کلینیک حقوقی رایگان بنیاد پریا در خدمت شما

 

شهروند ـ فرح طاهری: بنیاد پریا از  ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۲، سمینارهای حقوقی رایگان خود را برقرار کرده است. شری درویش و یلدا ریاحی دو وکیل جوان ایرانی ـ کانادایی از پایه گذاران این سمینارها هستند. آنها تا کنون با یاری سایر وکلای جوان ایرانی در تورنتو هر ماه یک سمینار برگزار کرده اند و علاقمندان به این سمینارها نیز از اطلاعاتی که ارائه شده، بهره برده اند. هر سمینار به یک موضوع خاص اختصاص دارد مثل حقوق خانواده، مالیات (Tax) ، قوانین مربوط به توانخواهان (Disability Law)، مهاجرت و قوانین اشتغال، قوانین جنایی و …

به گفته ی یلدا ریاحی، استقبال ایرانیان از سمینارها تاکنون بسیار خوب بوده است، به طوری که با مطرح کردن پرسش های شخصی، آنها به فکر دایر کردن کلینیک حقوقی افتادند که مردم بتوانند به طور انفرادی از خدمات حقوقی استفاده کنند.

یلدا ریاحی، شری درویش و احمد تبریزی با میهمانان سخن گفتند

بنابراین توانستند اولین کلینیک حقوقی رایگان را در ماه فوریه دایر کنند. کلینیک های حقوقی به گفته ی شری درویش ماهی یک بار است و در این کلینیک ها افراد می توانند بیایند و به صورت انفرادی با وکیل نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه مشاوره ی حقوقی حضوری و رایگان داشته باشند. این کلینیک ها اولین سه شنبه هر ماه ساعت ۴ تا ۸ شب است.

به گفته ی شری درویش کلینیک های حقوقی به این شکل و به صورت رایگان تا به حال در جامعه ی ایرانی نبوده. آنها در سازمان Pro Bono Law Ontario ثبت نام کرده اند تا این کلینیک حقوقی را دایر کنند و فعلا تا سال ۲۰۱۴ اجازه فعالیت دارند، ولی در صورت موفقیت و استقبال می خواهند فعالیتش را تمدید کنند و حتی آن را به دیگر سازمان های ایرانی نیز گسترش دهند.

شری درویش، برای جلب حمایت وکلای ایرانی ـ کانادایی برای ارائه خدمات داوطلبانه و رایگان، روز جمعه ۱۹ اپریل ۲۰۱۳، یک گردهمایی در خانه ی مسکونی اش برگزار کرد.

یلدا ریاحی، همکار شری درویش در مورد این گردهمایی گفت، در این میهمانی، حدود چهل تن شرکت داشتند. تعدادی از وکلای دعوت شده، قول همکاری دادند و تعدادی دیگر با حمایت های مالی شان برای تسهیل در امر اطلاع رسانی و هزینه های اداری کلینیک، ما را یاری کردند.

خانم ریاحی در مورد وضعیت کلینیک حقوقی گفت، هنوز به آن صورت مردم در مورد این کلینیک ها خبردار نشده اند. تا به حال سه بار کلینیک حقوقی داشتیم که بار اول کسی نیامد، دفعه ی بعد دو نفر آمدند و در سومین کلینیک چهار نفر. هدف ما این است که حالا که می توانیم از خدمات رایگان وکلا استفاده کنیم، چه بهتر که تعداد بیشتری از هموطنانمان از این خدمات استفاده کنند. به همین خاطر فکر کردیم برای آگاهی رسانی هزینه ی بیشتری بکنیم.

از راست: حسن زرهی، ارشیا تبریزی، احمد تبریزی، شری درویش

باید اشاره کرد که استفاده از خدمات حقوقی و مشاوره با وکلای قانونی در کانادا (مثل بقیه کشورها) بسیار هزینه بر است، ضمن آنکه برای انجام هر کاری، همچون باز کردن یک کسب و کار، پر کردن فرم های مالیات، خرید خانه، وصیت نامه، طلاق، ضمانت، مهاجرت، جرایم و بسیاری موارد دیگر نیاز است که راه و چاه را بدانیم و از طریق متخصصان امور از کانال درست اقدام کنیم.

 

شری درویش، در دانشگاه تورنتو و واترلو و مدرسه حقوق اوزگودهال تحصیل کرده، لیسانس حقوق و فوق لیسانس در حقوق مالیاتی(Taxation) و ۱۲ سال سابقه وکالت دارد.

یلدا ریاحی، بازرگانی، فلسفه خوانده و از تورنتو و میشیگان دو لیسانس حقوق دارد و در حوزه ی دعاوی حقوقی و تجاری تجربه وکالت دارد.

احمد تبریزی، رئیس بنیاد پریا درباره ی ویژگی این کلینیک حقوقی گفت: به نظر من مهمترین ویژگی آن حضور نسل دوم تحصیلکرده ی ایرانی در کانادا در میان هموطنانشان است. اینکه تعدادی وکیل جوان تحصیلکرده با هر میزان توانایی زبان فارسی بخواهند به جامعه ی ایرانی اینجا به صورت داوطلبانه خدمات رایگان ارائه کنند، نقطه ی عطفی است. بسیاری از اعضای جامعه ی ایرانی، یا به خاطر عدم آشنایی با زبان جامعه ی میزبان و یا به خاطر عدم شناخت مسائل اقتصادی و فرهنگی اینجا، شدیدا به این خدمات نیاز دارند.