نزد حبیب سماعی به فراگیری سنتور نوازی پرداخت و دو سه سالی بعد برای تقویت دانایی و توانایی خود در هر دو زمینه سه تار و سنتور نوازی به کلاس ابوالحسن صبا راه پیدا کرد و به موازات آموختن های عملی، ردیف و گوشه های موسیقی سنتی را نیز نزد حاج آقا محمد ایرانی مجرد آموخت.

داریوش صفوت تمام عمر خود را یا آموخت یا آموزاند. پیش از انقلاب علاوه بر تدریس در هنرستان ها و هنرکده های داخلی، از سوی مرکز مطالعات موسیقی شرقی در پاریس نیز به همکاری دعوت شد. پنج سالی در آن دیار ماند، هم دکترای حقوق گرفت و هم با همیاری “نلی کارن”، شرق شناس فرانسوی، کتابی در زمینه موسیقی سنتی ایران انتشار داد. او در همین کتاب هشدار داده بود که در ایران پیش از انقلاب، موسیقی مردم پسند جای موسیقی سنتی و معنوی را گرفته و موسیقیدانان قدیمی که آخرین روزهای زندگی را می گذرانند وضعیت مالی نامساعدی دارند. باید به آنها رسید.

صفوت در بازگشت به ایران این هشدار مبالغه آمیز خود را تکرار کرد تا سرانجام سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مرکز ویژه ای را با عنوان حفظ و اشاعه موسیقی بنیاد کرد و سرپرستی آن را به صفوت سپرد.

مرکز حفظ و اشاعه که فقط حفظ می کرد و از اشاعه می پرهیزید، به مرور به پایگاه سنت گرایانی تبدیل شد که هیچ گونه دگرگونی و نوآوری را در مجموعه ردیف یا شیوه نواختن آن نمی پذیرفتند.

مرکز حفظ و اشاعه با این همه در جمع سودمندی هایی نیز داشت که ثبت و ضبط ردیف های در سینه مانده موسیقیدانان کهن سال و پرورش شاگردان جوان از جمله آنهاست. از مرکز، جوانان پرورش یافته با استعدادی بیرون آمدند که امروز از سرآمدان موسیقی ایران به شمار می روند. این شاگردان ولی غالبا پرهیز مرکز را از نوآوری شکستند و موسیقی سنتی را در شیوه های نوآورانه گوناگونی جریان دادند و آن را از ملال و یکنواختی روزافزون به درآوردند، بی آن که ارزش های محتوایی آن آسیب ببیند.

پس از انقلاب ایران، صفوت توانست در سازمان ها و مراکز تازه پدید آمده انقلابی مثل جهاد دانشگاهی و حوزه اندیشه و هنر اسلامی، جایی برای تشریح و اشاعه نظرات خود پیدا کند. جمهوری اسلامی خواهان موسیقی از تعزیه درآمده قاجاری بود و صفوت در جستجوی راه هایی برای اجرا و اشاعه موسیقی صوفیانه و خانقاهی. مقالات و رساله هایی هم که در دو سه دهه اخیر منتشر کرد، در توضیح و توجیه این گرایش قدیمی است که اینک از سوی او به نظریه ای فلسفی تبدیل شده است.

آخرین کتاب انتشار یافته داریوش صفوت که مجموعه خطابه های دانشگاهی او را در بر می گیرد، “فلسفه موسیقی” نام دارد. به باور او موسیقی معنوی از هرگونه تجمل و طمطراق و بند بازی و آکروباسی و ویرتوئوزیته (کمال گرایی) به دور است. به هیچ وجه ایجاد هیجان منفی نمی کند و موجد آرامش و تعادل است.

