شهروند آرش عزیزی: الیویا چاو، نماینده ‌ی نیودموکرات غرب تورنتو، قراردادی با انتشاراتی هارپر کالینزِ کانادا بسته است که طبق آن قرار است کتاب خاطرات خود را منتشر کند. هارپر کالینز، که مرکز آن در نیویورک است، از بزرگترین انتشاراتی‌ های جهان است.

چاوِ ۵۶ ساله از مشهورترین سیاستمداران تورنتو است. او پیش از ورود به مجلس فدرال، به عنوان نماینده ‌ی حوزه‌ ی «ترینیتی ـ اسپاداینا» عضو هیئت امنای مدارس و سپس شورای شهر بود. او در ضمن به عنوان همسرِ جک لیتون، رهبر فقید ان دی پی، شناخته می‌ شود.

اولیویا چاو

چاو، که متولد هنگ کنگ است و در ۱۳ سالگی با خانواده‌ اش به کانادا آمد، گفته در خاطرات خود هم به چالش ‌های مهاجرت اشاره می ‌کند و هم به حرفه ‌ی سیاسی ‌اش.

او در بیانیه ‌ای که ناشر منتشر کرد گفت: «داستان من مثل داستان خیلی  از کانادایی است. داستانی از چالش‌ ها و فقدان ‌ها اما در ضمن داستان یافتن خانه ‌ام در کشوری و جامعه‌ ای که چیزهای بسیاری به من داده است.»

در بخش دیگری از این بیانیه می ‌خوانیم: «سفر من مرا قانع کرد که هر کدام از ما قدرت ایجاد تغییر را داریم و با به اشتراک گذاشتن داستان ‌هایمان، یاد می ‌گیریم، شفا می ‌بخشیم و رویاهامان را تمرکز می‌ دهیم.»

آیرس تاپهالم، ناشر و سردبیرِ هارپر کالینز، گفت هارپر کالینز افتخار دارد که کتاب چاو را منتشر کند.

او افزود: «من همیشه به الیویا چاو علاقمند بوده ‌ام. به نظرم زنی مثال‌ زدنی و کانادایی ‌ای مثال ‌زدنی است. وقتی شنیدم علاقمند به نوشتن داستان خودش است، فکر کردم کتابی خواهد بود که ما خیلی خوشحال می‌ شویم منتشر کنیم.»

تاپهالم در ضمن گفت دست ‌نوشته ‌ی چاو را، که هنوز تمام نشده، خوانده و بسیار تحت تاثیر آن قرار گرفته. بخصوص تحت تاثیر صداقت، طنازی، جسارت و شجاعتِ چاو.

الیویا نوجوانی خود را در دبیرستان جارویس در مرکز شهر تورنتو گذراند. او سپس در دانشگاه تورنتو درس فلسفه و مذهب خواند و مدرکی نیز در هنرهای عالی از دانشگاه گوئلف دریافت کرد.

چاو در سال ۱۹۸۵ به عضویت هیئت امنای مدارس تورنتو انتخاب شد. در سال ۱۹۸۸ با لیتون ازدواج کرد و در سال ۲۰۱۱ هنگام مرگ تراژیک او از سرطان در کنارش بود. در سال ۱۹۹۱ به شورای شهر انتخاب شد و تا سال ۲۰۰۵ در این سمت بود. تا این‌که در ژانویه ‌ی ۲۰۰۶ به پارلمان کانادا راه یافت و پس از پیروزی در سه انتخابات هنوز در همین سمت است. او و لیتون اولین زوج تاریخ کانادا بودند که به طور همزمان به پارلمان انتخاب و سپس بازانتخاب شدند.

کتاب خاطرات چاو در اوایل سال آینده منتشر می‌ شود.