در دنیای به ظاهر ایمن امروز، به گفته آمارهای بین المللی، هر سال برای کارگران سراسر دنیا ۲۷۰ میلیون حادثه شغلی رخ می دهد که ۳۵۵ هزار مورد آن به مرگ چیزی در حدود ۳ میلیون نفر می انجامد (چیزی حدود هر ۴ دقیقه یک نفر) و ۱۶۰ هزار مورد آن بیماری های شغلی است و بهتر است همینجا اضافه کنیم هر سال حدود ۱۲ هزار کودک کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار از بین می روند، البته این آمار هر سال رو به افزایش است.

حوادث، یکی از علل عمده مرگ و معلولیت است و پس از بیماری های قلب و عروق و سرطان در جایگاه سوم قرار دارد. حوادث ناشی از کار از سویی باعث ناراحتی فرد کارگر و خانواده اش شده و از سوی دیگر سبب از بین رفتن سرمایه و تزلزل بنیان اقتصادی جامعه می شود، به همین دلیل سازمان جهانی کار از سال ۲۰۰۳، روز ۲۸ اپریل را روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط های کاری اعلام نمود و با هدف ارزیابی ریسک ها و اشاعه فرهنگ پیشگیری از بروز حوادث، به گرامیداشت چنین روزی پرداخت.

حوادث ناشی از کار همانطور که از نامش پیداست به حوادثی گفته می شود که در حین انجام وظیفه شغلی رخ می دهد، ضمنا اوقات رفت و آمد بیمه شده از منزل به محل کار و یا بلعکس جزو این اوقات محسوب می شوند. همچنین حوادثی که حین اقدام برای نجات سایر همکاران در محل کار و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب می گردد و معمولا این افراد طبق قانون از طرف کارفرمای خود بیمه شده اند. در اینجا فرد مصدوم می تواند دریافت کننده بیمه های WSIB  از طرف دولت باشد.

باید گفت من و شما ممکن است هر لحظه دچار تصادف و حادثه ای شویم و این اتفاق می تواند در هر کجا و هر زمانی رخ داده و از کارافتادگی و حتی مرگ را در پی داشته باشد. در اینجا بهترین بیمه ای که می تواند ما را پوشش دهد، بیمه Accident Disability  است. این بیمه را می توان از ۱۸ سالگی دریافت کرد و پوشش  این بیمه قابل اخذ تا  سنین ۷۰-۶۵ و حتی ۹۰ سالگی است و در صورتی که در حادثه ای دچار از کارافتادگی شویم دریافت کننده مبلغ قرارداد از روز نخست ناتوانی خواهیم بود.

یکی از مزایای قابل توجه چنین بیمه ای که برای افراد خود اشتغال بسیار مناسب است، این است که هزینه هایی نظیرآمبولانس داده می شود و نیز به ازای هر شب بستری در بیمارستان بنا به قرارداد مبلغی حتی به مدت یک سال پرداخت می شود که به طور معمول شبی ۱۰۰ دلار است. این بیمه با پوشش عمر خود در جهت حفظ شیوه زندگی طراحی شده و از مزایای خوب این بیمه امکان Claim  بدون فوت وقت، حتی پس از یک روز است. در این مدل از بیمه، ریسک شغل و مسئولیت فرد در زمان اخذ بیمه محاسبه می شود. وضعیت درآمد فرد و T4 وی قابل دقت و توجه است و  هر شخص می تواند تا سقف ۲۰۰۰ دلار بدون T4  اقدام کند.

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh