تقاضای رسمی توسط گروهی از سینماگران تسلیم شد

شهروند- آرش عزیزی: آن‌چه مدت‌ ها طرح و برنامه‌ اش ریخته شده بود پنجشنبه‌ ی هفته‌ ی گذشته بالاخره کلید خورد.

گروهی از مشاهیر سینمای کانادا تقاضای خود برای افتتاح شبکه‌ ی تلویزیونی جدیدی که ویژه ‌ی پخش فیلم ‌های کانادایی باشد تسلیم «کمیسیون رادیو، تلویزیون و ارتباطاتِ کانادا» (CRTC) کردند. اولین جلسه‌ ی بررسی در این مورد صبح پنجشنبه در کبک برگزار شد.

از جمله مشاهیر حامی این طرح دیوید کراننبرگ و اتوم اگویان، از کارگردانان بنام کانادایی در سطح جهان، هستند. اگویانِ ارمنی‌ تبار پیش از این سینمایی مخصوص نمایش فیلم ‌های کانادایی را اداره می‌ کرد که نتوانست دوام بیاورد.

شبکه‌ ی جدید قرار است «استارلایت» نام بگیرد و علاوه بر استفاده از بیش از ۳۵۰۰ فیلمِ بلندمدت موجود بودجه ‌ای برای ساخت فیلم‌ های جدید کانادایی را نیز فراهم کند. بنیان‌ گذاران این پروژه نگران عدم در دسترس بودن فیلم‌ های ساخت کانادا در تلویزیون‌ کشور، بخصوص بیرون از شهرهای عمده، هستند. همین است که خواستار دریافت کمک قابل توجه مالی از خزانه‌ ی عمومی شده‌ اند.

ژان پیر بلس،‌ رئیس کمیسیون، در اولین جلسه‌ ی بررسی، ابراز نگرانی کرد که جدا کردن فیلم ‌های کانادایی و گذاشتن آن‌ ها در شبکه ‌ای ویژه آن ‌ها را وارد نوعی گتو می‌کند. بلس گفت: «به من توضیح دهید چرا قرار دادن فیلم‌ های کانادایی در گتو بهترین استراتژی است.»

رابرت لانتوس، تهیه‌ کننده‌ ی بنام، انگار جواب این سئوال را در آستینش قایم کرده بود. او بلافاصله پاسخ داد: «این دقیقا به این موضوع بر می‌گردد که ما که هستیم و چرا این‌جا هستیم. این باور (هست) که فیلم کانادایی برای جذب مخاطب باید پشتِ «هالکِ بی ‌نظیر» قایم شود… و پیش از آن‌که مصرف‌ کننده‌ ی از همه‌ جا بی‌ خبر شبکه را عوض کند روی سرش بپرد… ما نیاز نداریم پشت کسی قایم شویم. فیلم‌ های ما خود زبانِ خود هستند.»

«استارلایت» یکی از چندین شبکه ‌ای است که امسال خواهان بودجه‌ ی ویژه و قرار یافتن در فهرست شبکه ‌های اجباری بوده است (که در نتیجه تمام شرکت ‌های کابلی مجبور به قرار دادن آن‌ ها در فهرست خود خواهند بود). «سان نیوز» همین هفته‌ ی قبل، چند روز پیش از استارلایت، همین تقاضا را مطرح کرد و شبکه‌ ی خبری «فیوژن» نیز همین‌ طور.

اما «استارلایت»‌ خواهان هزینه‌ ی سرانه‌ ی بسیار بیشتری است. در حالی که «سان نیوز» تنها ۱۸ سنت از هر مصرف‌کننده تقاضا کرده، «استارلایت» ماهی ۴۵ سنت می‌ خواهد. این رقم احتمالا تا پیش از رسیدن به دست مشتری ‌ها دو برابر هم می ‌شود.

مسئولان استارلایت روز پنجشنبه گفتند با ۲۵ سنت در ماه می‌ توانند به پخش فیلم ‌های کانادایی دست بزنند اما برای تخصیص بودجه به فیلم‌ های جدید کانادایی و کسب حقوق پخش اختصاصی آن ‌ها نیاز به ماهی ۴۵ سنت دارند. در این‌جا بود که لوئیس پوریه، از اعضای کمیسیون، اعتراض کرد و گفت نهادهایی مثل «تله ‌فیلم کانادا» همین الان برای کارگردانان کانادایی بودجه می ‌دهند.

دنیس ارکاند، کارگردان کانادایی برنده ‌ی اسکار، در پاسخ گفت: «طرفه همین‌ جا است که بله، مردم پول فیلم را می‌ دهند اما همین مردم نمی‌ توانند فیلم مورد نظر را ببینند. نظام تلویزیونی ما این خدمات را ارائه نمی‌ کند. ما برای همین این‌ جا آمده‌ ایم.»

از جمله سرمایه‌ گذاران استارلایت (که هیچ ‌کدام قادر به دریافت بودجه برای فیلم‌ های خود نخواهند بود) که در جلسه‌ ی روز پنجشنبه حضور داشتند می‌ توان به افراد زیر اشاره کرد: پل گراس، بازیگر و کارگردان اهل کالگری که با بازی در سریال ‌های تلویزیونی به شهرت رسیده؛‌ دیوید کراننبرگ، کارگردان شهیر و بسیاری چهره‌ های دیگر که نامزد و برنده ‌ی اسکار و یا تقدیرشده در جشنواره‌ های مختلف بین ‌المللی بودند.

آن‌ ها تاکید کردند که استارلایت وسیله ‌ای برای ساخت و پخش و تبلیغ و ترویج محتوای کانادایی خواهد بود و این دقیقا بخشی از وظیفه‌ ی «کمیسیون» است که به اندازه‌ ی کافی به آن عمل نمی‌ شود. لانتوس در این مورد گفت هدف «آوردن محتوای کانادایی نزد کانادایی‌ ها است و این واقعا فلسفه‌ ی وجودی این شورا است.»

جلسه‌ ی بعدی بازبینی پیشنهاد استارلایت در ماه مه برگزار می‌ شود.