پلیس ایران:

بدحجابی بازیگران در خارج از کشور از طریق اینترپل پیگیری می‌شود

رادیو فردا: سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی فرمانده پلیس ایران، روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین، با  هشدار به بازیگران زن سینمای ایران گفت که «بدحجابی» آنان در خارج از کشور از طریق پلیس بین‌الملل پی‌گیری می‌شود.
به گزارش ایسنا، منتظرالمهدی که در نشستی خبری حضور یافته بود، سینماگران ایران را «اندیشمندانی متعهد و پایبند به اصول» خواند که به گفته وی، در میان آنان فقط «عده کمی» رفتارهای «هنجار ستیز» دارند و نحوه پوشش آنها «خارج از عرف» است.

به گفته او، پلیس ایران تعاملی «مثبت» با سینماگران دارد به‌طوری که هر زمان نیروهای پلیس «اراده» کرده‌اند، سینماگران «پای میز حاضر بودند».

این فرمانده پلیس ایران توضیحی درباره دلایل احضار سینماگران نداده است اما مسئولان نیروی انتظامی بارها نسبت به آن‌چه ترویج «ارزش‌های غیراسلامی» توسط سینماگران ایرانی می‌خوانند، هشدار داده‌اند.

او همچنین بدون آن‌که به نام خاصی اشاره داشته باشد در پاسخ به سئوالی در رابطه با نحوه پوشش بازیگران زن سینمای ایران به هنگام سفرهای خارجی اظهار داشت: «بدحجابی بازیگران در خارج از کشور از طریق اینترپل پیگیری می‌شود.»

پیش از این طرح لباس‌های لیلا حاتمی، از چهره‌های معروف سینمای ایران، در جشنواره‌های جهانی فیلم نظیر کن موضوع بحث قرار گرفته بود، به‌طوری که بهمن کارگر از معاونان فرمانده نیروی انتظامی آن را “بد و مستهجن” خواند.

اما بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه سعید منتظر المهدی به «قرارهای فیس بوکی» اختصاص داشت که این مقام پلیس ایران نسبت به آن هشدار داد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی ایران با اشاره به مواردی مانند آب‌بازی گروهی از دختران و پسران در پارک آب و آتش تهران که انتقاد شدید مسئولان حکومت ایران را در پی داشت، گفت: «رصد شبکه‌ها در حال انجام است و برخوردها در فضای مجازی و سایبری انجام می‌شود. پلیس در مواردی که احتمال می‌دهد، پیشگیر‌ی‌های لازم را انجام داده، اما با افزایش فهم و درک جوانان، امیدواریم چنین اتفاقات مشابهی نیفتد.»

فریبرز رئیس دانا از زندان اوین آزاد شد

رادیو فردا:  فریبرز رییس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران، روز دوشنبه  ۲۶ فروردین از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش وبسایت کلمه، رئیس دانا به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بود که با پایان مدت محکومیت خود، از بند ۳۵۰ اوین آزاد شد.

گفته شده وی از  جمله به خاطر «عضویت در کانون نویسندگان، صدور بیانیه علیه سانسور، مصاحبه با رسانه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و متهم کردن جمهوری اسلامی به آزار و تجاوز و شکنجه زندانیان» به زندان افتاده بود.

فریبرز رئیس دانا، در آذر ماه سال ۸۹ به دلیل مصاحبه‌ها و انتقاد‌هایش از طرح موسوم به «هدفمند شدن یارانه‌ها» و تاثیر منفی آن بازداشت شد.

رئیس دانا از حدود ۱۰ سال قبل به دلیل صحبت‌ها و نوشته‌های انتقادی‌اش از تدریس در دانشگاه‌ها به صورت رسمی محروم شد و در این سال‌ها تنها به عنوان استاد میهمان در دانشگاه‌های مختلف برای تدریس دعوت می‌شد.

معترضان به بازداشت فریبرز رئیس دانا، او را اقتصاد‌دان، روشنفکر و پژوهشگر مدافع عدالت اجتماعی و دموکراسی توصیف می‌کنند که به گفته آنها، همواره سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت را که به زیان طبقات محروم بوده، به نقد کشیده است.

