بی بی سی: دو مظنون به عملیات تروریستی در کانادا اتهامات خود را رد کردند.

شهاب الصغیر ۳۰ ساله در دادگاهی در مونترال گفته است پرونده علیه او تنها بر اساس “ظواهر” تشکیل شده است.

وکیل متهم دیگری که رائد جاسر نام دارد در محوطه بیرونی جلسه مقدماتی دادگاه آقای جاسر در تورنتو گفته موکلش”دفاعی تمام عیار از خود خواهد کرد.”

مقامات کانادا می گویند این دو نفر در نقشه ای تروریستی دست داشته اند که حمایت “القاعده در ایران” را با خود داشته است. اگرچه این مقامات تاکید کرده اند هیچ نشانه ای دال بر دست داشتن دولت ایران در این طرح وجود ندارد.

اتهامات این دو نفر شامل ارتباط با یک سازمان تروریستی در طراحی اخلال در تاسیسات حمل و نقل و توطئه برای قتل است.

مقامات کانادا گفته اند این دو مظنون روز دوشنبه در شهرهای مونترال و تورنتو دستگیر شدند.

گفته می شود رائد جاسر شهروند امارات متحده عربی است و تبار فلسطینی دارد. با این همه وکیل آقای جاسر تاکید کرده موکلش دارای مجوز اقامت دائم در کاناداست و از بیست سال پیش در این کشور زندگی کرده است.

ظاهرا شهاب الصغیر مظنون دیگر این پرونده تونسی تبار است.

دادگاه روز سه شنبه صرفا جهت تفهیم اتهام و ثبت پاسخ اولیه متهمان تشکیل شده بود و وارد محتوای پرونده نشد.

با این همه شهاب الصغیر گفته است اتهامات علیه او غیرمنصفانه است.

شهاب الصغیر که پس از کسب اجازه و به فرانسه صحبت می کرد گفت: “بر اساس اقدامات و صحبت هایی که صرفا ظاهر ماجرا را نشان می دهند نتیجه گیری شده است.” آقای الصغیر حاضر نشد وکیل تسخیری دادگاه را بپذیرد.

به گفته ی رادیو سی بی سی، او اظهار داشته که خودش از خود دفاع خواهد کرد.

بستگان رائد جاسر نیز در جلسه مقدماتی تفهیم اتهام او شرکت داشتند.

این دادگاه اجازه انتشار شهادت ها و مدارک ارائه شده به دادگاه در این پرونده را نداد.

محمد جاسر پدر رائد خارج از دادگاه به خبرنگاران گفت: “من از هیچ چیز خبر ندارم. بگذارید پلیس کارش را انجام دهد.”

 

جان نوریس وکیل رائد جاسر متهم دیگر این پرونده گفته واکنش موکلش به اتهامات مطرح شده بهت و ناباوری بوده است.

آقای نوریس، وکیل رائد جاسر زمان بندی دستگیری موکل خود را زیر سئوال برده است و به روزنامه گلوب اند میل گفته است: ” من نمی دانم چه هدفی داشته اند اما باید به این زمان بندی توجه کرد.”

اشاره آقای نوریس به همزمانی دستگیری ها با مذاکرات پارلمان کانادا برای تصویب قانون “ضد تروریسم” است که “بازداشت به منظور پیشگیری از جرم” را مجاز می کند.

شهاب الصغیر دانشجوی دکترا در موسسه ملی تحقیقات علمی مونترال بوده است.

رائد جاسر نیز بر اساس گزارش ها در بخش خدمات مشتریان یک شرکت حمل و نقل کار می کرده است.

 

هشدار امام جماعت

رسانه های کانادا گزارش داده اند تحقیقات در این پرونده پس از تماس امام یک مسجد تورنتو با مقامات صورت گرفته است.

این امام جماعت نگران فاسد شدن جوانان شهر توسط افراطیان مسلمان بوده است.

مقامات کانادا می گویند دو مظنون رفت و آمد قطار‌ها را در اطراف تورنتو زیر نظر گرفته بودند و خط قطار مشخصی را برای حمله مد نظر داشتند. این مقامات نگفتند که کدام خط مورد نظر متهمان بوده است.

پلیس سواره سلطنتی کانادا در یک کنفرانس خبری گفت که مظنونان “از حمایت عناصر القاعده در ایران» برخوردار بودند و «هیچ نشانه‌ای از اینکه این حملات با حمایت یک دولت انجام شده باشد وجود ندارد.”

روزنامه گلوب اند میل می نویسد یک قطار در خط تورنتو نیویورک هدف این خرابکاری بوده است.

شرکت ویا ریل، که کار جابجایی مسافران را در خطوط راه آهن کل کانادا بر عهده دارد و سالانه حدود ۴ میلیون مسافر جابه جا می کند گفته هیچ خطری مردم را تهدید نمی کند.

پلیس سواره سلطنتی کانادا گفته تحقیقات در این پرونده کاری گروهی با همکاری ماموران اف بی آی در آمریکا بوده است.

 

ادعای مضحک

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران گفته است تصور هرگونه ارتباطی میان تهران و القاعده مسخره است. آقای صالحی به خبرگزاری ایسنا گفته است: “این خنده دارترین چیزی است که در عمر ۶۴ ساله ام شنیده ام.”

شبکه القاعده به عنوان یک جنبش مسلحانه سلفی، یک ایدئولوژی رادیکال ضد شیعی را تبلیغ می کند که آن را در تقابل مستقیم با ایران قرار می دهد.

در افغانستان، عراق و اخیرا در سوریه، القاعده و گروه های وابسته به آن، جنگی خونین و تمام عیار علیه شیعیان و علویان و هر گروه قومی که نزدیک به ایران تلقی می کنند به راه انداخته اند.

اما در مقاطعی و به اقتضای معادلات گسترده تر منطقه ای، به نظر می رسد نوعی تحمل یا به تعبیری آتش بس بین دو طرف برقرار بوده است.

بعد از سقوط طالبان در افغانستان، یکی از پسران اسامه بن لادن همراه با همسرش و شماری از عوامل ارشد القاعده از جمله سیف العدل رییس امنیتی سابق القاعده به ایران فرار کردند و بنا به گزارش ها، توسط نیروهای امنیتی ایران تحت “بازداشت خانگی” قرار گرفتند.

در ماه های اخیر، ایران شماری از چهره های ارشد این گروه از ایران خارج شده اند که از آن جمله می توان به سلیمان ابو غیث، داماد و سخنگوی بن لادن اشاره کرد.

دولت آمریکا می گوید مصطفی حمید پدر سیف العدل رابط اصلی میان القاعده و دولت ایران است.

گفته می شود آقای حمید بعد از سقوط طالبان توانسته در مذاکره با مقامات ایران راه را برای جابجایی امن تعدادی از اعضای ارشد القاعده و همراهانشان را به ایران باز کند. مصطفی حمید سال ۲۰۰۳ توسط ماموران ایرانی بازداشت شد.