این روزها سطح فعالیت در بازار املاک مسکونی کانادا به ویژه در شهرهای بزرگ دچار تغییرات محسوس  شده است. به طور مثال، در بزرگشهر تورنتو که هر ساله بالاترین تعداد خرید و فروش مسکن در سرتاسر کانادا در آن صورت می گیرد،  شمار خانه های فروش رفته طی ماه مارچ سال جاری ۷۷۶۵ دستگاه بود که در مقایسه با ۹۳۸۵ خانه ی فروش رفته طی ماه مارچ سال ۲۰۱۲ به میزان ۱۷ درصد کاهش نشان می دهد. حجم معاملات  در این شهر طی ماه فوریه  امسال نیز نسبت به فوریه  سال قبل کاهش مشابهی داشت. در نتیجه ی این کاهش های پیاپی، حجم معاملات املاک مسکونی این شهر طی سه ماه ی اول سال جاری در مقایسه با حجم آن در دوره ی مشابه سال پیش ۱۴ درصد افت پیدا کرد.

 در شکل گیری وضعیت  حاضر، علاوه بر شرایط  دشوارتر شده برای اخذ وام مسکن به نظر می رسد که شرایط روانی موجود در بخش بزرگی از خریداران بالقوه نیز نقش مهمی بازی می کند. این بخش از خریداران فکر می کنند که بازار از نظر قیمتها به نقطه بازگشت نزدیک شده است و به امید این که قیمت ها به زودی پائین خواهد آمد خرید خود را به نوعی به تعویق می اندازند. بعضی از این خریداران هنوز وارد بازار نشده اند و یا به انتظار افت قیمت ها از بازار بیرون رفته اند؛ و برخی از آنها علیرغم این که به صورت فعال در بازار حضور دارند  در هنگام خرید قیمتی را پیشنهاد می کنند که مطابق با تصورات آنها از قیمت های سقوط کرده در آینده ی نامعلوم است و از این نظر با فروشنده به توافق نمی رسند. دراین میان بازار به راه خود می رود و هویت تازه می یابد که بارزترین مشخصه ی آن فاصله گرفتن از افسارگسیختگی قیمتها و میل به سوی تعادل پایدار می باشد.

نباید فراموش کرد که هدف از تدوین سیاست ها و مقررات جدید در خصوص وام مسکن که از تابستان سال ۲۰۱۲ به اجرا گذاشته شد تحت کنترل درآوردن رشد قیمت ها در این بخش بود که در صورت ادامه سریع و ناسالم می توانست ناهنجاری های جدی و گسترده در عملکرد اقتصاد ایجاد نماید. همچنین نباید این هدف را این طور تعبیر کرد که دولت با این کار قصد دارد ملزومات و مقدمات کاهش قیمت خانه ها را فراهم آورد و یا زمینه ی افزایش قیمت ها را از بین ببرد. چنین تعبیری مانع از درک درست حرکت بازار خواهد شد.

خاطرنشان می سازد که علیرغم کاهش تعداد خانه های فروش رفته طی ماه های اخیر، قیمت آنها  در بزرگشهر تورنتو کماکان رو به افزایش است. متوسط قیمت فروش خانه ها در ماه مارچ سال جاری ۵۱۹۸۷۹ دلار بود که نسبت به متوسطِ قیمت ها در ماه مارچ ۲۰۱۲ به میزان  ۸/۳ درصد رشد نشان می دهد. متوسط قیمت فروش طی سه ماه ی اول سال جاری نیز در مقایسه با سه ماه ی اول سال ۲۰۱۲ به میزان ۲/۳ درصد افزایش داشته است.

علیرغم رشد قابل ملاحظه ی قیمت خانه ها در بزرگشهر تورنتو در هر ماهِ سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل، متوسط قیمت فروش در سطح کانادا طی ماه فوریه سال جاری نسبت به سال قبل یک درصد کاهش داشت. این کاهش ریشه در بازار بزرگشهر ونکوور دارد. اگر بازار این بزرگشهر که در حال حاضر فقط ۶ درصد کل فعالیت بازار املاک کانادا را شامل می شود از بازار بقیه ی کشور جدا کنیم متوسط  قیمتها  طی دوره یاد شده در سطح ملی به میزان ۳/۱ درصد رشد نشان خواهد داد.

درست است که مسیر و روند بازار املاک در مناطق مختلف کشور به طور عمده تحت تاثیر مسائل و موضوعات مربوط به همان منطقه شکل می گیرد، اما تاثیر سیاست های عمومی دولت مرکزی در بلندمدت روی همه ی مناطق نهایتا در یک راستا نمایان می شود. با وجود این که مقررات جدید در زمینه ی وام مسکن، روی فعالیت بازارِ مناطق مختلف کشور به درجات مختلف تاثیر گذاشته است، ولی به روشنی می توان دید که  این مقررات در سطح ملی، در جهت تحقق هدف اصلی که همانا سر و سامان دادن به فعالیت بازار مسکن است بطور یکسان عمل می کند.

پرسشها و نظرات خود را از طریق ایمیل آدرس زیر با ما در میان بگذارد.

 

 * آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com

www.ArvinAryafar.com