اعدام ۹ سارق مسلح درشیراز و درملاء عام به همراه تبلیغ آن در سطح شهر

کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران: روابط عمومی دادگستری فارس روز سه شنبه از اعدام ۹ نفر که آنها را سارق مسلح و از اعضای سه باند سرقت مسلحانه نامیده خبر داد. به نوشته دادگستری فارس،  احکام اعدام ۶ نفر از این افراد در محل ارتکاب جرم آنان و در ملاء عام اجرا  و سه نفر دیگر از این متهمان نیز که محل ارتکاب جرم آنان روستاها و جاده های اطراف شیراز بود در محل زندان عادل آباد شیراز اجرا شد.

دادگستری فارس آورده است: «این متهمان که همگی در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی شیراز محاکمه شدند به اتهام محاربه از طریق شرکت در سرقت های مسلحانه متعدد مقرون به آزار و اذیت و ایجاد رعب و وحشت، قتل و آدم ربایی به حد اعدام در ملاء عام محکوم گردیدند که پس از طی مراحل قانونی احکام و تأیید آن توسط شعبه یازدهم دیوان عالی کشور صبح امروز با حضور جمع کثیری از مردم به اجرا درآمد.»

اعدام شش تن در ملاء عام در شیراز با تبلیغات روی پلاکاردهای دیواری در سطح شهر انجام شده است. روابط عمومی دادگستری فارس نوشته که تعداد کثیری از مردم برای تماشای مراسم اعدام درمحل حضور به هم رساندند. در روی پلاکارد تبلیغاتی مربوط به مراسم اعدام نوشته شده ست: «اقامه حد الهی از چهل شبانه روز باران رحمت پربرکت تر است.» علاوه براین اطلاعات افرادی که اعدام شده اند بر روی آن درج شده است. این درحالی است که در اطلاعیه دادگستری فارس تنها به حروف اول نام و نام خانوادگی افراد اکتفا شده است.

این گزارش حاکی است اعضای ۴ نفره باند سرقت مسلحانه از بانک های شیراز و یک باب طلافروشی در شیراز به نام های (غ-ن )،( ا-ح-ن) ، (م-ز) و (ب-د) از آبان ماه سال ۹۱ شروع به انجام سرقت های مسلحانه خود کردند که در حین انجام سرقت در یکی از بانک های شیراز یک نفر عابر را به قتل رسانده و صاحب طلافروشی و فرزند وی را با شلیک اسلحه به شدت مجروح کردند.

همچنین اعضای باند سه نفره دیگری به نام های (م.ه.آ) ، (ب.الف) و (ن.پ) نیز که همگی متهم به سرقت مسلحانه ۵ دستگاه خودرو و سرقت از ۵ بانک در شیراز و بندرعباس در فاصله زمانی شهریور تا بهمن ماه ۹۱ می باشند نیز به اتهام محاربه محاکمه و دو نفر از اعضای اصلی باند به اعدام و نفر سوم نیز به حبس ابد و ۱۵ سال حبس در یکی از استان های محروم کشور محکوم گردید. سه نفر دیگر از متهمان سرقت های مسلحانه در روستاهای اطراف شیراز نیز که امروز در زندان عادل آباد شیراز به دار مجازات آویخته شدند متهم به سرقت های مسلحانه خود و همچنین ناامنی جاده های منتهی به شیراز و اقدام به آدم ربایی قتل و تجاوز به عنف بودند.

در این بیانیه همچنین آمده است که  است احکام مجازات این افراد طی فرآیند سریع رسیدگی در اسفند ماه سال گذشته آماده اجرا بود که با صلاحدید مسئولان قضایی به ابتدای سال جاری موکول گردید.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

ممکن است به غنی سازی ۵۶ درصدی احتیاج پیدا کنیم

بی بی سی: فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که کشورش در آینده ممکن است به غنی سازی اورانیوم ۵۶ درصدی احتیاج پیدا کند.

عباسی دوانی روز سه شنبه ۲۷ فروردین (شانزدهم آوریل) در جریان یک سخنرانی در دانشگاه صنعتی شریف در تهران گفت “در برخی موارد نظیر مصارف خاص مثل کشتی و زیردریایی اگر محققان ما نیاز به حضور بیشتر در زیر دریا داشته باشند باید موتور‌های کوچکی را بسازیم که برای ساخت آن سوخت ۴۵ تا ۵۶ درصد غنی‌سازی شده نیاز است.”

