شهروند- آرش عزیزی: تورنتو یکی از میلیونرنشین ‌ترین شهرهای دنیا است.

این از جمله یافته‌ هایی است که گزارش اخیر شرکت «ولت‌اینسایت»، که به ثروتمندان در مورد چگونگی کنترل ثروتشان مشاوره می ‌دهد، برملا می‌ سازد. طبق گزارش این شرکت، که خود در لندن واقع است، ۲۸ درصد میلیونرهای کانادا در بزرگ ‌ترین شهر آن، تورنتو، زندگی می ‌کنند.

شهر ما میزبان حدود ۱۱۸ هزار میلیونر است که از این میان ۱۱۸۴ نفر مولتی ‌میلیونر هستند (یعنی دارایی ‌هایشان از ۳۰ میلیون دلار آمریکا بیشتر است) و البته فقط پنج نفر هستند که میلیاردر به حساب می‌ آیند. این ارقام مجموع دارایی‌ های این ثروتمندان را بدون حساب خانه ‌ی اصلی محل اقامت ‌شان نشان می ‌دهد.

اندر امولیس، تحلیل‌ گر ارشدِ «ولت ‌اینسایت» که رئیس گروهی بوده که این گزارش را تهیه کرده، می ‌گوید سه عامل است که باعث می‌شود تورنتو چنین نقشی را در کانادا داشته باشد: بزرگ ‌ترین اقتصاد کشور است، بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی را دارد و بیشترین جمعیت را دارد.

تورنتو با این حساب در جمع شهرهایی که بیشترین میلیونرهای دنیا را دارند ۱۵ام دنیا است. میلیونرهای این شهر از شیکاگو و هوستون و مسکو بیشتر است و مولتی ‌میلیونرهای آن از ژنو و شانگهای و لس آنجلس. البته به تعداد میلیاردرها که می ‌رسد این شهر جایی در فهرست ۲۰ شهر اول ندارد.

این گزارش خیلی از مردم را به این فکر انداخته که این میلیونرها از کجا می ‌آیند و مشغول چه کارهایی هستند؟ همین است که رسانه‌ ها با کسانی که آن ‌ها را از نزدیک می ‌شناسند گفتگو کرده ‌اند.

تری ویلیس، از مدیران یکی از شرکت ‌های کنترل ثروت، در یکی از این گفتگوها گفته بیشتر مشتریان شرکتش میلیونر هستند اما ده، پانزده نفر مولتی‌ میلیونر هم دارند.

ویلیس گفت این جور آدم‌ ها معمولا در صنعت دارایی و معدن کار می‌کنند و یا خودشان سرمایه ‌دار و صاحب شرکت هستند و یا مدیرانی که دستمزدشان شامل بخشی از سهام می‌ شود.

پیتر ویدوسیس، مدیر پژوهش‌ های اقتصادی و فرهنگی شهرداری تورنتو، نیز در گفتگوها گفت این رقم جای تعجبی ندارد. او یادآوری کرد که رئیس بانک‌ های بزرگ کانادا تنها با دستمزدهایشان می‌توانند به این فهرست راه پیدا کنند.

در فهرست ۲۰ شهر میلیونردار جهان، تنها یک شهر کانادایی، یعنی همین تورنتوی خودمان هست. در عوض بیشترین تعداد شهرها را آمریکا دارد که چهار شهر آن در فهرست قرار گرفته‌ اند. پس از آن چین قرار گرفته که ۳ شهر دارد (با احتساب هنگ کنگ) و سپس نوبت به آلمان و ژاپن می ‌رسد که هر کدام ۲ شهر در فهرست دارند. کره ‌ی جنوبی، سنگاپور، استرالیا، مکزیک، بریتانیا، ایتالیا، روسیه و فرانسه نیز هر کدام یک شهر در این فهرست دارند.

از جمله نکات واضحی که این فهرست نشان می ‌دهد این است که میلیونرهای دنیا دیگر فقط مقیم غرب نیستند و بسیاری از آن‌ ها در شرق آسیا و حتی آمریکای لاتین زندگی می‌کنند. این در حالی است که فقر شدید در اکثر مناطق کشورهایی مثل مکزیک و چین بیداد می‌ کند. در نتیجه می ‌بینیم که رشد اقتصادی سریع این کشورها اقلیتی به شدت ثروتمند ایجاد کرده است بدون این‌که به توسعه‌ ی فراگیر آن‌ها تبدیل شده باشد.

شهر میلیونرنشین اول دنیا البته توکیو است که ۴۶۱ هزار میلیونر دارد. بیشترین تعداد مولتی ‌میلیونرها (۴۲۲۴) در لندن انگلستان پیدا می ‌شوند. و به فهرست میلیاردرها که می ‌رسیم، منهتنِ نیویورک با ۷۰ نفر در صدر است.

گزارشِ «ولت‌ اینسایت» بر اساس رجوع به داده ‌های آن که مربوط به ۶۰ هزار میلیونر می‌ شود تنظیم شده. در جهان امروز حدود ۱۶ میلیون میلیونر وجود دارند.

در این میان کانادا در سال ۲۰۱۲، ۴۲۲ هزار میلیونر داشت که ۱۹۸ هزار نفر از آن‌ها در استان انتاریو زندگی می‌ کنند (یعنی ۴۷ درصد کل میلیونرها.) سپس به کبک می ‌رسیم که میزبان ۱۹ درصد این شهروندان است.

دفعه‌ ی دیگر که شنیدید پول برای فلان کار دولتی یا انسان ‌دوستانه موجود نیست به یاد این ثروت هم ‌شهری ‌های عزیزمان بیافتید!

میلیونرهای کانادا: ۴۲۲ هزار نفر

میلیونرهای انتاریو: ۱۹۸ هزار نفر

میلیونرهای تورنتو: ۱۱۸ هزار نفر

مولتی‌ میلیونرهای تورنتو: ۱۱۸۴ نفر

میلیاردرهای تورنتو: ۵ نفر