دانشگاه پنسیلوانیا و دو گروه حقوق بشری اعلام کردند که یک استاد ایرانی که قرار بود در دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا تدریس کند، توسط نیروهای امنیتی ایرانی دستگیر شده است.


شماره ۱۱۹۴ ـ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸


 

رادیو فردا: دانشگاه پنسیلوانیا و دو گروه حقوق بشری اعلام کردند که یک استاد ایرانی که قرار بود در دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا تدریس کند، توسط نیروهای امنیتی ایرانی دستگیر شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا، مهدی ذاکریان که در تهران در انتظار ویزای خود برای مسافرت به آمریکا بود در اواسط ماه اگوست دستگیر شده است.

این پایگاه اینترنتی نوشته است: دولت ایران نه تنها هیچ اطلاعاتی را در مورد شرایط و محل نگهداری آقای ذاکریان منتشر نکرده بلکه از انتشار هر اتهام رسمی نیز علیه او خودداری کرده است.

صدای حقوق بشر ایرانی که یک سازمان فعال در زمینه حقوق بشر است می گوید که آقای ذاکریان توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده است.

مایکل فیتز، رییس دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: «پروفسور ذاکریان یکی از افراد برجسته در زمینه حقوق بشر در دنیای اسلام است. کرسی وی در دانشکده حقوق نیز پیشتازی حقوق بشر و حقوق بین الملل است و ما امیدواریم که بتوانیم وی را در کلاس های درس خود ببینیم.»

دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا همراه با دیده بان حقوق بشر و اتحادیه بین المللی سازمان های غیر دولتی خواستار آزادی فوری مهدی ذاکریان شده اند.

بر اساس اطلاعات رسیده آقای ذاکریان تا یکسال پیش در دانشگاه تهران تدریس می کرد، اما او و تعداد دیگری از اساتید این دانشگاه پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ از کار برکنار شدند.

آقای ذاکریان تا پیش از دستگیری استاد دانشگاه آزاد اسلامی بود. بر اساس اطلاعات موجود در سایت مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، وی همچنین مدیر گروه اسراییل شناسی این مرکز و رییس هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات منطقه ای: اسراییل شناسی  ـ آمریکاشناسی است.

مهدی ذاکریان پیشتر عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در دوره چهارم گفت وگوهای حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا و رییس مرکز آموزش های کاربردی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه بوده است.