او گفته که “با این حال، فعلا برنامه خاصی برای غنی‌سازی بیش از ۲۰ درصد نداریم و برایمان نمی‌صرفد که برای ساخت یک آشکارساز کوچک برنامه غنی‌سازی‌مان را تغییر دهیم.”

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته “ما تاکنون غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد در کشور انجام ندادیم و تنها یک گزارش مربوط به غنی‌سازی ۲۷ تا ۳۰ درصد بوده است که گزارش آن به آژانس داده شده و آژانس نیز گزارش ایران را تایید کرده که مربوط به اشتباه اپراتور بوده است.”

ایران در حال حاضر برای سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران که رادیو ایزوتوپ های مورد استفاده در مصارف پزشکی را تولید می کند، اورانیوم را به میزان ۲۰ درصد غنی سازی می کند.

غنی سازی در این خلوص پس از آن صورت گرفت که مقام های ایرانی اعلام کردند سوخت راکتور تهران رو به اتمام است و این کشور نمی تواند سوخت مورد نیازش را به دلیل تحریم ها از بازارهای جهانی تهیه کند.

ایران پیش از این غنی سازی برای سوخت نیروگاهی را آغاز کرده بود که میزان خلوص آن به کمتر از ۵ درصد است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی شش قطعنامه از ایران خواسته که غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد.

کشورهای غربی می گویند که به دلیل پنهانکاری ایران در توسعه برنامه های اتمی اش، به نیات این کشور در استفاده صلح آمیز از فن آوری اتمی اطمینان ندارد و خواستار توقف آن برای رفع ابهام ها هستند اما ایران این خواسته را غیرقانونی می داند و می گوید به برنامه غنی سازی اورانیوم خود ادامه خواهد داد.

این وضعیت به افزایش تحریم های بین المللی علیه ایران انجامیده است.

عباسی دوانی در جریان سخنرانی خود در دانشگاه صنعتی شریف به تبعات این تحریم ها بر برنامه اتمی ایران هم اشاره کرده است.

او گفته “در ساخت آشکار ساز‌های هسته‌ ای، اورانیوم با غنای بالا نیاز است اما با تحریم‌هایی که علیه ما صورت گرفته است نمی‌توانیم آن را خریداری کنیم، هم‌چنین آشکارسازه‌های نترونی که اطلاعات لازم را از قلب راکتور به ما می‌دهد از غنای بالای اورانیوم برخوردارند که فروش آن‌ها به ما نیز با محدودیت روبه‌رو است.”

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته در حال حاضر شش زنجیره سانتریفیوژ در ایران مشغول تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد هستند.

به گفته عباسی دوانی، دو زنجیره در سایت نطنز در اصفهان و چهار زنجیره در سایت فردو در نزدیکی قم قرار دارد که اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده ایران را تولید می کنند.

کشف نامه ی سمی ارسالی به باراک اوباما

بی بی سی: یک نامه که به باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در کاخ سفید پست شده بود و به گفته مقامات امنیتی محتوی یک ماده مشکوک بوده است در یک مرکز کنترل بسته های پستی در خارج از کاخ سفید پیدا شد.

گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارند که نامه روز سه شنبه در مرکزی که برای کنترل محموله های پستی کاخ سفید به کار می رود کشف شده است.

این نامه حاوی مادی سمی رایسین بوده و برای تحقیقات بیشتر به یک آزمایشگاه ویژه فرستاده شده است.

مقامات امنیتی همچنین گفته اند که یک نامه آلوده به سم رایسین برای سناتور راجر ویکر فرستاده شده است و در پی آن بخش‌هایی از دو ساختمان سنای آمریکا مدتی تعطیل شدند.

