حوادث طبیعی از قبیل زلزله، توفان، سقوط هواپیما و اشیاء منفصله از مواردی است که قابلیت اضافه شدن به بیمه های آتش سوزی را دارند. این موارد در زمره خطرات بیمه پذیر هستند ولی اتوماتیک از طرف شرکت بیمه به خریداران ارایه نمی شود، بلکه برای تحت پوشش قرار گرفتن بایستی حق بیمه اضافی برایشان پرداخت کرد.

اگر در کانادا در مناطقی چون کبک سیتی ـ مونترال ـ اتاوا و بریتیش کلمبیا زندگی می کنید قطعا به پوشش بیمه ای زلزله نیاز دارید چون مناطق یاد شده روی گسل های مشخصی هستند که احتمال فعال شدنشان بسیار است. این مطلب برای بریتیش کلمبیا که در کنار اقیانوس قرار دارد و به تبع زلزله احتمالی امکان سونامی را دارد بیشتر از بقیه مناطق حس می شود. بر اساس آمار ارایه شده ۶۵ درصد ساکنان ونکوور و حومه دارای بیمه زلزله روی بیزینس و منازل مسکونی هستند و بقیه نیز به دلیل عدم اطلاع از این پوشش حیاتی محرومند.

حق بیمه زلزله برای مناطق پر خطر در کانادا هنوز بسیار ارزانتر از بقیه جهان است. مثلا تصور فرمایید که منزلی در ونکوور با ارزشی حدود ۳۰۰ هزار دلار بایستی سالانه حق بیمه ای معادل ۳۰۰ دلار بپردازد ولی همان خانه با همان ارزش در کالیفرنیا حق بیمه اش حدود ۹۰۰ دلار در سال است. جالب است بدانید که نرخ بیمه زلزله در ایران نیز حدودا معادل مناطق پر خطر آمریکا است یعنی ۳ در هزار مبلغ بیمه.

اگر در انتاریو اقامت دارید بدانید که این منطقه در زمره مناطق کم خطر محسوب می شود و شرکت های بیمه حاضرند که ریسک زلزله را برای همان منزل ۳۰۰ هزار دلاری با ۱۰۰ تا۱۳۰ دلار در سال بیمه کنند. اگر در زمره افرادی هستید که می خواهید در همه حالات مصون باشید و ترجیح می دهید که ریسکی را تقبل نکنید حتما به این پوشش بیمه ای نه نگویید چون هر چقدر هم که ریسک زلزله در انتاریو کم باشد ولی محال نیست، لذا با پرداخت روزی ۳۵ سنت قادرید منزل مسکونی ۳۰۰ هزار دلاری خود را ایمن کنید. این آرامش خاطر با آن هزینه کم قابل تعمق خواهد بود.

حوادث طبیعی مخصوصا در ماه های گذشته در مناطق مختلف جهان باعث ضرر و زیان های بیشماری شده که مرکز مهم ترین آنها در ایران و چین بود. زلزله ۶.۶ ریشتر در چین اقلا باعث کشته شدن ۱۹۶ نفر و زخمی گردیدن ۱۳۰۰۰ نفر دیگر از شهروندان ایالت سی شان گردید.

بار مالی این فاجعه طبیعی بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار تخمین زده شد. از جانب دیگر ۲ زلزله پی در پی در ایران به بزرگی ۷.۸ ریشتر در نزدیکی مرز پاکستان باعث صدمات جانی و مالی فراوانی گردید؛ ۲۱ کشته، ۱۱۰۰ زخمی و ۶۰۰ میلیون دلار خسارت گزارش شده است.

 مناطق دیگر جهان چون ژاپن، مجارستان و افغانستان شاهد حوادث مشابه و تاسف باری بودند. ایالات متحده آمریکا در چند ماه گذشته شاهد تحقق ۸۳ مورد توفان سهمگین بود که بر اثر آن ۷۰۰ میلیون دلار خسارت متحمل شد.

سیل و توفان در آرژانتین،کنیا، اتیوپی، اکوادور، چین، غنا و نیوزلند باعث ضررهای مالی و جانی فراوانی گردید که بار مالی آن بیشتر از ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می شود.

در اکثر قریب به اتفاق موارد یاد شده شرکت های بیمه چه به صورت مستقیم و چه از طریق بیمه های اتکایی مسئولیت پرداخت خسارات و غرامات بیمه ای را پذیرفته و سهم مهمی در بازسازی مناطق خسارت دیده از خود نشان دادند.

به این مورد مدیریتی حتما فکر کنید که اگر چه ممکن است احتمال تحقق ریسکی بسیار کم باشد ولی محال نیست پس برای پس انداز کردن مبالغ ناچیز ریسک های بزرگ نکنیم که در آینده نتوانیم بار مالی و خسارات احتمالی آنرا تحمل کنیم.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com