از ۲۸اپریل تا ۲ می ۲۰۱۳

تظاهرات کارگران کشورهای مختلف در روز جهانی کارگر

بی بی سی: کارگران بنگلادشی در تظاهرات روز جهانی کارگر خواستار بهبود ایمنی کار شدند، تظاهرات این روز در ترکیه به خشونت کشیده شد و در ایران، دولت به کارگران مجوز راهپیمایی نداد.

به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، در داکا، پایتخت بنگلادش، تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد و شرکت کنندگان در این تظاهرات، از دولت خواستند به اقداماتی برای بهبود ایمنی کار مبادرت کند.

اول ماه مه در بنگلادش با خشم کارگران از مرگ همکارانشان همراه بود

هزاران تن در این راهپیمایی شرکت داشند و با دادن شعارهایی، خواستار آن بودند که مالک ساختمانی که ریزش آن صدها کشته برجای گذاشته، به اشد مجازات محکوم شود.

راهپیمایان، که صدها موتورسیکلت و وانت بار آنان را همراهی می کرد، با در دست داشتن پرچم ملی بنگلادش، شعارهای “اقدام فوری” و “مجازات اعدام” سر می‌دادند.

هفته گذشته، ساختمانی در حومه داکا که محل فعالیت پنج کارگاه تولید پوشاک بود فرو ریخت و در اثر آن حدود ۴۰۰ نفر کشته شدند. احتمال دارد هنوز اجساد دیگری زیر آوار مانده باشد.

کارگاه‌های مستقر در این ساختمان عمدتا تولید کننده لباس برای چند شرکت غربی بودند.

به دلیل پایین بودن دستمزدها در بنگلادش، کارگاه های متعددی در این کشور به تولید پوشاک به سفارش خریداران خارجی مشغول‌اند. بنگلادش سومین تولید کننده پوشاک در جهان محسوب می شود و ارزش سالانه صادرات پوشاک این کشور به حدود ۲۰ میلیارد دلار می رسد.

گفته می شود که ساختمانی که ریزش کرد در اصل پنج طبقه بود اما مالک آن، بدون کسب مجوز لازم، چند طبقه دیگر به آن افزود و همین امر باعث فرو ریختن بنا شد.

پنج ماه پیش هم وقوع آتش سوزی در یک کارخانه تولید پوشاک یکصد و دوازده نفر را کشت. در آن زمان، مقامات بنگلادشی وعده دادند که به اقدامات لازم برای بهبود ایمنی کار دست خواهند زد.

هر ساله به مناسبت اول ماه مه، کارگران بنگلادش تظاهراتی بر پا می کنند و امسال، کارگران از فرصت تظاهرات روز جهانی کارگر برای اعتراض به شرایط کار استفاده کردند.

 

در گیری در ترکیه

به گزارش منابع خبری ترکیه، در راهپیمایی روز کارگر در استانبول، بین تظاهرکنندگان و ماموران پلیس در میدان تقسیم این شهر درگیری روی داد.

درگیری تظاهرکننده‌های روز کارگر و پلیس در ترکیه

در ترکیه، از ساعات اولیه امروز تظاهرات به درگیری با پلیس منجر شد. هزاران نفر از اعضای اتحادیه های کارگری و احزاب چپ ترکیه تجمعاتی در سطح شهر استانبول برپا کرده‌اند.

برای پخش این فایل، نرم افزار “جاوا اسکریپت” باید فعال شود و تازه ترین نسخه “فلش” نیز نصب شده باشد

مقامات دولتی پیشتر گفته بودند که به دلایل امنیتی، تظاهرکنندگان اجازه تجمع در این میدان را ندارند و از صبح روز چهارشنبه، وسایل حمل و نقل عمومی در این محل توقف نداشتند.

در مقابل، اتحادیه های کارگری تاکید کرده بودند که به دلیل اهمیت نمادین این میدان، در نظر دارند وارد این محل شوند. در سال ۱۹۷۷، در جریان تجمع روز اول ماه مه در میدان تقسیم استانبول، ده ها تن از تظاهرکنندگان به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شدند.

در روز چهارشنبه، پلیس برای متفرق کردن صدها تن که با عبور از حصارهای ایجاد شده در اطراف میدان تقسیم، وارد این محل شده بودند از گاز اشک آور استفاده کرد.