پلیس واشنگتن و پلیس فدرال آمریکا در حال تحقیق برای پیدا کردن فردی هستند که نامه حاوی سم را به رییس جمهور این کشور فرستاده بود.

اثر سمی رایسین هزار برابر بیشتر از سیانور است. سم رایسین از طریق استشمام، خوردن و یا تزریق عمل می کند.

رییس بخش امنیتی سنای آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است ظاهر بیرونی نامه مشکوک به نظر نمی رسید، اما مهر ممفیس تنسی را بر خود داشت.

از سال ۲۰۰۱، زمانی که نامه هایی آلوده به آنتراکس به کنگره آمریکا ارسال شد، تمام نامه های ارسالی به اعضای کنگره ابتدا در ساختمانی خارج از کنگره وارسی می شوند.

در سال ۲۰۰۴ پس از آن که نامه های ارسالی به دفتر رهبر اکثریت سنای آمریکا آلوده به سم کرچک تشخیص داده شد سه ساختمان سنای آمریکا بسته شد.

یکی از مطرح ترین موارد استفاده از سم کرچک قتل گئورگی مارکوف مخالف دولت بلغار در سال ۱۹۷۸ است.

آقای مارکوف در ایستگاه اتوبوسی نزدیک پل واترلوی لندن نشسته بود و یک رهگذر غریبه نوک چتر خود را به پای او فرو کرد.

نوک تیز چتر میزان بسیار کمی سم کرچک وارد پای آقای مارکوف کرد که ظرف سه روز او را به قتل رساند.

رییس جمهوری منتخب ونزوئلا مخالفان را به کودتا متهم کرد

بی بی سی: نیکولاس مادورو، رییس جمهوری منتخب ونزوئلا گفت اجازه نمی‌دهد معترضان به نتایج انتخابات در کاراکاس تظاهرات کنند.

مادورو مخالفان را متهم کرد پس از اعلام پیروزی او در انتخابات روز یک‌شنبه دست به خشونت زده اند.

دادستان کل ونزوئلا گفت درگیری‌ها هفت کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است.

انریکه کاپریلس، رهبر مخالفان گفت حکومت مسئول خشونت‌هاست و نمی‌خواهد رأی‌ها بازشماری شوند.

کاپریلس از حامیانش خواسته روز چهارشنبه به سوی شورای ملی انتخابات در کاراکاس راهپیمایی کنند و خواهان بازشماری آراء شوند. او هم‌چنین خواهان راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز در سراسر کشور شد.

رهبر مخالفان دولت در ونزوئلا رقیب خود نیکولاس مادورو را “نامشروع” خواند گفت تا وقتی همه‌ رأی‌ها در سراسر کشور بازشماری نشوند نتایج انتخابات را نمی‌پذیرد.

روز سه‌شنبه در شماری از شهرهای ونزوئلا درگیری‌های پراکنده ای میان پلیس و مخالفان روی داد. در برخی مناطق کاراکاس مخالفان ایست بازرسی برپا کرده اند.

مارودو گفت حکومت به کسی باج نمی‌دهد. او از مردم ونزوئلا خواست آرامش خود را حفظ کنند.

وی در سخنرانی تلویزیونی خود خطاب به مردم گفت “مسئولیت بر گردن کسانی است که به خشونت دعوت می‌کند و قانون اساسی و نهادها را نادیده می‌گیرند.آن‌ها به دنبال کودتا هستند.”

رییس جمهوری منتخب ونزوئلا نیز هم زمان از طرفداران خود خواست به خیابان‌ها بریزند.

نیکولاس مادورو هشدار داده “اگر می‌خواهند مرا براندازند بیایند و مرا بگیرند. من با مردم و نیروهای مسلح همین‌جا هستم”.

مادورو و دیگر مقامات عالی‌رتبه آقای کاپریلس و هواداران‌اش را “فاشسیت” لقب دادند.

لوئزا اورتگا، دادستان کل گفت افزون بر هفت نفری که روز دوشنبه کشته شدند، در جریان درگیری‌ها میان تظاهرات‌کنندگان و پلیس بیش از ۶۰ نفر زخمی و ۱۳۹ نفر بازداشت شدند.

