زمان با شتاب در گذر است و فرزندان در این تندباد به سرعت رشد می کنند. سال تحصیلی دیگری در شرف آغاز است. 


شهروند ۱۲۴۵  پنجشنبه ۳ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

زمان با شتاب در گذر است و فرزندان در این تندباد به سرعت رشد می کنند. سال تحصیلی دیگری در شرف آغاز است. پدران و مادران از بدو تولد فرزندانشان به فکر آینده آنها هستند. به عبارتی دیگر والدین با هزاران امید صاحب فرزندی می شوند و برای موفقیت فرزندشان سعی و تلاش و برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنند و سعی دارند حتی آنچه خود نداشته اند برای آنها فراهم کنند. فرزندان بزرگ می شوند. مسلما در این راستا و مسیر زندگی همیشه والدین نگران آینده هستند از طرفی به امید کسب و موفقیت عزیز و دلبندشان تمامی قوای خود را به کار می بندند بخصوص در اینجا شاهد هستیم که معمولا پدر و مادر هر دو به سختی کار می کنند و هرگاه از آنها بپرسی از چه رو اینگونه تلاش می کنند پاسخ نخستین همه آنها برآوردن آینده بهتر برای فرزندان است و چه بسا همین امر در اکثر قریب به اتفاق موارد، دلیل مهاجرت خانواده ها بوده و هست.

چقدر تلاش می کنید؟ چه اندوخته ای برای آنها گرد آورده اید؟ آیا هزینه های مختلف زندگی در اینجا به شما مجال پس انداز داده است؟ سئوال دیگر اینکه تا چه زمانی قادر به کار کردن هستید؟ آیا از هزینه های دانشگاهی اطلاع دارید؟ اگر کمی توجه کرده باشید بیمه های مختلف هر کدام به نوعی ریشه در عشق دارند مثلا قبلا برایتان مبحث بیمه عمر را باز کرده بودیم که نشانه مهر است به اطرافیانمان. در مورد RESP نیز آنچه به عنوان پس انداز تحصیلی برایشان می اندوزیم نشانه دیگری است از عشق. ما کودکانمان را دوست داریم و در آنها زندگی را بر ستون های علم بنا می کنیم.

به دنبال این هستیم که دانستنی های آنها را توسعه دهیم که بتوانند برای زندگی شان از آن بهره گیرند. از سوی دیگر توسعه هر روزه دانش ما را وادار می کند که فرزندانمان را برای دستیابی به اطلاعات بیشتر تشویق کنیم. آیا توان پرداخت هزینه های آن را داریم؟

هدف از مقاله امروز ما، درخواست توقفی کوتاه و تفکری منطقی است. شاید آنقدر سرتان شلوغ است که وقت کافی برای فکر کردن به اهداف خود را ندارید. فقط کار می کنید و فقط می دانید که فرزندانتان بزرگ شده اند. شاید بهتر باشد ریتم زندگی خود را آرام و ملایم نمایید. سعی کنید آهسته تر گام بردارید تا بتوانید بیش از پیش از زندگی لذت ببرید مشغولیت های بی مورد گاه باعث می شود که شما هیچ حسی نسبت به اینکه کجا هستید، به کجا می روید، فرزندانتان چه می کنند نیز نداشته باشید. طبق عادت روزها را سپری نکنید، البته عادات با حذف تأمل های طولانی، برش های زمانی بیشتری را در اختیارتان قرار می دهند، اما گاه شما را در چاله ای محبوس می کنند که حتی خروج از آن را تصور نمی کنید. فرزندانتان سرمایه های اصلی شما محسوب می شوند که عدم توجه کافی، شما را فرسنگ ها از آنها دور می سازد.

صندوق پس انداز تحصیلی، تضمین ورود آنها به دریچه دیگری از زندگی است. فرزند شما، نوه شما، امروز بسیار کوچک است، اما همین امروز، زمان توجه به آینده تحصیلی آنهاست. شما می توانید بسته به درآمدتان با قرار دادن مبلغی ناچیز در صندوق پس انداز تحصیلی، کمک دولت را نیز به پس اندازتان اضافه کنید. آیا بهتر نیست بدون اینکه فشاری به زندگی تان وارد شود از حالا برایشان سرمایه ای بیاندوزید؟ ممکن است از روی احساس اینگونه به نظرتان برسد که تا آن روز خیلی مانده است. در مورد فرزندانتان به یاد داشته باشید که چنین نگاهی نمی تواند هدف شما را تامین کند چرا که طراوت و انرژی این نگرش بعد از زمان کوتاهی کمرنگ خواهد شد. باز می نویسیم سال تحصیلی دیگری در شرف آغاز است و به یاد داشته باشیم با دوراندیشی می توانیم موجب پوشش و امنیت مالی و جانی آنها باشیم.

سئوالات خود را برای ما ارسال فرمایید.


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری

مدیر شرکت بیمه insufin

عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا

moe@insufin.com