مرکز اسناد حقوق بشر ایران 

سعید پورحیدر روزنامه نگار ایرانی که در حال حاضر در تبعید  زندگی می کند، در شهادت خود در مورد دستگیری اش پس از انتخابات  خرداد ۱۳۸۸ ریاست جمهوری در ایران و بازداشتش  در بازداشتگاه اوین سخن می گوید.

پورحیدر به فشارهای وارده بر خود و دیگر روزنامه نگاران ایرانی به جرم ارسال اخبار از داخل ایران به خارج از کشور اشاره کرده و توضیح می دهد که چگونه ارتباطات تلفن همراه او  تحت نظارت  مقامات نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار داشته و همچنین از دادرسی خود در مقابل پیرعباسی قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران سخن گفته و چگونگی دریافت خبر حکم اعدام غلامرضا خسروی و سعید ملک پور را توصیف می کند.

سعید پورحیدر

سعید پورحیدر

 

از ۱۳۷۹ به بعد پورحیدر با نهادهای اصلاح طلب از جمله جبهه مشارکت و حزب همبستگی همکاری کرده است و چنانچه می گوید پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ مانند بسیاری از مردم در تظاهرات خیابانی شرکت کرده و در همان زمان، هم به وبلاگ نویسی مشغول بوده و تمام اخبار راجع به تظاهرات را منتشر کرده است. این با استقبال رسانه های خارج از ایران روبرو می شود و به عنوان یک منبع خبری در داخل ایران به شمار می آید. او  در مصاحبه های خود با رسانه صدای آمریکا، بخش فارسی بی بی سی، رادیو فردا و تعدادی از رسانه های دیگر به ارائه اطلاعات در مورد آنچه  که در خیابان ها اتفاق می افتاده صحبت کرده است.

از زمان بازداشت اول سعید پورحیدر در سال ۱۳۷۹ تا به امروز پنج بار دیگر نیز بازداشت شده است. پس از انتخابات ۱۳۸۸ او دو بار دستگیر شده است. دستگیری ماقبل آخر وی در ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ اتفاق افتاده و سپس یک ماه در حبس انفرادی در بند ۲۴۰ بازداشتگاه اوین که تحت مدیریت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می باشد بسر برده است. در ابتدای این دستگیری آقای پورحیدر مورد خشونت قرار گرفته و در طول بازداشتش مورد فشار و اذیت بازجویان و زندانبانان بوده است.

در بار دوم به مدت ۵۲ روز در بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوین که نیز توسط وزارت اطلاعات اداره می شود و به نام بند سیاسی معروف است بازداشت بوده است و با گذشت زمان در این دوران حبس به اتهامات وی که مربوط به دستگیری قبلی اش بودند مرتب اتهامات جدید و سنگین تر اضافه شده است. آقای پورحیدر از همبندی های خود در بند سیاسی بازداشتگاه اوین در پاییز سال ۱۳۸۹ سخن می گوید و در توضیح درباره دادرسی خود اظهارات شگفت انگیز آقای پیر عباسی قاضی مربوط به پرونده اش  را نیز نقل می کند.

متن شهادتنامه کامل و نیز شهادتنامه تصویری کوتاه سعید پورحیدر در لینک زیر قابل دسترس می باشد:

http://www.iranhrdc.org/persian/permalink/1000000260.html ‏