وی گفت ساختمان‌های اداری آتش زده شده و اموال عمومی تخریب شده است.

رسانه‌های دولتی گزارش دادند دو نفر از کشته‌شدگان در حال جشن گرفتن برای پیروزی مادورو در کاراکاس به قتل رسیدند. یکی از آن‌ها در کلینیکی دولتی در ایالت مرکزی درگذشت و دیگری در ایالت مرزی اندیان کشته شد.

انتخابات ونزوئلا در پی درگذشت هوگو چاوز، رییس جمهوری پیشین این کشور برگزار شد.

وی که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد پیش از مرگ‌اش نیکولاس مارودو را نامزد مطلوب خود اعلام کرده بود.

طبق آمار رسمی آقای مادورو ۵۰.۸ در برابر ۴۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده است و با تفاوت ۲۶۵ هزار رأی برنده شده است.

مخالفان می‌گویند هزاران مورد تخلف را از جمله استفاده از شناسنامه‌های تقلبی و ارعاب داوطلبانی که در حوزه‌های اخذ رأی کار می‌کردند ثبت کرده‌اند.

کاپریلس گفت “ما اراده مردم را نادیده نمی‌گیریم. ما باور داریم انتخابات را برده‌ایم و می‌خواهیم این مشکل به صورت مسالمت‌آمیز حل شود”.

مراسم تشییع جنازه و یادبود مارگارت تاچر برگزار شد

بی بی سی: مراسم تشییع جنازه و یادبود مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا، در لندن برگزار شده است.

روز چهارشنبه، ٢٨ فروردین (١٧ آوریل)، در ساعت ١٠ بامداد به وقت محلی، تشییع جنازه مارگارت تاچر، نخست وزیر بریتانیا از سال ١٩٧٩ تا ١٩٩٠، در لندن آغاز شد و تابوت حامل جنازه از یکی از نمازخانه های پارلمان به اتومبیل حمل شد و همراه با اسکورت پلیس برای برگزاری مراسم کوتاه دعا به کلیسای سنت کلمنت دینز، واقع در نزدیک کلیسای جامع سنت پل انتقال یافت.

در دو طرف مسیر عبور اتومبیل حامل جنازه گروهی از مردم تجمع کرده بودند و در مواردی با دست زدن، از جنازه اولین و تنها نخست وزیر زن بریتانیا استقبال کردند.

گروهی از مخالفان سیاست‌های خانم تاچر تهدید کرده بودند که با برگزاری تظاهرات اعتراضی، در جریان این مراسم اخلال خواهند کرد اما در مسیر حرکت اتومبیل حامل جنازه، نشانه ای از تظاهرات اعتراضی دیده نشد.

پس از مراسم کوتاه دعا در کلیسای سنت کلمنت دینز، تابوت پوشیده در پرچم بریتانیا بر یک عراده توپ باقی مانده از زمان جنگ اول جهانی قرار داده شد، و با همراهی اسکورت نظامی متشکل از نمایندگان نیروهای سه گانه برای برگزاری مراسم رسمی مذهبی، به کلیسای جامع سنت پل حمل شد.

ملکه بریتانیا و همسرش و جمعی از مقامات ارشد سیاسی، اجتماعی و نظامی داخلی و خارجی در مراسم مذهبی در کلیسای سنت پل حضور داشتند.

نگرانی هایی در مورد اقدامات تروریستی در جریان این مراسم وجود داشت که به خصوص، انفجار اخیر در آمریکا آن را تشدید کرد و پلیس لندن گفته بود که برای حفظ امنیت این مراسم، تدابیر ویژه ای پیش بینی کرده است.

در یکی از نقاط این مسیر، پلاکارد دست نوشته ای نیز دیده می شد که در آن نسبت به هزینه برگزاری مراسم تشییع جنازه خانم تاچر اعتراض شده بود.

