شهروند آرش عزیزی: گزارش ‌ها نشان می‌ دهد خرید کاندومینیوم ‌های جدید در تورنتو در ربع اول سال جاری کاهشی شدید داشته است.

فروش این مستغلات در سه ماه اول ۲۰۱۳، نسبت به همین دوره در سال گذشته، ۵۵ درصد افت داشته است. این در حالی است که شاهدیم ساختمان ‌سازها افتتاح پروژه‌ های جدید را به تاخیر انداخته ‌اند. نه تنها بازار افت کرده است که کاندومینیوم ‌های بسیاری برای بازفروش در بازار عرضه می ‌شوند.

مجموع ۲۷۲۷ واحد جدید تا پایان ماه مارس فروخته شد که نسبت به سه ماه آخر سال ۲۰۱۲، ۲۹ درصد کاهش دارد. این اما کمتر از نیمی از ۶۰۷۰ واحدی است که در ربع اول سال ۲۰۱۲ فروخته شد.

شان هایدلبرند، نایب رئیس ارشدِ شرکت اوربنیشن، که کار آن تحقیق در بازار کاندومینیوم‌ است، گفت: «ساختمان‌ سازها خیلی منضبط عمل کرده‌ اند. این روزها شاهد افتتاح کمتر پروژه‌ ای هستیم.» اوربنیشن گزارش خود در مورد وضعیت بازار را دوشنبه‌ ی همین هفته منتشر کرد.

میزان افتتاح پروژه ‌ها در سال جاری از زمان آغاز بحران بزرگ مالی در سال ۲۰۰۹ پایین‌ ترین بوده است.

در حالی که بیشتر این ۲۷۲۷ واحد جدید (حدود ۷۹ درصد آن ها) هم اکنون خریدار دارند، شمار واحدهای فروخته ‌نشده در پروژه‌ های جدید اکنون به ۱۸۸۴۵ واحد رسیده است، که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش دارد.

حدود ۶۴ درصد این واحدهای فروش‌نرفته در ساختمان‌ هایی هستند که هنوز در فاز پیش ‌ساخت قرار دارند.

افزایش قیمت، که متوسط آن در دهه ‌ی گذشته برای کاندومینیوم‌ های جدید سالی ۴/۶ درصد بوده است، کاهشی چشمگیر داشته است.

در عین حال اما پیش‌ بینی ‌های خیلی ناظران که هشدار سقوط عمده در قیمت ‌ها را می‌ دهند هنوز به وقوع نپیوسته است. این گفته ‌ی ناظران از تابستان گذشته که بازار کاندومینیوم در رویارویی با بحران یورو و قوانین سختی که اتاوا تحمیل کرد افت کرد مدام تکرار شده است.

نگرانی اصلی این بوده که سرمایه ‌گذاران، که تخمین زده می‌ شود حدود ۳۰ درصد خرید کاندوهای جدید را انجام می‌ دهند، ناگهان از سر واهمه دست به ترک دسته ‌جمعی بازار بخصوص در مرکزیت تورنتو بزنند.

در عوض اما می ‌بینیم که آن‌ ها به کرایه کردن واحدهای خود رو آورده ‌اند. تا به حال توانسته ‌اند اجاره ‌های بالایی دریافت کنند، بخصوص از شمار روزافزون جوان‌ های مشاغل حرفه ‌ای که علاقه به زندگی در مرکز شهر دارند.

هایدلبرند می‌گوید در یکی دو سال آینده با ورود واحدهای جدید به بازار و بالا گرفتن رقابت احتمالا شاهد سقوط اجاره ‌ها (به همراه قیمت کاندوهای جدید) خواهیم بود.

این کارشناس تاکید می‌کند ساختمان‌ سازها در حال حاضر امید خود را به جبهه‌ ی بازفروش کاندومینیوم ‌ها بسته‌ اند که در آن شاهد افزایشی ۹ درصدی در سه ماه اول سال، نسبت به ربع آخر سال گذشته، بوده ‌ایم. این در حالی است که ماه‌ ها بود شاهد سقوط دو رقمی آن بودیم.

البته فروش داریم تا فروش و قیمت این بازفروش ‌ها خیلی مناسب نبوده است. متوسط قیمت در ربع اول سال جاری نسبت به ربع آخر سال قبل ۰/۵ درصد کاهش داشته است و به فوت مربعی ۵۳۳ دلار رسیده است. گزارشِ اوربنیشن می‌ گوید این بیشتر به خاطر افزایش بیش از ۲۵ درصدی واحدهای به‌ فروش‌گذاشته ‌شده است چرا که حدود هفت درصد واحدهای تازه تکمیل‌ شده به فروش گذاشته شدند.