شهروند آرش عزیزی: آن‌ها که شهروند را مرتب می‌ خوانند حتما یادشان هست که ما قبلا ستونی داشتیم به نام «رضا مریدی در مجلس چه می‌کند؟» که در آن از فعالیت‌ های مریدی در کوئینز پارک می‌ گفتیم و هر چه در صحن مجلس به زبان می ‌آورد ترجمه می‌ کردیم و گزارش می ‌دادیم.

از وقتی که نماینده ‌ی ایرانی‌ تبارِ ریچموندهیل به سمت وزارت تحقیقات و نوآوری ارتقا یافته است، سرش بیش از پیش شلوغ شده. هر چه باشد انتاریو پرجمعیت‌ ترین استان کانادا است و بیشترین بودجه ‌ها در زمینه ‌های تحقیقاتی را دارد. وسعت این استان برای ما جنوب‌ نشین‌ هایی که کمتر در آن گردشی می‌ کنیم شاید خیلی واضح نباشد اما همین‌ قدر بگوییم که بیش از ۱ میلیون کیلومتر مربع است، یعنی نزدیک ۶۰ درصد مساحت ایران!‌

تا کنون قریب سه ماه از وزیر شدن مریدی می‌گذرد و او علاوه بر کارهای معمول نمایندگان مجلس و ارتباط با مردم حوزه ‌اش در ریچموند هیل، فعالیت‌ های گسترده ‌ای به عنوان وزیر هم داشته است که در این‌جا سیاهه ‌ای از آن ‌ها را می‌ آوریم.

دیدار وزیر تحقیقات و نوآوری از مراکز علمی ـ پژوهشی انتاریو

دانشگاه تورنتو

مریدی در این‌جا حاضر شد تا خبر از سرمایه‌ گذاری ۳۶ میلیون‌دلاری در پروژه‌ های تحقیقاتی در ۷ دانشگاه و موسسه ‌ی تحقیقاتی واقع در کلان‌ شهر تورنتو دهد.

دکتر رضا مریدی در دانشگاه تورنتو

– موسسه‌ ی مغز انتاریو (OBI)

وزیر در این‌جا در کنار نخست‌ وزیر، کاتلین وین، خبر از سرمایه‌ گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری داد.

– «اکستریم استارآپزِ» تورنتو

در این موسسه که هدفش کمک به شرکت ‌های تازه‌ تاسیس است، مریدی به همراه وین خبر از ۵۰ میلیون ‌دلار سرمایه ‌گذاری داد.

بیمارستان سانی‌ بروک – مرکز درمان سرطان سینه‌ ی لوئیس تمرتی

این مرکز جدید با کمک ۱۰ میلیون‌دلاری خانواده‌ ی تمرتی افتتاح شد و مریدی در کنار وین و وزیر بهداشت در مراسم گشایش آن حضور داشت.

از سایر مراکزی که وزیر در این مدت در مراسم رسمی در آن‌ ها حضور داشته است: موسسه تحقیقات علوم بهداشتی سانی‌ بروک، شبکه تحقیقات دانشگاه در مرکز مک‌ایون، مرکز مارس دیسکاوری، آژانس سرمایه‌ گذاری اتاوا، مرکز تحقیقات سو سن مری (واقع در شمال استان)، موسسه تحقیقات بیمارستانی اتاوا، منطقه‌ ی رسانه‌ های دیجیتالِ دانشگاه رایرسون، دانشگاه ‌های وسترن انتاریوی لندن، اتاوا، کارلتون، گوئلف، مک‌ مستر (افتتاح موسسه‌ ی بایواینترفیس‌های همیلتون)، پارک ابتکارات مک‌ مستر و مرکز تحقیقات و توسعه‌ ی آی بی ام کانادا (سالگرد ۱ سالگی با سرمایه‌ گذاری ۱۵ میلیون‌دلاری دولت.)

در نتیجه تعجبی نیست که مریدی در مطبوعات نیز مفصل حاضر بوده است و از جمله اتاوا سیتیزن و نشنال پست، از روزنامه‌ های مهم کشور با او مصاحبه کرده ‌اند. او در مجله‌ ی تخصصی «بایوتکنولوژی فوکوس» نیز ظاهر شده است.

اتاوا سیتیزن در روز ۲ آوریل گزارشی از آن‌ چه «اولین بازدید وزیر تحقیقات و نوآوری انتاریو از پایتخت کشور» خواند منتشر کرد و در آن علاوه بر مصاحبه با مریدی از پیشینه و سابقه‌ اش گفت. مریدی در این گفتگو گفت تمرکز نباید فقط بر ابداعات و تجاری ‌سازی آن‌ها باشد:‌ «تخیل مهم‌تر از دانش است. ما باید روی کسانی سرمایه‌ گذاری کنیم که بتوانند رویا ببافند، بتوانند تخیل و تصور کنند.»

 

در این گزارش از جمله به سابقه‌ ی مدیریت علمی مریدی در دانشگاه الزهرای تهران اشاره شد.

گزارشِ نشنال پست از زاویه ‌ای دیگر بود و به تلاش‌ های وزارتخانه برای کمک به شرکت ‌های نوپا اشاره داشت. مریدی در این گفتگو از «سرمایه‌ گذاری خطرپذیر» دفاع کرد و به نقش آن در بنیان‌گذاری غول‌شرکت ‌هایی همچون مایکروسافت و اپل و گوگل اشاره کرد.

گزارش مجله‌ ی تخصصی «بایوتکنولوژی فوکوس»، «وزارت‌ خانه‌ ی جدید، وزیر جدید، رویکرد جدید» نام داشت که خبر از محتوای آن می‌ دهد. این مجله، که مخاطبان آن بیشتر جامعه‌ ی علمی و دانشمندان هستند، طبیعتا از انتصاب فردی دانشمند و علم ‌محور به وزارت استقبال کرده است. در این گزارش مفصل، از روزهای کودکی مریدی و جذبش به علم و در ضمن سیاست گفته شده تا برنامه‌ هایی که برای آینده‌ ی انتاریو دارد.

از آن‌ جا که دکتر مریدی برای بسیاری از ایرانیان نزدیک ‌ترین نماینده‌ ی دولت لیبرال انتاریو است، شهروند به پوشش و گزارش فعالیت های او از نزدیک ادامه می ‌دهد و آن‌ ها را زیر ذره‌ بین ژورنالیستی- انتقادی خود قرار می ‌دهد.