شهروند آرش عزیزی: قریب ۱۰۰ نفر در مقابل بوتیک لباس عروسی در مرکز شهر ساسکاتون، پایتخت ساسکاچوان، تظاهرات کردند. هدف آن ‌ها پشتیبانی از زنی تراجنسیتی بود که این مغازه به این جرم که او بدن مردانه دارد حاضر به فروش لباس به او نشده بود. این تظاهرات شنبه ‌ی هفته‌ ی پیش انجام شد.

روهیت سینگ پیس، که اکنون ازدواج کرده است، در گفتگو با رسانه ‌ها در مقابل بوتیکِ «جنی» گفت: «خیلی خوشحالم که این همه نفر را در حمایت از خود می‌ بینم.»

تظاهرکنندگان شعارهایی همچون «حقوق تراجنسیتی ها حقوق بشر است» و «به حقوق تراجنسیتی ‌ها احترام بگذارید» با خود آورده بودند.

زن تراجنسیتی که با او در لباس فروشی بد برخورد شد

سینگ اهل هندوستان است و در ژانویه ‌ی ۲۰۱۰ برای دریافت فوق لیسانس خود در رشته‌ ی فن ‌آوری زیستی به کانادا آمده است. او در روز ۲۱ اپریل با کالین پیس، که در آن زمان نامزد او بود و اکنون همسر او است، به «جنی» رفت. به او گفتند که چون مرد است اجازه‌ ی پوشیدن لباس ‌های مغازه را ندارد.

روهیت و کالین پس از آن به مغازه‌ های دیگری رفتند و با برخورد بسیار بهتری روبرو شدند. آن ‌ها در نهایت در بوتیکی به نام «مایلین»، در همان ساسکاتون، لباس عروس روهیت را انتخاب کردند. مراسم ازدواج آن ‌ها که روهیت «بزرگ و فوق ‌العاده» می‌نامد در کلیسای یوناتیرین در روز ۲۹ اپریل برگزار شد.

سازمان ‌دهنده ‌ی تظاهرات، میکی مپین از «انجمن برابری جنسیتی ساسکاچوان» بود. مپین گفت اوضاع خیلی بهتر از گذشته شده است اما همچنان باید تغییرات بسیاری انجام شود. او تاکید کرد خیلی‌ ها فکر می ‌کنند «تراجنسیتی» به معنای ترجیح جنسی است در حالی که مساله هویت جنسیتی است.

انتاریو پیش از این با تصویب لایحه‌ ی خصوصی نماینده ‌ی نیودموکرات تورنتو، شری دی ‌نوا، از اولین حوزه‌ های آمریکای شمالی شد که بر حقوق افراد فراجنسیتی تاکید کرد.