بر اساس آمار ارایه شده از طرف موسسه بیمه گران کانادا ۴۰ درصد خسارات مربوط به منازل مسکونی به خسارات آبدیدگی برمی گردد که همه آنها هم تحت پوشش بیمه نیست.

طی  ۱۰ سال گذشته اینگونه خسارات رشدی ۱۱۷ درصدی داشته و از ۷۱۹۲ دلار در سال ۲۰۰۲ به ۱۵۵۰۰ دلار در سال ۲۰۱۲ افزایش داشته است. فقط یکی از ۱۰ شرکت معتبر بیمه در کانادا حدود ۱۱۱ میلیون دلار بابت اینگونه خسارات پرداخته است.

اجازه می خواهد مواردی که تحت پوشش بیمه است را به استحضار شما خوانندگان محترم برساند.

ـ خروج و لبریز شدن آب از کلیه دستگاه های مجاز در منزل از قبیل ماشین لباسشویی، ظرفشویی یا باز ماندن اتفاقی شیرآب

ـ لبریز شدن و خروج آب از کلیه دستگاههایی که به تولید گرما و سرما اشتغال دارند

ـ لبریز شدن آب از آبفشانهای آتش نشانی نصب شده در خانه

ـ خسارات آب ناشی از اطفاء حریق

ـ برگشت آب از فاضلاب و چاه ها و در نهایت شکسته شدن لوله آب در هر منطقه از منازل مسکونی از مصادیق خسارات آبدیدگی است.

 چنانچه آب از درز درها یا پنجره ها وارد شود در اکثر موارد خسارتش غیر قابل پرداخت است.

رشد خسارات در سطح کشور همان طور که به استحضار رسید حدود ۱۱۷ درصد است ولی این رقم برای هر ایالت متفاوت است و طبیعتا نرخ بیمه هم متناسب با آن تعدیل می شود.

بریتیش کلمبیا با ۱۵۴ درصد در رأس و نیو برانزویک و نوا اسکوشیا با ۵۰ و ۶۱ درصد در پایین ترین رده خسارتی قرار دارند. انتاریو متاسفانه طی سالیان اخیر شاهد تغییرات آب و هوایی شدیدی بوده است و با رشدی حدود ۱۳۶ درصد بعد از بریتیش کلمبیا قرار دارد، از این رو برای شرکت های بیمه این نوع خسارت بسیار جدی مورد بررسی قرار می گیرد.

نکته بسیار حائز اهمیت آن است که خسارات آبدیدگی که از خارج منازل مسکونی

به بنا و وسایل صدمه می زند از قبیل توفان و سیل قابل قبول است اگر باعث باز شدن حفره یا سوراخی در بنا شده و سپس آب باران یا سیل باعث خسارت شود. تنها موارد که در اینگونه حوادث پوشش ندارند آنتن های ماهواره ای و دیش های تلویزیون است.

کارشناسان خبره بیمه برای جلوگیری از خسارات آبدیدگی پیشنهادات ارزنده ای را ارایه می کنند که در اکثر موارد مفید است و عبارتند از:

۱-      حتما در شروع فصل بهار از پشت بام بازدید کنید و مطمئن شوید که روزنه یا

 سوراخی در سقف منزل وجود ندارد و از سلامت ظاهری و باطنی آن خاطرجمع شوید حتی اگر لازم است هر چند سال یکبار از یک متخصص در این امر کمک بگیرید.

۲-      ضمن بازدید از پشت بام نسبت به تمیز و باز بودن ناودان ها مطمئن شوید.

۳-      برای فاضلاب حتما یک خروجی مناسب برای رد و بدل شدن هوا ایجاد کنید.

۴- از بیسمنت بازدید کنید و راه های آب فاضلاب و چاهک های کوچک را امتحان کنید که مسیرشان باز است.

۴-      در زمان برف روبیدن مطمئن شوید که تمامی برف ها از بدنه ساختمان کنار زده شدند و صدمه ای با یخ زدن به فونداسیون نمی زنند. در ضمن بعد از آب شدن از درز پنجره ها راه خود را به بیسمنت پیدا نمی کنند.

۵-      اگر درزی در فونداسیون خانه یافتید حتما با کارشناس مربوطه تماس بگیرید تا با تزریق مواد لازمه از خسارات احتمالی جلوگیری شود.

۷- نزدیکترین مسیر خروج آب در نزدیکی خانه را پیدا کنید و مطمئن شوید که هیچ چیزی مسیر را مسدود نکرده و سرریز نمی شود.

۸- اگر وسایل گران قیمتی را در بیسمنت دارید حتما آنها را به منطقه دیگری در خانه منتقل کنید تا در صورت مواجه شدن با آب گرفتگی حتی المقدور متحمل خسارت کمتری شوید.

خسارات جانبی بعد از آبدیدگی مهمترین صدمات را به خانه وارد می کنند که مهلک ترین آن خسارت کپک زدگی و هزینه پاکسازی آن است. از این رو مناسب ترین کار از نظر کارشناسان خبره بیمه جلوگیری از تحقق خطر و جلوگیری از توسعه خسارت است.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com