شهروند ۱۲۳۸  پنجشنبه ۱۶ جولای  ۲۰۰۹

 در کشور کانادا ۴ الی ۵ شرکت بیمه به صورت تخصصی به امر ارایه بیمه مسافرتیو بیمه دانشجویان مشغول هستند. در این ارتباط اخیرا شاهد افزایش نرخ حق بیمه اکثر آنها بوده ایم.

اگر علت را بخواهیم فقط بایستی در آمار رشد غرامت ها و هزینه های بیمارستانی آن جستجو کنیم، اما آیا بعد از این افزایش حق بیمه بایستی دیگر بیمه نامه مسافرتی نخرید؟

قطعا جواب این سئوال خیر است. ما بایستی با آگاهی از ریسکهای متنوع در طول سفر همیشه به این پوشش که آسایش خاطر در پی دارد جواب بله بدهیم. شاید ارایه چند نمونه بد نباشد.

هدف از تهیه این مقاله آن است که با درک صحیح از آنچه که بر سر دیگران آمده ممکن است ما را قانع کند که این احتمال برای ما نیز وجود دارد پس بهتر است از هم اکنون خود را برای آن آماده سازیم. بدترین حالت زمانی است که انسان با صورت حسابی مواجه شود که اصلا انتظارش را نداشته است، آنهم در زمانی که دردسر و مشغله ذهنی و فکری عمیقی را پشت سر گذاشته و میخواهد عزیزی را از بستر بیماری ترخیص و به منزل یا به کشور مبداء هدایت نماید.

در این گونه موارد اکثر قریب به اتفاق معتقد هستیم که پوشش بیمه ای ایالتی (اوهیپ) تکاپوی احتیاجات ما را در خارج از کانادا مهیا میسازد یا تصوری دیگر که میزان پوشش حدود شبی ۴۰۰ دلار برای بیمارستان رقم معقولی برای ما خواهد بود.

این قضیه برای دیدارکنندگانی که برای دیدار عزیزانشان به کانادا می آیند نیز صادق است.

هزینه های بیمارستانی در کانادا بسیار بالا و در بعضی مواقع کمرشکن است. یکی از مواردی که در آمار بود غرامت بیمارستانی است که ویزیتوری برای شکستگی استخوان معادل ۶۶۰۰۰ دلار پرداخت کرده بود.


 

نمونه ها به قرار ذیل است:


۱ـ کمر درد شدید برای مرد ۷۱ ساله:

مرد ۷۱ ساله مکزیکی برای ملاقات فامیلش به کانادا آمده بود و در طی روزهای اول

در چند مرحله احساس کمردرد شدید کرد و خانواده اش به او قرص های آرام بخش و مسکن دادند ولی درمان سرپایی چاره ساز نبود و فرد مزبور نیاز به فیزیوتراپی در بیمارستان پیدا کرد. هزینه ها به قرار ذیل است:

بیمارستان ۵۰۰ دلار     فیزیوتراپی ۱۳۰ دلار    دکتر ۱۰۰ دلار  دارو ۱۲.۷۶ دلار

جمع هزینه ها: ۷۴۲.۷۶ دلار


 

۲ـ عفونت شکمی دختر ۱۳ ساله

دختر ۱۳ ساله ای از کره برای دیدار خاله و دایی خود به همراه پدر و مادرش به کاناداآمده بود. در طی دوره اقامت درد مزمنی او را شدیدا رنج میداد لذا توسط اورژانس به بیمارستان منتقل میشود. در طول آزمایشات معلوم میشود که دچار عفونت شکمی حاد شده ودر طی ۱۸ روزی که در بیمارستان بستری بود یک بار تحت عمل جراحی قرار گرفت.

هزینه ها به قرار ذیل است:

بیمارستان ۷۴۵۲۲.۵۰ دلار   دکتر ۲۹۰۶.۷۵ دلار 

جمع هزینه ها: ۷۷۴۲۹.۲۵ دلار


 

۳ ـ فشار بالای مغزی پسر ۱۸ ساله

 یک پسر ۱۸ ساله ی فنلاندی که برای شرکت در رقابت های هاکی به کانادا آمده بود، بعد از بازی دچار سردرد شدید و حالت تهوع گردید و به اورژانس بیمارستان منتقل شد. بعد از آزمایشات، هیئت پزشکی تصمیم میگیرد که فورا فرد مصدوم به اتاق عملمنتقل شده و مورد عمل جراحی قرار گیرد.