مراسم مذهبی

مراسم رسمی در کلیسای سنت پل در ساعت ١١ آغاز شد و دقایقی پیش از آن، ملکه بریتانیا و همسرش با اتومبیل به مقابل این کلیسا رسیدند و وارد آن شدند در حالیکه شمشیر موسوم به “شمشیر عزا” پیشاپیش آنان حمل می شد.

این شمشیر آخرین بار حدود پنجاه سال پیش و هنگام حضور ملکه در مراسم بزرگداشت وینستون چرچیل، یکی دیگر از نخست وزیران پیشین بریتانیا حدود مورد استفاده قرار گرفت.

علاوه بر ملکه و همسرش، دیوید کامرون، نخست وزیر، و اد میلیبند، رهبر حزب مخالف، نخست وزیران پیشین بریتانیا، اعضای هیات دولت و شماری از سیاستمداران و مقامات پیشین از جمله همکاران مارگارت تاچر همراه به اعضای خانواده او در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم، دیوید کامرون آیاتی از انجیل قرائت کرد و سپس اسقف لندن در سخنانی گفت که این مراسم برای دعا و درخواست آمرزش مارگارت تاچر برگزار شده هر چند سیاست‌های نخست وزیر پیشین، موافقان و مخالفانی هم داشته باشد.

او گفت که خانم تاچر درخواست کرده بود که این مراسم به عنوان “یادبود” برگزار شود و جنبه بزرگداشت نداشته باشد که مستلزم سخنرانی هایی در ستایش از فرد درگذشته است.

خانم تاچر پیرو کلیسای متدیست بود و در ادامه مراسم، روحانیونی از این کلیسا و فرقه های دیگر مسیحیت و سرانجام، سراسقف کانتربوری، عالی ترین مقام کلیسا انگلیکن، برای آمرزش او دعا کردند.

پس از خاتمه مراسم مذهبی، پیکر خانم تاچر توسط گارد احترام از کلیسای سنت پل خارج شد تا بنا بر وصیت او سوزانده و خاکسترش در محل زندگی بازنشستگان ارتش نگهداری شود.

شرکت کنندگان در مراسم

جهت شرکت در مراسم یادبود مارگارت تاچر، دفتر نخست وزیر بریتانیا حدود دو هزار دعوتنامه را برای مقامات و شخصیت های داخلی و خارج ارسال کرده بود که تعدادی از آنها مورد قبول قرار گرفت.

گوردون براون، تونی بلر، و جان میجر، نخست وزیران پیشین بریتانیا از جمله کسانی بودند که همراه با همسرانشان در مراسم روز چهارشنبه حضور یافتند.

اف دابلیو دکلرک، آخرین نخست وزیر رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، همراه با نماینده اعزامی نلسون ماندلا، رئیس جمهوری اسبق آن کشور، از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

نمایندگی دولت ایالات متحده را جیمز بیکر و جورج شولتز، وزیران خارجه آن کشور در دوره زمامداری تاچر، برعهده داشتند و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق نیز آنان را همراهی می کرد. دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهوری، و هنری کیسینجر، از وزیران خارجه اسبق آمریکا نیز بدون عضویت در هیات رسمی دولت آن کشور در این مراسم حضور یافتند.

ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا، شیخ جابر مبارک الحمد الصباح، نخست وزیر کویت همراه با فرزند امیر آن کشور، ولادیس دومبروسکیس، نخست وزیر لتونی، رود لوبرز، نخست وزیر سابق هلند، دونالد توسک، نخست وزیر لهستان هم دعوت دولت بریتانیا برای شرکت در مراسم یادبود تاچر را پذیرفته بودند.

مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا و ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی هم در این مراسم حاضر بودند اما میخائیل گورباچف، آخرین رئیس جمهوری شوروی، و نانسی ریگان، همسر رئیس جمهوی اسبق آمریکا به دلیل بیماری و ضعف جسمی قادر به حضور در مراسم نبودند.

وزیر امور خارجه آلمان و یکی از مشاوران نزدیک رئیس جمهوری فرانسه نیز نمایندگی آنان در مراسم را برعهده داشتند.