در روسیه، ولادیمیر پوتین به مناسبت روز جهانی کارگر به سه تن از کارگران جایزه “قهرمان کار” داد. جایزه “قهرمان کار” در زمان حکومت شوروی سابق رواج داشت و آقای پوتین بار دیگر این سنت را احیا کرده است.

روز جهانی کارگر در ده ها کشور تعطیل است و در نقاط مختلف جهان، مراسمی به همین مناسب برگزار می شود.

 

مراسم روز کارگر در فضای بسته در ایران

در ایران نیز تا سال ۱۳۸۶، نهادهای رسمی کارگری راهپیمایی‌هایی را به مناسبت روز کارگر برگزار می کردند اما از آن سال تا کنون، وزارت کشور از صدور مجوز چنین راهپیمایی خودداری کرده است.

خبرگزاری کار ایران – ایلنا – به نقل از دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت هفته کارگر گفته است که با وجود ارسال دو تقاضانامه به معاونت سیاسی وزارت کشور برای صدور مجوز راهپیمایی روز کارگر در یکی از خیابان های اصلی تهران، با این درخواست ها موافقت نشده است.

در نتیجه، مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر در فضای بسته در ورزشگاه شهید معتمدی تهران برگزار شد و چند هزار کارگر و مسئولان نهادهای رسمی کارگری در آن شرکت داشتند.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، در این مراسم گفت که به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه بیش از ۴۰ درصد بوده و افزایش ۲۵ درصد در نرخ دستمزد جبران کننده کاهش قدرت خرید کارگران نیست.

محجوب برخی دیگر از دشواری های کارگران را نیز مطرح کرد و همچنین عملکرد سازمان تامین اجتماعی را مورد انتقاد قرار داد اما تاکید کرد که کمی دستمزد و تورم قیمت‌ها مشکل اصلی کارگران ایران است.

برگزاری جلسه مجمع موسس «شورای ملی ایران» در پاریس

رادیو فردا: گزارش ها حاکی است که مجمع موسس «شورای ملی ایران»، جلساتی در روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت ماه در پاریس برگزار  کرده است. شرکت کنندگان در این نشست مرحله بعدی پس از انتخابات را بررسی کرده اند.

طبق اطلاعات مطرح شده در وبسایت و صفحه فیس بوک این  مجمع، نزدیک به بیست هزار رای برای انتخابات داده شده و اسامی پانصد تن هم در این انتخابات به عنوان نامزد و با نتیجه آرا اعلام شده است. در این میان رضا پهلوی، فرزند شاه سابق ایران بیشترین آرا را به خود اختصاص داده است.

 در همین حال گزارش ها حاکی است در دومین روز از این نشست، مجمع مؤسس «شورای ملی ایران» رضا پهلوی را به عنوان سخنگوی این مجمع معرفی کرد

رضا پهلوی نیز در این نشست تاکید کرده است که «تمام تلاش خود را برای جلب توجه جامعه بین المللی به مبارزه آزادی خواهی در ایران و برای تحقق شرایطی که بتوان در آن انتخابات کاملا آزاد برگزار کرد، به کار خواهد گرفت .»

 خبرگزاری رویترز دیماه سال گذشته گزارش داده بود، گروهی از مخالفان نظام حاکم بر ایران اعلام کردند که تا ماه مارس (فروردین ماه) با هدف «ارائه جایگزینی قابل قبول» برای حکومت کنونی، یک «شورای ملی» با شرکت مجموعه ای از گروه های درون کشور را تأسیس  می کنند.

کنگره دموکراسی خواهان سبز ایران (آی جی دی سی) که در آوریل ۲۰۱۰ اعلام موجودیت کرده، پیشتر گفته بود،  این گروه سال گذشته در تلاش بوده تا گروه های متفاوتی از نیروهای سیاسی ایرانی، از جمهوریخواه و مشروطه خواه تا گروه های قومی از قبیل آذری ها، بلوچ ها و عرب ها را در این نهاد گردهم آورد.