در طی دو هفته اقامت فرد در بیمارستان و استفاده از امکانات آی سی یو هزینه ها به قرار ذیل بالغ شد:

بیمارستان ۴۹۸۱۵ دلار  دکتر ۳۴۷۳ دلار هزینه همراه ۴۱۶۸.۵۲ دلار 

جمع هزینه ها: ۵۷۴۵۶.۵۲ دلار.

 

۴- شکستگی مچ دست مرد ۵۶ ساله

مرد ۵۶ ساله ای از آمریکا به کانادا آمده تا در بازسازی خانه پسر و عروسش کمک کند. در حین بنایی از بلندی سقوط کرد و مچ دستش شکست و به اورژانس بیمارستانمنتقل شد تا تحت عمل جراحی قرار گیرد.

هزینه ها به قرار ذیل شد:

بیمارستان ۴۲۵۳.۲۲ دلار  دکتر اول ۲۰۵۰.۴۰ دلار  دارو ۴۴.۱۱ دلار دکتر دوم ۳۸۳.۸۰

جمع هزینه ها: ۶۷۳۱.۵۳ دلار


 

۵ ـ مسمومیت استفاده از دارو برای مرد ۶۱ ساله

مرد کانادایی برای ویزیت اقوام به داکوتای شمالی در امریکا میرود و در آنجا برای تزریقدارویش به کلینیکی مراجعه می کند ولی متاسفانه با مسمومیت دارویی مواجه شده و در بیمارستان بستری میشود تا قند خونش تعدیل گردد.

هزینه ها به قرار ذیل  بود:

کلینیک : ۱۸۶ دلار دارو۵۴.۴۱ دلار  بیمارستان ۱۲۰۰۰ دلار دکتر ۱۶۳۶.۳۶ دلار

داروی مجدد ۸.۳۱ دلار (تامین شده از کارت بیمه ایالتی فرد ۶۵۰ دلار)

مجموع هزینه ها: ۱۳۲۳۵.۰۸ دلار

از آنجا که در هر چرخه تجاری دو طرف وجود دارد و وجه قیاس همیشه نشان از مقبولیتیا رد طرح یا پروژه را میدهد لذا به حق بیمه پرداختی نیز بایستی توجه کرد.

در این مرحله خلاصه ای از جدول حق بیمه روزانه را به استحضار میرساند با این هدف که دریابیم با پرداخت چه مبلغ ناچیزی قادریم خود و خانواده مان را در مقابل هزینه هایناشی از خطرات مختلف در طول سفر حفظ نماییم:


 

سن

۲۰۰۰۰

۵۰۰۰۰

۸۰۰۰۰

۱۰۰۰۰۰

۰-۲۵

۲.۰۸$

۲.۵۴$

۳.۳۷$

۳.۷۰$

۴۱-۶۰

۲.۵۹$

۳.۱۶$

۴.۳۲$

۴.۹۴$

۷۰-۷۴

۵.۰۸$

۶.۵۷$

۷.۱۶$

۷.۸۸$

۸۰-۸۴

۸.۰۶$

۱۰.۶۳$

۱۰.۸۳$

۱۱.۹۴$

۸۵-۸۹

۱۳.۳۱$

۱۷.۲۳$

۱۸.۹۲$

۲۰.۸۵$


 

امید است نمونه های ارائه شده غرامتی و مصدومیت هایی که باعث بستری شدن افراد در بیمارستان شد توانسته باشد شما را قانع کند قبل از دعوت از عزیزی که برای دیدار شما میاید یا اگر قصد سفر به خارج از کانادا را دارید حتما در اولویت بیمه مسافرتی مناسبی را خریداری کنید.

فرهاد فرسادی ـ کارشناس ارشد بیمه 


 

 

farsadi@cirmco.com