شهروند ۱۲۳۸  پنجشنبه ۱۶ جولای  ۲۰۰۹

دیوید مرد ۴۵ ساله ای است که در ابتدا با کاهش حافظه و قدرت تمرکز مراجعه کرد. با زوال عملکرد هوش در طی سالهای بعد، او دچار حرکات غیر ارادی انگشتان دست و پا و نیز حرکات کج و معوج صورت و لبها شد. وی از وضعیت خود آگاه و افسرده بود. او قبلا سالم بود و سابقه ابتلای مشابهی در بستگان خود نداشت. والدینش در دهه پنجم عمر خود در یک سانحه رانندگی جان سپرده بودند. دیوید یک دختر سالم داشت. پس از ارزیابی وسیع، متخصص و پزشک داخلی اعصاب وضعیت دیوید را بیماری هانتینگتون تشخیص داد.

همه چیز با یک نگاه مبهوت آغاز می شود. گیجی و سردرگمی بویژه هنگامی که استرس روانی و فیزیکی در کار باشد، بیشتر می شود و به نمایش حالتهای غیر ارادی منتهی می شود. با توسعه بیماری حرکات نامتعادل که ممکن است با رفتارهای در حین مستی اشتباه گرفته شود، زیادتر می شود. در مراحل بعدی افسردگی و خشونت بروز کرده و در حالات بسیار شدید پریشانی بر بیمار غلبه می کند. این بیمار به آرامی گاه به موجودی زمین گیر تبدیل می شود.

بیماری هانتینگتون  (Huntington disease)بیماری است که به افتخار جورج هانتینگتون نامگذاری گردیده است. او در سال ۱۸۷۲ میلادی گزارش مفصلی از یک بیماری ارثی عجیب با علائم و حرکات ناموزون در بیماران ارائه کرد.

این بیماری، نوعی اختلال تحلیل برنده ی عصبی اتوزومی غالب است که در تمام نژادها به چشم می خورد. طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز عامل این بیماری یک ژن جهش یافته است. کودکی که به بیماری هانتینگتون مبتلا است، شانس ۵۰ درصدی برای به ارث بردن این ژن داشته است و هر کسی که این ژن را ارث ببرد اگر طول عمر وی به اندازه کافی باشد در مرحله ای از عمرش دچار علائم بیماری خواهد شد و علائم آن را بروز خواهد داد. ژن عامل این بیماری در سال ۱۹۹۳ توسط ۵۸ دانشمند از سراسر جهان کشف شد. کمی بعد روشهای آزمایشگاهی برای کشف عامل ژنتیکی این بیماری توسعه یافت و افرادی که در خانواده خود چنین بیماری داشتند توانستند دریابند که آیا این ژن جهش یافته را در خود دارند یا خیر.

این تنها اشاره ای گذرا به این بیماری بود. آیا تا به حال نام این بیماری را شنیده بودید؟

حقیقت اینکه ما نمی توانیم جلوی بیماری را بگیریم. ما می توانیم به کمک بیمه راهی بازکنیم که در آن شخص بیمار بتواند از عهده مخارج بیماری اش به علاوه ی هزینه های زندگی برآید. شاید کلام زیباتر این باشد که بیمه راهکار مناسبی است برای تزریق آرامش فکری به شخص و خانواده بیمار.

توصیه اول شرکت بیمه  Critical illness به همه افراد می باشد. بیمه ای که در صورت مشاهده بیماری سخت (که در حال حاضر ۳۲ مورد است) مبلغ پولی به طور یکجا و معاف از مالیات توسط شرکت بیمه پرداخت می شود. مبلغ پرداخت این بیمه توسط شرکت بیمه می تواند بین ۲۵ هزار تا ۲ میلیون دلار باشد. این مقدار مبلغ بیمه نامه بستگی به فرد متقاضی بیمه در اول قرارداد دارد. نکته مهم در این بیمه واجد شرایط بودن شخص متقاضی است. بنابر این توصیه می شود که افراد در زمان سلامت به اهمیت این بیمه پی برده و آن را تهیه نمایند. بیماری سخت همانطور که از نامش پیداست به آن دسته بیماریهایی گفته می شود که معالجه و درمان آن، وقت و زمان بیشتری می طلبد و همچنین دارای خطر و ریسک بیشتری است. البته موارد دیگری هم پیشنهاد می شود نظیر بیمه مراقبت ویژه(LTC) و … شما نمی توانید برای ابتلا به بیماری، سن خاصی را در نظر داشته باشید. هدف از بیان بیماری فوق، تنها اشاره به یک مورد از صدها مواردی است که شاید حتی اسم آن را هم نشنیده باشیم، اما در صورت ابتلا می تواند زندگیمان را دستخوش تغییرات نامتعارفی قرار دهد. در سلامت امروز به دنبال آرامش فردا باشید.


 

منابع

http://wikipedia.org

http://daneshnameh.roshd

www.pezeshkan.ir

http://boshroojeh.bio.persianblog.ir


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com