شهروند ـ فرح طاهری: در سپتامبر ۲۰۱۲ سازمان کوهن که شبکه ای مشاوره ای در زمینه ی بهداشت است، (Community Oriented Health Advisory Network-COHAN) آغاز به کار کرد.

تعدادی از پزشکان و اساتید ایرانی دانشگاه ها قدم پیش گذاشتند تا  به جامعه ی ایرانی تورنتو در زمینه ی پیشگیری و درمان بیماری ها آگاهی رسانی کنند.

از راست بالا: دکتر افشان زاهدی – دکتر صمد اسدپور
پائین: سروین میثمی متخصص تغذیه

روز شنبه ۶ اپریل ۲۰۱۳ اختصاص به بیماری دیابت داشت.

دکتر صمد اسدپور از سوی سازمان کوهن، ضمن تبریک عید و خوشامد به حاضران گفت، تعداد سالمندان کانادا به دلایل مختلف افزایش یافته و لازم است که به مسائلی که مربوط به افراد سالمند می شود، بیشتر پرداخته شود. او در ادامه از مهندس زاهدی، دکتر مهاجر و دکتر کوین راد مسئول سازمان کوهن برای همیاری در این امر تشکر کرد و از دکتر افشان زاهدی دعوت کرد تا در مورد موضوع این جلسه، یعنی دیابت صحبت کند.

دکتر افشان زاهدی گفت، شش ماه پیش اولین برنامه ما در کوهن با دیابت آغاز شد و چون موضوع مهمی است دوباره در موردش صحبت می کنیم.

افزایش میزان قند را در جریان خون دیابت می گویند. سه نوع دیابت داریم: دیابت حاملگی، دیابت نوع یک و نوع دو.

عوارض درازمدت دیابت روی قلب و عروق، رشته های عصبی، نارسایی کلیه، صدمات چشمی، صدمات پاها و پوستی، تشدید بیماری فراموشی و ناتوانی جنسی در مردان است.

دکتر زاهدی تأکید کرد،۷درصد مردم کانادا دیابت دارند. کانادا در دیابت نوع یک در پنج سال اخیر در دنیا به ردیف اول آمده و این نوع دیابت پیچیده تر از دیابت نوع دو است. ۵ درصد مبتلایان به دیابت از نوع یک هستند و ۹۵ درصد نوع دو که دیابتی رایج است و در تمام سنین دیده می شود.

دکتر زاهدی در ادامه با کمک اسلایدهایی که به نمایش درآورد از روش های درمان، پیگیری و کنترل، نشانه ها و عوارض و افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به دیابت هستند گفت.

سن بالای ۴۵ سال، چاقی، داشتن سوابق خانوادگی، داشتن دیابت در زمان حاملگی، زایمان نوزاد بیش از ۹ پاند در هنگام تولد، عدم تحرک و ورزش، داشتن زندگی غیربهداشتی مانند تغذیه نامناسب از جمله عوامل پرخطر برای ابتلا هستند.

پس از سخنان دکتر زاهدی، دکتر رضا مریدی، وزیر تحقیقات و نوآوری انتاریو، و نماینده مردم ریچموندهیل در مجلس نیز  که در این جلسه حضور داشت و دقایقی با شرکت کنندگان صحبت کرد تا از زحمات و تلاش های برگزارکنندگان این جلسات برای جامعه ی ایرانی ـ کانادایی قدردانی کند. او از دکتر مهاجر و خانم مینو مهاجر برای در اختیار گذاردن مکان این جلسات تشکر کرد و به دست اندرکاران سازمان کوهن، دکتر کوین راد، دکتر صمد اسدپور و دکتر افشان زاهدی خسته نباشید گفت و با اشاره به این که جامعه ی کانادا رو به کهنسالی می رود، خود را نیز در جرگه ی سینیورها خواند و افزود: برای ما در دولت مهم است که سالمندان سالم بمانند. هر چه آنها سالم تر باشند، خرج دولت هم کمتر می شود، زیرا دولت انتاریو هر سال ۵۰ میلیارد دلار خرج بهداشت و بیمارستان و دارو و درمان می کند و سینیورها یعنی افراد بالای ۶۵ سال داروی مجانی دارند و همین دارو سالیانه ۵/۴ میلیارد دلار هزینه دارد. بنابراین هرچه شما سالم تر باشید، به نفع خودتان و دولت است. اگر سالم باشید می توانید کار کنید و به اقتصاد کشور و خودتان کمک کنید.

دکتر مریدی مجددا از تمام اساتید و پزشکانی که با حضور در این جلسات در خصوص پیشگیری از بیماری ها به جامعه ی ایرانی آگاهی رسانی می کنند، سپاسگزاری کرد.

دکتر رضا مریدی از موسسین و پشتیبانان این مرکز قدردانی کرد

در وقت استراحت بین دو نیمه، افراد شرکت کننده با سالاد و سبزیجاتی  که خانم سروین میثمی، متخصص تغذیه برای حاضران تهیه دیده بود، پذیرایی شدند، تا در نیمه ی دوم برنامه، او از تغذیه سالم بویژه برای افرادی که دیابت دارند، بگوید.

خانم میثمی در آغاز “کینوآ” را که در تهیه ی سالادش به کار رفته بود معرفی کرد و گفت، کینوآ یک دانه ی گیاهی ست ولی چون شکل غلات است در گروه غلات می گذارند و یکی از گیاهانی ست که پروتئین بالایی دارد و می تواند جایگزین گوشت شود. همچنین روی و آهن بالا دارد و سازمان غذا و کشاورزی بین المللی کینوآ را غذای سال ۲۰۱۳ شناخته است.

خانم میثمی بر اهمیت غذا در کنترل و پیشگیری دیابت تأکید کرد و گفت، باید دید چه باید بخوریم و چقدر باید بخوریم و کی باید بخوریم؟  اصول تغذیه سالم این است که فواصل غذایی باید منظم باشد یعنی بیشتر از۶ ساعت فاصله نباشد. کربوهیدارت ها خیلی نقش مهمی دارند اما باید به اندازه خورد. و اینکه در هر وعده غذایی آیا نیازهای بدن را به صورت متعادل دریافت می کنیم؟

راهنمای تغذیه برای مبتلایان به دیابت تکثیر و به شرکت کنندگان داده شده بود، با این حال خانم میثمی با کمک اسلاید شش دسته غذایی که باید خورده شود را همراه با مقدار دقیق هر یک از آنها در وعده های غذایی توضیح داد.

پایان این جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص داشت.