فیلم آمریکایی "کشتی گیر" ساخته دارن آرونوفسکی و با بازی میکی رورک برنده جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد.


شماره ۱۱۹۴ ـ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: فیلم آمریکایی "کشتی گیر" ساخته دارن آرونوفسکی و با بازی میکی رورک برنده جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد.

این فیلم توانست هم نظر منتقدان و هم تماشاچیان را به خود جذب کند. منتقدان از بازی میکی رورک در این فیلم تمجید کرده و گفته اند که او بازگشتی دوباره به عالم سینما داشته است.

"کشتی گیر" یکی از بیست و یک فیلمی بود که برای تصاحب جایزه اصلی رقابت می کرد. برخی منتقدان می گویند که احتمال دارد میکی رورک، برای جایزه اسکار امسال نامزد بهترین هنرپیشه شود.

فیلم درباره کشتی گیری است که مجبور به بازنشستگی اجباری می شود و با یک رقاص استریپ تیز پا به سن گذاشته (ماریزا تومی) رابطه عاطفی برقرار می کند.

جایزه شیر نقره ای جشنواره نیز نصیب آلکسی جرمان جونیور روسی برای فیلم "سرباز کاغذی" شد. داستان فیلم در قزاقستان دهه شصت میلادی می گذرد و درباره برنامه فضایی شوروی سابق است.

جایزه بهترین هنرپیشه مرد نیز از آن سیلویو اورلاندو ایتالیایی برای فیلم "پدر جیووانا" شد. فیلم درباره رابطه پدری با دختر تازه به بلوغ رسیده اش است.

دومنیک بلانک فرانسوی نیز برای فیلم "دیگری" برنده جایزه بهترین هنرپیشه زن شد.

جایزه ویژه هیات داوران نیز به هایله گریما، کارگردان اتیوپیایی برای فیلم "تزا" تعلق گرفت.

جنیفر لاورنس، هنرپیشه آمریکایی نیز جایزه بهترین هنرپیشه تازه کار را برای فیلم Burning Plain دریافت کرد.

شصت و پنجمین جشنواره سینمایی ونیز روز ۲۷ اگوست با نمایش فیلم "بعد از خواندن بسوزان" ساخته برادران کوئن (اتان و جوئل) افتتاح شد.

در این جشنواره آثاری از فیلمسازان مطرح جهان از جمله تازه ترین فیلمهای دو فیلمساز ژاپنی، تاکشی کیتانو و هایائو میازاکی به نمایش در آمد.

جشنواره امسال به بزرگداشت یوسف شاهین، کارگردان مصری که ۲۷ جولای امسال درگذشت اختصاص داشت و فیلم "قاهره: ایستگاه مرکزی" (محصول ۱۹۵۸) از این کارگردان در ۳۱ ماه اگوست به نمایش در آمد.

از دیگر فیلمهای شرکت کننده در این جشنواره، کمدی "ازدواج کردن راشل" ساخته جاناتان دمی، سینماگر آمریکایی و کارگردان فیلمهای "سکوت بره ها" و "فیلادلفیا" بود که آن هاتوی بازیگر نقش اصلی آن است.

عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس ایرانی هم با فیلم "شیرین" در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور داشت.

ریاست هیات داوران جشنواره را امسال ویم وندرس، کارگردان آلمانی به عهده داشت که خود در سال ۱۹۸۲ جایزه شیر طلایی را برای فیلم "وضعیت اوضاع" به دست آورد. والریا گولینو، بازیگر ایتالیایی، لوکرشیا مارتل، کارگردان آرژانتینی و جونی تو، کارگردان چینی از اعضای هیات داوران هستند.

جایزه "شیر طلایی یک عمر خدمات هنری" امسال به ارمانو اولمی، کارگردان ۷۶ ساله ایتالیایی که او هم از برندگان پیشین شیر طلایی جشنواره ونیز و همچنین جایزه نخل طلایی جشنواره سینمایی کن بوده است، اهدا شد.

جشنواره سینمایی ونیز از سال ۱۹۳۲ به وجود آمد اما در طول سالهای جنگ دوم جهانی برگزار نمی شد و در بعضی سالها، بخش مسابقه آن فعال نبوده است.