شهروند۱۲۳۷  ـ پنجشنبه ۹ جولای

مراسم گرامیداشت منصور حکمت روز شنبه ۴ جولای در تورنتو برگزار شد. در ابتدا اسلایدها و تصاویری از زندگی و مبارزات منصور حکمت پخش شد و سپس میترا دانشی به دنبال سخنانی درباره جایگاه و نقش منصور حکمت در جنبش کمونیسم کارگری ادامه مراسم را اعلام کرد. برنامه با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد منصور حکمت و همه جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم و به یاد نداها و اشکان ها که اخیرا به دست جنایتکاران رژیم اسلامی به قتل رسیدند ادامه یافت.

در این مراسم  فاتح بهرامی عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران و عصام شکری دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری چپ عراق سخنرانی کردند. فاتح بهرامی سخنرانی خود را به اشاراتی به جایگاه و اهمیت حزب در تفکر و پراتیک و کل زندگی سیاسی منصور حکمت و تلاشهای وی برای ساختن یک حزب سیاسی کمونیستی کارگری اختصاص داد، و نتیجه گرفت که محصول این تلاش مستمر وجود حزب کمونیست کارگری است که یک دستاورد عظیم زندگی سیاسی منصور حکمت است و امروز به امید و اتکای یک جامعه بپاخاسته تشنه رهائی بدل شده است. حزبی که این بار خلاء انقلاب ۵۷ را پر کرده و برای رهبری و به پیروزی رساندن انقلاب جاری در ایران مصمم است. فاتح بهرامی در پایان سخنرانی خود به فراخوان منصور حکمت در سخنرانی “این حزب شماست” برای پیوستن به این حزب و فراخوان حمید تقوایی  به کمونیستها و سوسیالیستها در شرایط حساس خطیر امروز اشاره کرد و بر اهمیت پیوستن به حزب کمونیست کارگری در شرایطی که دارد یک انقلاب عظیم را رهبری میکند، تاکید کرد.


سخنرانی عصام شکری که به زبان انگلیسی ارائه شد به نقش منصور حکمت به عنوان لیدر جنبش کمونیسم کارگری و جایگاه حزب و حزبیت در دیدگاه او اختصاص داشت. عصام شکری به اهمیت حزب کمونیست کارگری و کانال جدید برای پیروزی انقلاب جاری در ایران تاکید کرد و به نقش و تاثیر منصور حکمت در خاورمیانه اشاره کرد. او همچنین تاکید کرد که پیروزی انقلاب در ایران جهان را تحت تاثیر قرار میدهد و بویژه تاثیر آن در خاورمیانه و تقویت جنبش آزادیخواهی در این کشورها خیلی مهم خواهد بود و بر تقویت و حمایت همه جانبه از حزب کمونیست کارگری برای پیروزی انقلاب و تقویت جبهه انسانیت اشاره کرد.

در پایان برنامه میترا دانشی از طرف کمیته حزب در شرق کانادا دسته گلی به سعیده رازانی مادر گرامی منصور حکمت تقدیم کرد و آنگاه  تصاویری از زندگی منصور حکمت و فعالیتهای حزب کمونیست کارگری نشان داده شد. و بالاخره میترا دانشی درخواست کرد که دوستان حاضر در جلسه به حزب و کانال جدید کمک مالی بکنند و خود به جمع آوری کمک اقدام کرد و ۵۷۰ دلار کمک مالی جمع شد.



تظاهرات در مقابل سفارت رژیم در “اتاوا”


به دنبال فراخوان چهار کنفدراسیون بزرگ کارگری که بیش از یکصد و هفتاد میلیون کارگر را در سراسر جهان نمایندگی می کنند و در پی آن با فراخوان حزب کمونیست کارگری ایران و “کارزار پشتیبانی از مبارزات کارگری در ایران”، اعضا و کادرهای حزب و  تعدادی از فعالان احزاب و جریانات چپ و رادیکال ایران تظاهرات باشکوهی را به تاریخ ۲۶ جون در مقابل سفارت رژیم اسلامی در “اتاوا” سازمان دادند.