رضا پیرزاده، مدیر کنگره دموکراسی خواهان سبز ایران و نفر دوم پس از رضا پهلوی در انتخابات این شورا  نیز گفته بود، «بعد از نا آرامی های سال ۲۰۰۹، بسیاری از تابوها درهم شکست و گفت وگو میان اعضای مختلف اپوزیسیون آسان تر شد.» این تشکل که از یک روی کار آمدن «دموکراسی سکولار» در ایران حمایت می کند در پاریس مستقر بوده و از پایتخت فرانسه فعالیت هایش را پی گیری می کند.

صفحه فیس بوک این گروه در حال حاضر بیش از بیست و سه هزار تن عضو دارد و اخبار مربوط به این شورا در آن منتشر می شود.

پیرزاده گفته بود، «نظر ما این است که یک آشتی ملی واقعی، شبیه آنچه نلسون ماندلا انجام داد، در کشور برقرار شود.» وی در ادامه می افزاید، «راه حل ایران نه از طریق زور قابل حصول است و نه از طریق انتقام، که در غیر این صورت ممکن است ضربه وحشتناکی به ایران و کُل منطقه وارد شود.»

وی تأکید  کرده بود که شورای پیشنهادی باید نخست مشروعیت خود را از گروه های داخل کشور کسب کند: «ما در حال بنا نهادن پایه و اساس کار و تعامل با این اشخاص برای ارائه منشور سیاسی مورد نیاز [این شورا] هستیم و نظر آنهاست که بیش و پیش از هر چیزی اهمیت دارد. برای این مقصود بسیار ضروری است که آنچه از ایران بیرون می آید را دنبال کنیم.»

رضا پیرزاده با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور زیر فشار تحریم ها گفته بود، «این تحریم ها واقعاً به رژیم ضربه زده و البته بر روی مردم هم تأثیر داشته اند، اطمینان عمومی به پول ملی از بین رفته و همین امر موجب تضعیف مردم شده است. اما [افزون بر این، تحریم ها] رژیم را نیز به حالت فلج در می آورد.»

چندین مصدوم در پی درگیری فیزیکی در پارلمان ونزوئلا

رادیو آلمان: در یک زد و خورد شدید در پارلمان ونزوئلا شماری از نمایندگان زخمی شدند. اپوزیسیون می‌گوید، علت درگیری تصویب لایحه‌ای از سوی طرفداران نیکلاس مادورو بوده، مبنی بر اینکه نمایندگان اپوزیسیون حق نطق در پارلمان را ندارند.

با بالا گرفتن تنش سیاسی در ونزوئلا، زد و خورد شدیدی در پارلمان این کشور رخ داد. اپوزیسیون پارلمانی این کشور گفته است که در این درگیری هفت تن از نمایندگان اپوزیسیون زخمی شده‌اند.

این درگیری پس از آن رخ داد که طرفداران حزب حاکم به رهبری نیکلاس مادورو، اجازه نطق در مجلس را از نمایندگان اپوزیسیون سلب کردند.

در حالی کمیسیون انتخابات اعلام کرده که بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری را بازشماری خواهد کرد، نمایندگان حزب حاکم ونزوئلا روز سه‌شنبه (۳۰ آوریل / ۱۰ اردیبهشت) طرحی را در پارلمان این کشور به تصویب رساندند که بر اساس آن هر نماینده‌ای که پیروزی انتخاباتی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت نشناسد، اجازه نطق در مجلس را نخواهد داشت.

تصویب این لایحه و زدوخورد شدید میان نمایندگان در یک جلسه غیرعلنی مجلس رخ داد و به همین دلیل رسانه‌ها در این جلسه حضور نداشتند.

بر اساس نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری، نیکلاس مادورو با اختلاف ۵/۱ درصد بر رقیب خود انریکه کاپریلس پیروز شده است.

اپوزیسیون می‌گوید که در روند برگزاری انتخابات تخلفات زیادی صورت گرفته و خواستار یک بازبینی اساسی در روند برگزاری انتخابات شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که از روز دوشنبه (۲۹ آوریل) بخش‌هایی از آرا را بازشماری خواهد کرد. ولی از نظر اپوزیسیون بازشماری آرا کافی نیست. مخالفان می‌گویند، باید پرونده‌‌ها و اثر انگشت‌ها و امضاهایی که زیر برگه‌های رأی خورده نیز بررسی شود، در غیر این صورت انتخابات معتبر نخواهد بود.

در اعتراضات پس از انتخابات ونزوئلا هفت تن کشته شدند.