استیون هارپر، نخست وزیر فعلی، و برایان مولرونی، نخست وزیر اسبق کانادا، و جان هوارد، نخست وزیر سابق استرالیا، نیز برای حضور در مراسم یادبود مارگارت تاچر به لندن سفر کردند.

شمار دیگری از کشورها با اعزام دیپلمات های خود در لندن به کلیسای جامع سنت پل، نسبت به نخست وزیر پیشین بریتانیا ادای احترام کردند.

از میان شخصیت های اجتماعی و هنری شرکت کننده در مراسم یادبود نخست وزیر اسبق بریتانیا می توان به شرلی بسی، ویرا لین و الین پیج، خوانندگان بریتانیایی و مایکل کین و رابرت هاردی، بازیگران سینما اشاره کرد.

پرویز مشرف از نامزدی در انتخابات پارلمانی پاکستان محروم شد

بی بی سی: رئیس جمهوری سابق پاکستان اجازه رقابت در مبارزات انتخابات پارلمانی این کشور را ندارد.

روز سه شنبه، ٢٧ فروردین (١۶ آوریل)، سخنگوی پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق و رهبر حزب مسلم لیگ سراسری پاکستان اعلام کرد که براساس حکم دادگاه، آقای مشرف از حق نامزدی در انتخابات پارلمانی حوزه انتخابیه چترال در شمال غرب پاکستان هم محروم شده است.

سخنگوی مشرف گفته است که با مراجعه به دیوان عالی پاکستان، علیه این رای درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

پیشتر، مشرف درخواست نامزدی نمایندگی پارلمان فدرال در انتخابات ماه مه را به مراجع ثبت نام در چهار حوزه انتخاباتی تسلیم کرده بود که با اعتراض سایر نامزدهای انتخاباتی در این حوزه ها مواجه شد.

آنان پرویز مشرف را به نقض قانونی اساسی و اقدام غیرقانونی در اخراج قضات دیوان عالی متهم کردند و خواستار جلوگیری از نامزدی او در انتخابات شدند. با اینهمه، او اجازه حضور در رقابت های انتخاباتی حوزه انتخابیه دور افتاده چترال را یافته بود که با رای روز سه شنبه، این فرصت نیز از او سلب شده است.

در اکتبر سال ١٩٩٩، ژنرال پرویز مشرف، رئیس وقت ستاد نیروی زمینی ارتش پاکستان، نواز شریف، نخست وزیر وقت، را سرنگون کرد و خود، با حفظ سمت نظامی، در مقام “رئیس اجرایی” پاکستان، اداره امور اجرایی این کشور را به مدت سه سال در دست گرفت.

در سال ٢٠٠٢، ژنرال مشرف به حکم دیوان عالی پاکستان، انتخابات پارلمانی را در این کشور برگزار کرد و طرفداران او توانستند اکثریت قابل توجهی را در پارلمان های فدرال و ایالتی به دست آورند.

طبق قانون اساسی پاکستان، پارلمان این کشور ژنرال مشرف را به ریاست جمهوری برگزید و او تا سال ٢٠٠٨ این سمت را در اختیار داشت هر چند کوتاه مدتی پیش از کناره گیری از این مقام، از سمت نظامی خود استعفا داده بود.

پرویز مشرف پس از کناره گیری از قدرت، پاکستان را ترک کرد در حالیکه در داخل پاکستان، با اتهامات سیاسی از جمله نقض قانون اساسی و اخراج قضات دیوان عالی مواجه بود.

وی ماه میلادی گذشته به پاکستان بازگشت و اعلام کرد که در نظر دارد فعالیت های سیاسی خود را در داخل این کشور از سر بگیرد در حالیکه گروه طالبان پاکستانی او را به مرگ تهدید کرده بود.

پرویز مشرف در سال ٢٠١٠ و هنگامی که در خارج به سر می برد، حزب مسلم لیگ سراسری پاکستان را تشکیل داد.