چهار کنفدراسیون جهانی ــ و از جمله فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل ــ با هدف آزادی دستگیرشدگان اول ماه “مه” و دفاع از حقوق کارگران در ایران اعلام کرده بودند که روز ۲۶ جون در اعتراض به جمهوری اسلامی و همبستگی با کارگران ایران به خیابان ها خواهند آمد تا به حاکمان جنایتکار اسلامی بفهمانند که مردم جهان به هیچ وجه اعمال سرکوب و شکنجه نسبت به کارگران و مردم ایران را نمی پذیرند. همراه این فراخوان، حزب کمونیست کارگری ایران در سطح بین المللی دست به کار سازمان دادن تظاهرات هایی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی شد. این تظاهراتها که با حرکت عظیم و انقلابی مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی همزمان شده بود، به یک همبستگی باشکوه با مبارزات مردم ایران و اعتراض به رژیم جنایتکار اسلامی بدل شد.                 

تظاهرات اتاوا مورد توجه جدی مردم و بسیاری از رسانه ها و تلویزیونها قرار گرفت. در این روز مزدوران رژیم اسلامی جرأت بیرون آمدن از سفارت را به خود ندادند و در عین حال، دوربین های متعدد شبکه های تلویزیونی در مقابل رهبران اتحادیه های کارگری جهانی، اعضا و کادرهای حزب کمونیست کارگری ایران و فعالان سایر نیروهای چپ و رادیکال صف بستند و با آنان گفتگو کردند.                                                                   

در این تظاهرات،فرید پرتوی مجری برنامه و پرویز شکیبا و بابک یزدی هماهنگ کننده این آکسیون بودند. سخنرانان انگلیسی به ترتیب “استوارت” از حزب کمونیست کانادا، “الکس نوا” دبیر سازمان عفو بین الملل در کانادا، “دنیس لیملین” رئیس اتحادیه پست کانادا، “پائول دیور” از حزب نیودموکرات، “روندا ایسپنس” رئیس کارکنان عمومی و خدمات کانادا و “امیلی نوبل” رئیس اتحادیه معلمان کانادا، و کادرهای حزب کمونیست کارگری ایران هم رو به دوربین های متعدد شبکه های تلویزیونی از جنایاتی سخن گفتند که حکومت اسلامی نه تنها در دو هفته اخیر بلکه در طول سی سال گذشته همواره بر مردم ایران تحمیل کرده است. سخنرانی فعالان حزب در افشاگری رژیم اسلامی حاضران را به شدت تحت تأثیر قرار داده و اعلام همبستگی پرشور آنها را که با کف زدن های ممتد همراه بود، در پی داشت. فعالان حزب همچنین عکس هایی از “ندا آقا سلطان” دختر جوان و آزادیخواهی که توسط نیروهای سرکوب رژیم در خیابان کشته شد و تصاویری که اعدام و کشتار کودکان و نوجوانان ایران را نشان می داد، در دست داشتند و نیز پلاکاردهایی که بر روی آنها “مرگ بر جمهوری اسلامی” و “حاکمان جنایتکار اسلامی باید محاکمه شوند نه انتخاب” نقش بسته بود. در این روز “مرگ بر جمهوری اسلامی”، “جمهوری اسلامی مرگت فرا رسیده”، “زنده باد انقلاب”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “نه بد می خوایم نه بدتر فقط دنیای بهتر”، “سرنگون باد سفارت رژیم اسلامی”، “موسوی بهانه است کل رژیم نشانه است” و “سید علی پینوشه ایران شیلی نمیشه” از جمله شعارهایی بودند که توسط فعالان حزب و سایر نیروهای آزادیخواه و برابری طلب سر داده شدند.                                                               

“بابک یزدی” عضو کمیته مرکزی و دبیر تشکیلات حزب در شرق کانادا، “یدی محمودی” عضو کمیته مرکزی و دبیر فدراسیون سراسری پناهندگان، “فروغ ارغوان” کادر حزب و عضو کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، “ایرج رضایی” کادر و عضو کمیته تشکیلات شرق کانادا، “نسرین بشارت” کادر و عضو سازمان علیه تبعیض، “محمد کاظمی” کادر حزب و “داوود آرام” دبیر تشکیلات حزب در اتاوا، سخنرانی کردند.  همچنین بابک آزاد از چریکهای فدایی، آناهیتا از حزب کمونیست ایران م ل م ، محمود احمدی از حزب اتحاد و مهدی حسینی از حزب کمونیست ایران صحبت کردند و پیام “محمود صالحی”  نیز در این مراسم قرائت شد.

                                         

در پایان این تظاهرات، سرود انترناسیونال در مقابل سفارت رژیم طنین انداز شد که حاضران با شور و شعف وصف ناپذیری و در حالیکه دستان خود را به نشانه پیروزی بالا برده بودند، با آن همراهی کردند.