اوباما: انفجارهای بوستون اقدامی تروریستی بود

رادیو فردا: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین ماه بمب‌گذاری‌های بوستون را «اقدامی تروریستی» خواند و گفت هنوز مشخص نیست چه فرد یا گروهی مسئول این انفجارهاست.

روز دوشنبه ۲۶ فروردین انفجار دو بمب در نزدیکی خط پایان ماراتن بوستون، به کشته شدن ۳ نفر و زخمی شدن دست کم ۱۷۶ نفر منجر شد که حال ۱۷ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

انفجار دو بمب در مسیر مسابقه ماراتن در بوستون تعداد زیادی زخمی و سه کشته بر جای گذاشت

به گزارش رویترز، باراک اوباما در کاخ سفید گفت: «هر وقت بمب علیه شهروندان بی‌گناه استفاده می‌شود، اقدام ترویستی است.»

باراک اوباما، در ساعات اولیه پس از وقوع انفجارهای بوستون، از به کاربردن عبارت اقدام تروریستی یا تروریسم خودداری کرده بود.

باراک اوباما افزود: «به ‌هرحال آنچه که ما هنوز نمی‌دانیم این است که چه کسی و چرا این حمله را انجام داده؛ اینکه از سوی یک سازمان تروریستی- خارجی یا داخلی، طراحی و اجرا شده یا اینکه اقدام یک فرد خبیث بوده است.»

از سوی دیگر برخلاف گزارش‌های پیشین که شمار ادوات انفجاری یافت شده را تا هفت عدد هم ذکر کرده بودند، مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند که تنها دو بمب در این حمله به‌کار رفته است.

رویترز  گزارش می‌دهد  روز سه‌شنبه به‌وضوح مشخص بود که نیروهای امنیتی و پلیس در حال آماده‌باش به‌سر می‌برند.

یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفته است که صبح روز سه‌شنبه دو مسافر به همراه چمدان‌هایشان پیش از پرواز هواپیمای خطوط یونایتد ایرلاین در فرودگاه لوگان بوستون از هواپیما تخلیه شدند.

در همین فرودگاه یک کیف مشکوک در یک هواپیمای یواس ایرویز، با تدابیر ویژه مورد بازرسی قرار گرفت.

در فرودگاه لا گوآردیا واقع در نیویورک پس از مشاهده یک بسته مشکوک یگان خنثی‌کننده بمب به ترمینال اصلی فرودگاه فراخوانده شد.

باراک اوباما در سخنان روز سه‌شنبه خود از شهروندان آمریکایی خواست هرگونه تحرکات مشکوک را به مقام‌های مسئول گزارش دهند.

به گزارش بی بی سی، انفجار سومی هم در کتابخانه جان اف کندی در چند کیلومتری محل واقعه روی داده اما پلیس می گوید هنوز نمی داند آیا این انفجار با انفجارهای خط پایان مسابقه دو ماراتن ارتباطی داشته است یا نه.

دو انفجار اول حدود دو ساعت بعد از آن روی داد که نفرات اول از خط پایان رد شده بودند.

در ماراتن های بزرگ تا ساعت ها بعد از مشخص شدن نفرات اول، همچنان عده ای هستند که از خط پایان می گذرند و جمعیت هم برای تشویق آنها در کنار خط پایان حضور دارند.

پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، این انفجارها “بالقوه اقدامات تروریستی” در نظر می گیرد.

آن طور که رسانه های آمریکایی گزارش می دهند عامل انفجارها بمب های دست سازی بودند که در ساخت آنها گلوله یا ساچمه های بلبرینگ به کار رفته بود.

از ساچمه یا میخ برای افزایش تلفات انسانی بمب های دست ساز استفاده می شود زیرا پس از انفجار، این اجسام در اطراف پراکنده می شود و به تعداد بیشتری از حاضران در محل آسیب می رساند.

مریم، شاهد عینی ساکن شهر بوستون، به بی بی سی فارسی گفت که در نزدیکی میدان کاپلی در مرکز شهر بوستون بود که صدای مهیب دو انفجار را شنید.

او گفت: “در پیاده رو ایستاده بودم. بعد از انفجار پلیس سعی می کرد خیابان های موازی نیوبری و بویل استون را خالی کند تا ماشین های آمبولانس و پلیس به محل برسند. به مردم نمی گفتند که چه اتفاقی افتاده است.”

سمیرا ناصری، دانشجوی ایرانی که در بوستون هست، به بی بی سی فارسی گفت که چند دقیقه بعد از انفجار از دانشگاه خارج شد.

او از بوی عجیبی در فضا صحبت کرد و از دودی که در هوا بود.

به گفته این شاهد عینی، هنگامی که می خواسته دوباره به دانشگاه وارد شود، کیف های دانشجویان بازرسی می شده است.

