شهروند آرش عزیزی: زنی که چند سال پیش از ایران به کانادا پناهنده شده بود هفته‌ ی گذشته در بلغارستان دستگیر شد. او متهم به این است که از طرف دولت ایران در این کشور جاسوسی می‌کرده است. مقامات می‌ گویند هدف او جمع ‌آوری اطلاعات در مورد مرکزی یهودی در صوفیه، پایتخت کشور، بوده است.

روزنامه‌‌ ی نشنال پست از قول منبعی که نامش را افشا نکرد گفت این زن با گذرنامه‌ ی کانادایی خود به بلغارستان سفر کرده است. او در اواسط دهه ‌ی ۱۹۹۰ از ایران به کانادا آمد و پناهنده شد و پس از چند سال شهروند کانادا شد.

به گزارش اورشلیم پست، این زن، که پنجاه و چند سال دارد، اولین بار سال پیش چند هفته پس از بمبگذاری پر سر و صدای حزب‌الله در اتوبوسی در بلغارستان که به کشتن پنج گردشگر اسرائیلی و راننده ‌ای محلی منجر شد از استانبول به صوفیه سفر کرد.

آن حمله‌ نیز ارتباطی کانادایی داشت و سازمان‌ دهنده‌ ی آن مردی کانادایی بود. همین است که پس از آن مقامات بلغارستان توجه بیشتری در این زمینه اتخاذ کرده‌ اند که احتمالا در دستگیری زن کانادایی نقش داشته است.

به گفته‌ ی اورشلیم پست، این زن در روز اول حضور خود در صوفیه در حالی دستگیر شد که به نظر دور و بر «مرکز چاباد»، مجتمعی متعلق به جامعه ‌ی یهودیان که شامل کنیسه ‌ای نیز می ‌شود، چرخ می ‌زد. این روزنامه او را «جاسوس زن با حمایت ایران» خواند.

مرد سازماندهنده‌ ی حمله‌ ی فوق‌ الذکرِ حزب‌ الله، نیز کانادایی و اهل غرب کشور بود. او در کودکی به همراه خانواده ‌اش لبنان را به مقصد بریتیش کلمبیا ترک کرده و ده سال پیش شهروند کانادا شده بود. اما وقتی والدینش طلاق گرفتند، او ونکوور را ترک کرد و در سن ۱۲ سالگی با مادرش به لبنان بازگشت. از آن پس او تنها دو بار، برای بازدید از خانواده، به کانادا آمده بود. در روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲ بود که با استفاده از گذرنامه‌ای کانادایی ‌اش وارد بلغارستان شد تا حمله ‌ای تروریستی را از سوی حزب ‌الله سازمان دهد.

وزارت امور خارجه و بازرگانی بین ‌المللی کانادا گفت به علت «مسائل امنیت ملی» و حریم خصوصی افراد درگیر در مورد جزئیات پرونده نظر نمی ‌دهد.

مسئولان وزارتخانه یادآوری کردند کانادا در دسامبر ۲۰۰۲ حزب ‌الله را در قانون جزایی خود به عنوان سازمانی تروریستی تعریف کرد و جمهوری اسلامی ایران را، که از حامیان این سازمانِ لبنانی است، نیز در ۷ سپتامبر ۲۰۱۲ در بخشی از قانون «عدالت برای قربانیان تروریسم» به عنوان دولت حامی تروریسم تعریف کرده است.

دولت کانادا در ضمن از کشورهای اروپایی می‌ خواهد موضع قاطع ‌تری در مورد حزب ‌الله اتخاذ کنند.

اما ولفورد، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: «ما از اتحادیه ‌ی اروپا و تمام همکارانی که تا به حال این کار را نکرده ‌اند می ‌خواهیم حزب ‌الله را به عنوان سازمانی تروریستی فهرست کنند و اعمال ترویستی این سازمان غیرانسانی را با تعقیب قانونی مواجه کنند.»