شهروند ۱۲۳۷  پنجشنبه ۹ جولای  ۲۰۰۹

این روزا اشکم دم مشکمه! وقتی بعضی حرف ها و خبرها رو می شنوم، همینطور سرازیر میشه. نه به خاطر اینکه دل نازکم، نه! ماها معجزه ایم که این همه تناقض و دروغ رو می بینیم، اما هنوز نمردیم.

فرصتی شد تا گفت وگوی کوتاهی با یکی از اعضای ستاد انتخابات کشور (نام محفوظ ـ اپراتور) در استان آذربایجان شرقی داشته باشم، ماحصل گفت وگو را بخوانید.


 

می روم سر اصل مطلب؛ می خواهم بدانم آیا شاهد تقلبی در انتخابات بوده ای یا نه؟

ـ برای خودم دقیقاً ۱۰ مورد، البته در اتاق ما (تجمیع آرا) ۶ نفر بودند به علاوه نمایندگان شورای نگهبان و وزارت کشور که می آمدند و می رفتند.


 

چگونه این تقلب ها انجام گرفت؟

ـ ببینید برای هر صندوق، مثلا صندوق شماره ۴۵ تبریز، شناسنامه ای کامپیوتری وجود دارد. یعنی اینکه مثلا مشخص است که به صندوق مورد مثال، چه میزان تعرفه تعلق گرفته و در صورت اتمام تعرفه ها، چه تعداد تعرفه اضافی برای این صندوق فرستاده شده است. این اطلاعات در کامپیوتر ثبت می شود. مثالی می زنم؛

به صندوق مورد مثال ۱۵۰۰ تعرفه تعلق گرفته، این صندوق تعرفه هایش به اتمام رسیده تا پایان وقت اخذ رای ۵۰۰ تعرفه دیگر نیز در اختیار مسئولین صندوق قرار گرفته. به عبارت ساده تر به این صندوق ۲۰۰۰ تعرفه تحویل داده شده است.

 ببخشید حرفت را قطع می کنم…

ـ آهان! اینکه چگونه تقلب شد، نمونه های مورد مشاهده من همگی از این دست بودند؛

تعرفه تحویلی به صندوق فلان شماره ۲۰۰۰

آرای اخذ شده صندوق ۳۶۰۰ !

تعرفه تحویلی به صندوق بهمان شماره ۲۷۰۰

آرای اخذ شده صندوق ۵۰۰۰!


 

اعتراض نمی کردید؟ ضمن اینکه اینطور که می گویی “همه چیز در کامپیوتر ثبت می شود”، الان باید این اسناد در کامپیوترها موجود باشند؟

ـ البته اعتراض می کردیم. وقی می گفتیم در فلان صندوق، دو برابر تعرفه تحویلی، اخذ رأی شده، نماینده شورای نگهبان می گفتند در کامپیوتر تعداد تعرفه ها را با آرای اخذ شده هماهنگ کنید!


 

یعنی چطور؟

ـ یعنی اگر در صندوقی با تعرفه تحویلی ۲۰۰۰ برگه، ۳۶۰۰ رای اخذ شده بود، نماینده شورای نگهبان می گفت تعداد تعرفه تحویلی را بکنید ۳۶۰۰ برگه! این کار از ما بر نمی آمد، می رفتند در اتاق مرکز آمار ستاد انتخابات و آنجا تصحیح می کردند.


 

با این حساب مدرکی نمانده؟

ـ در نگاه اول نه! ولی مطمئنم اگر اهل فن جستجو کنند این موارد را پیدا خواهند کرد، اما چنانکه از آقای ابوترابی نایب رئیس مجلس هم شنیدی شورای نگهبان نگذاشت اقدام اساسی در رسیدگی صورت بگیرد.


 

می توانی اسم آقایانی که این دستورها را می دادند، بگویی؟

ـ خودشان را نه ولی بالادستی هایشان را چرا! “اکبر غفاری” رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان شرقی و “عباسعلی اسدی” رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان قانون اساسی در استان آذربایجان شرقی. خود اسدی دستور این اقدام را داده بود که اگر این مشکل پیش آمد موضوع را محول کنید به مرکز آمار برای تصحیح.


 یعنی از قبل می دانستند؟

ـ نمی دانم، اما حداقل اینکه آماده بودند. به والله قسم من خودم ۱۰ بار و ۵ همکارم تقریبا به اندازه من (در یکی از اتاق های تجمیع رای)، حالا بیشتر و کمترش را نمی دانم چون نشمردم، موارد اینچنینی رصد کردند. همکاران اتاق مجاور و روبرو هم همینطور! بعد آقایان در اتاق آمار عددها را تغییر می دادند تا در درصدها مشکلی ایجاد نشود، وگرنه تعداد رای اخذ شده مثلا می شد ۱۶۰ درصد یا ۲۰۰ درصد!


 همانطور که در بعضی صندوق ها اتفاق افتاده؟

ـ دقیقا! چون این یک کار حرفه ای است. و یک اپراتور معمولی نمی تواند انجام دهد، فشار بالای کار و حجم انبوه چنین تخلفاتی باعث می شود رشته کار از دست آدم در بیاید. خطا کند یا یادش برود تصحیح کند. اینطوری می شود که آرای صندوقی گاهی می شود ۱۷۰ درصد!


در چند انتخابات سابقه همکاری داشته ای؟

ـ ۱۲ انتخابات مختلف؛ شورای شهر، رئیس جمهوری، خبرگان، مجلس.


 تا حالا به چنین موردی برخورده بودی؟

ـ نه والله! اولین بار بود. یک بار ۵ صبح در انتخابات مجلس آمدند کامپیوترها را از برق کشیدند که دیگر همینقدری که شمردید کافی است، بقیه را نمی خواهد بشمارید، آنقدر سر و صدا شد که نگو و نپرس.


می توانم بپرسم به کی رای دادی؟

ـ  محسن رضایی.


 


 


 

*  رضا سلیمانی روزنامه نگار همکار روزنامه “انتخاب” بوده که پس از تعطیلی روزنامه توسط دولت احمدی نژاد در وبلاگ خود به نام “خواهان صلح” می نویسد.