حمله‌ ی جیسون کنی به مهاجران کم‌ درآمد

شهروند- آرش عزیزی: دولت محافظه‌ کارِ هارپر بار دیگر قوانین مهاجرت به کانادا را دشوارتر از پیش کرده است. این‌بار مشخصا خانواده ‌های کم‌ درآمدتر مورد حمله قرار گرفته ‌اند و میزان حداقل دستمزد لازم برای آوردن والدین به کانادا افزایشی چشمگیر یافته است.

جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا

پیش از این، تقاضاهای آوردن والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ ها به کانادا دو سال معلق شده بود تا دولت به پرونده‌ های روی هم تلنبار شده بپردازد.

جیسون کنی، وزیر مهاجرتِ هارپر، جمعه‌ ی هفته ‌ی گذشته اعلام کرد از اول ژانویه‌ی ۲۰۱۴ تقاضاهای جدید پذیرفته می‌ شوند.

کنی اما گفت تنها ۵ هزار متقاض جدید ی در سال پذیرفته خواهد شد. یعنی هر که اول اقدام کرد پرونده ‌اش پردازش می ‌شود و به سقف ۵ هزار نفر که رسید دیگر تا سال آینده پرونده ‌ای پذیرفته نمی‌ شود.

در سپتامبر ۲۰۱۱ پرونده ‌ی ۱۶۵ هزار نفر که می‌ خواستند تحت حمایت فرزندان و نوه‌ های خود به کانادا بیایند تلنبار شده بود و بعضی از آن‌ ها گاه بیش از هشت سال بود که منتظر بودند. کنی گفت از این به بعد زمان انتظار سه سال و نیم خواهد بود.

اتاوا همچنان به سالی ۲۵ هزار نفر اجازه ‌ی ورود به کانادا تحت این برنامه را می ‌دهد. کنی تاکید کرد که این عدد احتمالا در چند سال آینده افزایش نخواهد یافت.

وزیر در ضمن تاکید کرد که «سوپرویزا» که ویزای موقت اما طولانی‌ مدتی برای والدین است که دریافت آن می‌ تواند هزاران دلار خرج داشته باشد سر جای خود می‌ ماند.

اما آن کسانی که می‌خواهند والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود را به عنوان مقیم دائم به کانادا بیاورند با مقررات سخت ‌تری روبرو خواهند بود. به طور خلاصه، آن‌ ها باید بسیار ثروتمندتر از پیش باشند.

اولا، سقف حداقل درآمد لازم ۳۰ درصد افزایش می ‌یابد. یعنی خانواده‌ ی چهار نفره (یک زوج و دو نفر از والدین که می‌ خواهند مهاجرت کنند) باید حداقل سالی ۵۵ هزار دلار در آمد داشته باشند. ثانیا، اسپانسرها باید ۲۰ سال مسئول مالی والدین باشند (که قبلا ۱۰ سال بود.)

در ضمن اسپانسر کردن برادران یا خواهران بزرگسال به کشور نیز دیگر ممکن نیست چرا که حداکثر سن افراد تحت حمایت که می ‌توانند به کانادا بیایند به ۱۸ سال کاهش یافته است.

پیش از این، فرزندان یا برادر خواهرهای زیر ۲۲ سال می ‌توانستند تحت اسپانسری شهروندان کانادایی به کشور بیایند.

حالا، کنی می‌گوید افراد بالای ۱۸ سال برای دیدار از کانادا یا مهاجرت به کشور باید مستقل اقدام کنند.

وکلای مهاجرت و حامیان حقوق مهاجرین به این اقدامات اعتراض کردند.

لورن والدمن، وکیل مهاجرت تورنتو، در گفتگو با رسانه‌ ها این تغییرات را «واپس‌گرا» خواند.

والدمن گفت: «این وزیر ادعا می‌ کند طرفدار مهاجرت و طرفدار وحدت خانواده‌ ها است اما این تغییرات همگام با چنین موضعی نیستند.»

او افزود این برنامه تنها به کسانی کمک می‌کند که اولا پول زیادی دارند و ثانیا اینقدر اقبال دارند که جزو ۵ هزار نفر اول باشند.

والدمن تاکید کرد بسیاری از کسانی که قبلا اقدام کرده بودند و پرونده ‌شان پیش می‌ رفت اکنون کنار زده می‌ شوند. او گفت: «افزایش پیش ‌نیازهای وظایف مالی باعث می ‌شود خیلی‌ها قادر به اسپانسر کردن والدین خود نباشند.»

انتظار می ‌رود ان دی پی نیز به این اقدامات اعتراض کند و موضع متفاوتی پیش بگذارد.