هر گاه صحبت از ضعف شنوایی و یا ناشنوایی می شود اکثرا در ذهن به دنبال شخص میانسالی می گردند. گمان اغلب مردم بر این  است که باید  …


شهروند ۱۲۴۰  پنجشنبه ۳۰ جولای  ۲۰۰۹


 

هر گاه صحبت از ضعف شنوایی و یا ناشنوایی می شود اکثرا در ذهن به دنبال شخص میانسالی می گردند. گمان اغلب مردم بر این  است که باید فقط سالخورده بود تا با این دسته مشکلات برخورد کرد. گزارشات و آمار نیز مهر تصدیقی بر این باور می زنند. برای مثال به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز، آمار به دست آمده از کشور انگلیس نشان می دهد ۳۷ درصد از افراد ۶۱ تا ۷۰ سال و از طرفی حدود ۶۰ درصد از افراد ۷۱ تا ۸۰ سال در این کشور از ضعف شنوایی رنج می برند. برطبق آمار انستیتوی ملی ناشنوایان در بریتانیا، ۹ میلیون فرد ناشنوا یا دچار اختلال در شنوایی وجود دارد. نکته مهم و حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشت موارد متعددی است که می تواند منجر به ضعف شنوایی گردد.

به گزارش گروه تحقیقاتی دانشگاه آنتورپ در بلژیک، آلودگی صوتی محل کار، همچنان مهمترین خطر برای شنوایی افراد است. به گفته دکتر اریک فرانس، از سرپرستان گروه تحقیقاتی توانایی گوش میانی، افراد سیگاری و چاق در دریافت فرکانس های صوتی بالا آسیب می بینند ولی میزان آسیب دیدگی در افرادی که در محیط های پر صدا کار می کنند بیشتر است.

در واقع در این مقاله ما بر آنیم توجه قشرهای متفاوتی را به مسئله ضعف شنوایی جلب کنیم. کسانی که در محل کارشان با صدا سروکار دارند باید بدانند که آسیب دیدگی قدرت شنوایی ترمیم پذیر نیست. به گفته محققان استعمال دخانیات و چاقی می تواند به خون رسانی به گوش لطمه زند و ضعف دائمی حس شنوایی را به همراه داشته باشد. در مقاله دیگری از سایت علمی دانشجویان متوجه شدیم که تعدادی از قرص های لاغری علت ضعف شنوایی بیماران معرفی شده و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از تولیدکنندگان این داروها خواسته تا نسبت به تغییر دادن این داروها، تصمیمی اتخاذ کنند تا مصرف کنندگان با عوارض در ابتدا سرگیجه و صدای زنگ و بعد کاهش شنوایی ناگهانی و یا از دست دادن شنوایی روبرو نشوند.

از سوی دیگر، مطالعه تازه ای نشان می دهد جوانانی که سیگار می کشند یا مادرانشان در دوران بارداری سیگار کشیده اند، احتمال مشکلات شنوایی و همچنین درک صحیح سخن دیگران، در آنها بیشتر است. محققان دانشگاه ییل آمریکا در آزمایشهایی بر روی ۶۷ نوجوان دریافتند کسانی که در معرض دود سیگار قرار گرفته اند گاه نمی توانند راحت تمرکز کرده و صداها را تشخیص دهند. بنابر این موارد مختلفی از جمله ژنتیک و ارث هم در این میان می توانند از جمله عواملی باشند که ضعف شنوایی را در هر رده سنی به دنبال داشته باشند. طبیعتا استفاده از سمعک مشکلات روانی و روحی افرادی را که دچار ضعف شنوایی هستند کاهش می دهد. آمارهای مختلف حکایت از گستردگی این عارضه در همه نقاط دنیا دارد. حدود ۹ میلیون نفر از افراد بالای ۶۵ سال در آمریکا مبتلا به ضعف شنوایی و همچنین ۱۰ میلیون نفر بین ۴۵ سال تا ۶۵ سال کم شنوا وجود دارد.

بهتر است با توجه به موارد ذکر شده گمان نکنیم فقط سالمندی عاملی برای این عارضه می باشد. عاقلانه این است که طبق منطق عقل، قبل از وقوع فکر چاره کنیم. بیمه راهکار مناسبی در این زمینه به شما پیشنهاد می کند. شاید بد نباشد از آن آگاه شوید تا در صورت برخورد با عارضه ناشنوایی، دچار هزینه گزاف نگردید. مطمئنا شنیدن راهکارهای بیمه در امروز، راهگشای فردایی است که در آن نیز صدا با بیمه حضور دارد. خواننده گرامی با اخذ بیمه مناسب ضمن برخورداری از پوشش های متفاوت و متنوع امکان استفاده از سمعک در زمان نیاز خواهد بود.


 

تصحیح و پوزش

ضمن پوزش از خوانندگان گرامی قسمت زیر از مقاله مندرج در شماره ۱۲۳۸ حذف گردیده که بنابه ضرورت آن در اینجا درج می گردد.

از آنجا که تشخیص بیماری هانتینگتون در افراد موجب عدم صدور بیمه بیماری های حاد (Critical illness) می گردد و از آنجا که هیچ تضمینی بر سن وقوع بیماریهای حاد نیست، لذا توصیه می شود بیمه بیماری های حاد را در هر سنی که هستیم برای خود و اعضای خانواده مان اختیار کنیم و بدین رو با عقب انداختن اخذ بیمه موجب عدم صدور بیمه بیماریهای حاد در صورت بروز بیماریهایی نظیر هانتینگتون نشویم و به بیانی دیگر پیش دستی کرده باشیم.


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com