واکنش مادورو به تلاش اسپانیا برای میانجیگری

در این میان وزیر خارجه اسپانیا اعلام کرده که حاضر به میانجیگری میان طرفین مناقشه است. اسپانیا از قدرت‌های استعماری در تاریخ ونزوئلا بوده است.

نیکلاس مادورو که خود را فرزند هوگو چاوز می‌نامد، در پاسخ به این پیشنهاد خوزه مانوئل گارسیا مارگایو گفته است: «آقای وزیر خارجه، با آن دهان گشادت از ونزوئلا گمشو بیرون. فقط گم شو، ای وزیر خارجه بی‌شرم اسپانیا.»
هر دو جناح طرفداران خود را دعوت به شرکت در اجتماعات اول ماه مه در روز چهارشنبه کرده‌اند.

 

مزه آبجو عامل ترشح “هورمون خوشبختی” در بدن

رادیو آلمان: بر اساس پژوهشی جدید مزه آبجو قادر به ترشح هورمون دوپامین در مغز انسان است. دوپامین هورمونی است که به هنگام رابطه جنسی یا استفاده از مواد مخدر در مغز ترشح می‌شود و در انسان حس خوشبختی و رضایت‌مندی ایجاد می‌کند.

پزشکان متخصصین اعصاب از دانشگاه ایندیانا در ایالات متحده آمریکا اخیرا در پژوهشی به این نتیجه رسیده‌اند که مزه آبجو نیز قادر به ترشح هورمون دوپامین (Dopamin) در بدن انسان است. این تحقیق در ارتباط با بررسی چگونگی اعتیاد انسان به مواد مخدر انجام گرفته است.

سیستم پاداش مغزی اینگونه عمل می‌کند که به هنگام نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر در مغز انسان هورمون دوپامین ترشح می‌شود. این هورمون که همانند واسطه‌ای بین میل انسان و احساس رضایت او عمل می‌کند، در ایجاد اعتیاد در انسان نقش بزرگی دارد. در شرایط معمولی وقتی انسان از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر “پاداش” بگیرد، در بدن وی دوپامین ترشح می‌شود و احساس خوشنودی به او دست می‌دهد. همین امر باعث می‌شود که وی سعی در تکرار آن عمل داشته باشد.

دیوید کارکن، مدیر این پژوهش می‌گوید: «به نظر ما این اولین آزمایش بر روی انسان است که نشان می‌دهد که صرفا مزه یک نوشیدنی الکلی در دهان می‌تواند حتی بدون اثر مست‌کننده‌ آن، باعث فعال شدن هورمون دوپامین شود.»

این تحقیق افزون بر این نشان می‌دهد که تاثیر دوپامین در افرادی که از اعضای خانواده‌شان الکلی هستند، بیشتر است. میزان تولید هورمون دوپامین هنگام نوشیدن الکل در افراد الکلی دو برابر افراد غیر الکلی است و در میان افراد معتاد به کوکائین این میزان حتی تا ۱۰ برابر بیشتر می‌شود.

ترشح دوپامین در مردها بیشتر از زن‌ها

پیش از این پژوهشگران دانشگاه ییل  و کلمبیا در تحقیقی کشف کرده بودند که الکل در مردها بیشتر از زن‌ها باعث ترشح هورمون دوپامین می‌شود. تاثیر این ترشح همانند تاثیری است که یک انسان به‌هنگام رابطه جنسی و یا استفاده از مواد مخدر در بدن حس ‌می‌کند.

نتایج این پژوهش در نشریه‌ی علمی”Neuropsychopharmacology” منتشر شده‌‌ است.

 

چشم‌پوشی از خواب بعد از ظهر یعنی استرس

رادیو آلمان: پژوهشگران اعتقاد دارند که خواب بعد از ظهر بخشی از ریتم بیولوژیک روزانه است. بدن به این استراحت نیاز دارد تا استرسی که در طول روز به آن وارد شده را دفع کند. اما امروز در بیشتر جوامع خواب هنگام روز تابو است.

ژن‌های ما کارکرد ساعت بدنمان را تعیین می‌کنند. در واقع دو بار خوابیدن، یکبار ظهر و یکبار شب، بخشی از ریتم طبیعی بدن بزرگ‌سالان است. در مجموع این تصور وجود دارد که دلیل گرایش به خوابیدن هنگام ظهر خوردن غذای سنگین است که در ما حس خستگی و خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند.