ناصری همچنین از وضعیت عصبی شهروندان صحبت کرد که در مترو به صورت مشکوکی به هم نگاه می کردند.

پلیس فدرال از شهروندان بوستون خواسته تا در صورتی که شاهد رفتار مشکوکی هستند، آن را به پلیس گزارش دهند.

بهمن کلباسی، خبرنگار بی بی سی فارسی که در بوستون است، گزارش می کند که فضای شهر امنیتی است. او گفت: “تا به حال این تعداد پلیس را یک جا ندیده بودم. آنها از چهار خیابان مانده به محل حادثه را بسته اند.”

فرماندار ایالت ماساچوست گفته که فردا شهر بوستون تعطیل نیست اما اضافه کرد که بهتر است افراد در خانه هایشان بمانند زیرا مناطق نزدیک به محل حادثه برای یک یا دو روز آینده در اختیار ماموران پلیس خواهند بود.

مقام های شهر و همچنین مقامات دولت فدرال همچنین از مردم خواسته اند تا در دسته های بزرگ تجمع نکنند.

به دنبال وقوع این دو انفجار، در شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک و واشنگتن – پایتخت – و لس آنجلس، تدابیر شدید امنیتی به اجرا گذاشته شد.

رسانه های آمریکایی به نقل از منابع خود از مظنونی خبر دادند که شهروند عربستان سعودی است و پلیس از او در بیمارستان بازجویی می کند.

در یک جلسه خبری که مقام های ایالت ماساچوست برگزار کردند، رئیس پلیس بوستون و نماینده اف بی آی، گفتند که هیچ مظنونی ندارند، اما اعلام کردند که از عده ای مشغول سئوال و جواب هستند.

به گفته مقام های ایالتی، از روز سه شنبه افراد به صورت اتفاقی در خیابان مورد بازجویی پلیس قرار می گیرند.

 

پیش بینی نکنید

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که از ده دقیقه بعد از وقوع حادثه در جریان آن قرار گرفته بود، در یک سخنرانی تلویزیونی شرکت کرد و درباره این ماجرا صحبت کرد.

او از طرف خود و همسرش از وقوع این حادثه ابراز ناراحتی کرد و گفت که از نهادهای فدرال خواسته تا در مورد این واقعه و کمک به قربانیان تمام تدابیر لازم اتخاذ شود.

اوباما گفت که هنوز معلوم نیست چه افرادی به این کار دست زده اند و دلیلشان چه بوده است. به همین دلیل از مردم خواست تا “پیش بینی” نکنند.

رئیس جمهوری آمریکا به مردم کشورش قول داد که دولت تمام تلاش خود را برای یافتن مسببان این حادثه انجام می دهد تا آنها را مجازات کنند.

به دنبال وقوع این دو انفجار، آسمان بوستون برای پرواز هواپیماها بسته شد، اما بعد از چند ساعت پروازها از سر گرفته شد.

سازمان هواپیمایی کشوری آمریکا گفت که پروازها به فرودگاه بوستون دوباره از سر گرفته می شود اما برای مدتی برفراز بوستون محدودیت‌های پروازی اعمال می شود.

علاوه بر ایالات متحده آمریکا، در کشورهای دیگر هم انفجارهای بوستون زنگ های خطر را به صدا در آورد.

یکشنبه هفته آینده در لندن قرار است مسابقه ماراتن برگزار شود.

برگزار کنندگان ماراتن لندن گفته اند که می خواهند تدابیر امنیتی این مسابقه و همچنین مراسم گرامی داشت مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین این کشور را بازبینی کنند.

در برزیل هم، برگزار کنندگان المپیک ریو گفته اند که برای برگزاری مسابقه های المپیک تدابیر امنیتی را بیشتر رعایت می کنند.

ماراتن بوستون یکی از قدیمی‌ترین مسابقات ماراتن دنیاست که امسال یکصد و هفدهمین دوره آن برگزار شد.

بیش از ۲۶ هزار نفر در ماراتن بوستون شرکت می کنند که تعداد زیادی از آن‌ها از کشورهای دیگر به آمریکا آمده بودند.

دوشنبه در ایالت ماساچوست تعطیل رسمی بود.

 

مظنون انفجارهای بوستون شناسایی و بازداشت شد

بی بی سی همچنین چهارشنبه ۱۷ آوریل ۲۰۱۳ در یک خبر کوتاه نوشت، رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات گزارش داده‌اند که یک مظنون بمبگذاری‌های بوستون احتمالا از طریق تصاویر دوربین‌های مداربسته یک فروشگاه شناسایی شده است.

بعضی رسانه ها بدون نام بردن از مقامات مذکور، از قول آنها نوشته اند که نام شخص مظنون هنوز معلوم نیست و پلیس ممکن است برای شناسایی کامل او از مردم کمک بخواهد.

اما آسوشیتدپرس و سی ان ان از دستگیری او خبر می دهد.