گوران هایاک پژوهشگر خواب و مدیر کلینیک روان‌پزشکی و روان‌درمانی در بامبرگ (جنوب آلمان) می‌گوید: «خوردن غذای مفصل تنها دلیل گرایش شدید به خواب بعدازظهر نیست. حتی بدون خوردن ناهار نیز، احساس خستگی ‌‌ظهر به سراغ ما می‌آید. افرادی که حدود ساعت ۷ صبح از خواب بیدار می‌شوند، معمولا حدود ساعت ۲ بعدازظهر احساس خواب‌آلودگی می‌کنند. البته خوردن ناهار باعث می‌شود که این احساس زودتر به سراغمان آید و شدیدتر باشد.»

هایاک توصیه می‌کند که اگر وقت به اندازه کافی برای استراحتی کوتاه در بین روز وجود دارد، بایستی از این فرصت استفاده کرد. “چرت بعدازظهر” برای رفع خستگی کار روزانه و تجدید نیرو بسیار مفید است. نکته مهم در مورد برنامه‌ریزی برای خواب بعدازظهر این است که نباید طولانی‌تر از ۲۰ دقیقه باشد تا فرد وارد مرحله عمیق خواب نشود. زیرا در این صورت بیدار شدن و از سر گرفتن فعالیت و کار روزانه سخت‌تر خواهد شد.

ما در موقعیت‌های مختلف سعی می‌کنیم کمبود خواب شبانه را در طول روز جبران کنیم. “هایاک” اعتقاد دارد که این کار امکان‌پذیر است، اما باید توجه کرد که خواب هنگام روز بیشتر از ۲۰ دقیقه طول نکشد، در غیر این صورت تنظیم مدت زمان مناسب برای خواب شبانه دشوار می‌شود.

هایاک می‌گوید: «مبارزه با خستگی و خواب‌آلودگی یعنی استرس. در صورتی که استراحتی کوتاه در قالب “چرت بعدازظهر” این استرس را از بین خواهد برد. استرس به جسم و روح آسیب می‌رساند. هدف از خواب بعد از ظهر خوابیدن عمیق نیست، بلکه رسیدن به آرامش عمیق و تمدد اعصاب است.»

به طور مثال گفته می‌شود که “سالوادور دالی”، نقاش مشهور اسپانیایی، هنگام ظهر قاشقی در دست می‌گرفت، در صندلی خود می‌نشست و چشمان خود را می‌بست. هنگامی که خوابش می‌برد، عضلات بدنش شل می‌شد و قاشق از دستش به زمین می‌افتاد و او از صدای افتادن قاشق بیدار می‌شد. “دالی” می‌گفت: «این، دقیقا همان مقدار خوابی است که من نیاز دارم.»

کاهش عادت خواب ظهر؛ پیامد صنعتی شدن

هایاک خود توضیح می‌دهد که سر کار در کلینیک این فرصت را ندارد که بعدازظهرها استراحت کند. اما هنگامی که احساس خستگی می‌کند روی صندلی کار خود می‌نشیند و برای چند لحظه چشمانش را می‌بندد تا انقباض موجود در ماهیچه‌ها بر طرف شود. او می‌گوید: «در واقع در این موقعیت نمی‌خوابم. برای من نکته مهم این است که این ۳۰ ثانیه را داشته باشم تا بتوانم استراحت کنم.»

در کشورهای آسیائی خواب بعد از ظهر بخش ثابت برنامه روزانه بوده است. اما در پی صنعتی شدن زندگی، این رسم دیرینه در این جوامع نیز کمرنگ شده است.

برخی از شرکت‌ها در کشورهای غربی تلاش می‌کنند با در نظر گرفتن اتاق‌های استراحت به کارمندان خود این فرصت را بدهند که برای چندین لحظه از محیط کاری فاصله گرفته و استراحت کنند. اما کارمندان از این اتاق‌های استراحت استقبال چندانی نمی‌کنند، زیرا به طور کلی استراحت هنگام روز به معنای تنبلی است و بیشتر افراد دوست ندارند تا چنین تصویری از خود به اطرافیان انتقال دهند.