ازدواج مقوله ای است که در فرهنگ ما ایرانیان بسیار به آن پرداخته شده است. در اکثر موارد انتخاب همسر و آغاز زندگی مشترک امری مبارک و پسندیده محسوب می شود.  


شهروند ۱۲۴۵  پنجشنبه ۳ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

ازدواج مقوله ای است که در فرهنگ ما ایرانیان بسیار به آن پرداخته شده است. در اکثر موارد انتخاب همسر و آغاز زندگی مشترک امری مبارک و پسندیده محسوب می شود. مورد مهمی که در این مقاله به آن می پردازیم زمانی است که شخص با داشتن فرزند از ازدواج قبلی خود مایل به ازدواج مجدد است. وارد شدن به یک ارتباط عاطفی جدید در حالی که فرزندی در منزل چشم به راه است، موضوعی است که به هیچ عنوان نباید ساده انگاشته شود. زمانی که یک شخص خواسته یا ناخواسته صاحب فرزند می شود، بار مسئولیت بسیار سنگینی بر پشت او نهاده می شود که تا حدود ۱۸ سال آینده باید بر دوش بکشد. در مقالات پیشین عنوان کردیم که یک مادر یا پدر در قبال فرزند خود وظایفی برعهده دارد که باید تحت هر شرایطی این مسئولیت ها را مقدم بر خواسته های دیگر خود بشمارد. ازدواج مجدد  زندگی فرزندان را شدیداً تحت تاثیر قرار می دهد. این تاثیرات منفی اغلب تا پایان زندگانی این فرزند با او خواهند ماند. من اغلب از مادر و پدرانی که با داشتن فرزند قصد ازدواج دارند توجیهاتی مانند موارد زیر را می شنوم: "من با شخص مورد نظر معاشرت زیاد داشته ام. او بچه مرا مثل فرزند خود دوست دارد". "فرزندم دیگر بزرگ شده است و درک می کند که من هم نیازهایی دارم". "من اصلا به خاطر بچه ام ازدواج می کنم". "من به تنهایی از پس مخارج خانه بر نمی آیم". "بچه مادر/ پدر می خواهد". و امثال آن. این صحبت ها در حالی است که این مادر و  پدرها نمی دانند که با آوردن یک شخص غریبه به زندگی فرزندشان، چه ضربات برگشت ناپذیری به شخصیت و روح این بچه وارد می کنند. زمانی که بچه بین سنین ۷ و ۱۸سال می باشد درک کاملی از همه مسائل دارد و از همه مهمتر حساس ترین سال های عمر خود را می گذراند. در این سنین است که فرزند هرگز حضور شخص غریبه ای را به عنوان همسر مادر یا پدر خود نخواهد پذیرفت. هر چقدر که این شخص انسان با محبت و مهربانی هم باشد بازهم از نظر بچه پذیرفته نخواهد شد. البته مانند بقیه مسائل زندگی، موضوع آن قدرها هم ناامید کننده نیست. اگر مادر یا پدری هستید که قصد ازداج مجدد دارید، به  نکات زیرتوجه کنید:

 اگر قصد ازدواج مجدد دارید، این کار را زمانی که فرزندتان زیر سن ۷ سال یا بالای ۱۸سال است انجام دهید. اگر فرزند شما بین سنین ۷ و۱۸ است و شما هم با شخصی آشنا شده اید و مایل به صبر کردن نیستید، یک راه حل این است که ارتباط خود را با شخص مورد نظر ادامه دهید تا فرزند شما به سن ۱۸ برسد. داشتن ارتباط عاطفی با شخص دیگری برای فرزند شما مضر نخواهد بود و نیازی به پنهان کردن آن از فرزندتان نخواهید داشت. این تا زمانی است که شخص مورد نظر را به عنوان عضو جدید خانواده به منزل نیاورید و شب را با او در خانه ای که فرزند شما در آن زندگی می کند سپری نکنید.


 

راه حل دیگر این است که در صورت امکان بچه را به نزد همسر سابق خود بفرستید تا با او زندگی کند. البته این راه حل در صورتی جوابگو است که همه جوانب آن با دقت بررسی شود. از مواردی که باید مورد نظر گرفته شود این است که همسر  پیشین شما مجددا ازدواج نکرده باشد و صلاحیت نگهداری از بچه را داشته باشد، این شخص در شهر دیگری زندگی نکند که باعث دوری بچه از مدرسه و دوستانش شود و از همه مهمتر فرزندتان نیز مایل به این جابجایی باشد. فراموش نکنید که تحت هیچ شرایطی فرزندتان را بر خلاف میل او مجبور به جابجایی و زندگی کردن با همسر پیشین خود نکنید. هیچ ازدواج مجددی ارزش این را ندارد که فرزند شما احساس کند که شما شخص دیگری را بر او ترجیح می دهید.


 

اگر فرزند شما زیر۷ سال سن دارد، خیلی به راحتی همسر جدید شما را به عنوان پدر یا مادر جدید خود می پذیرد. در سنین بالای ۱۸ سال هم فرزندتان نه تنها از ازدواج مجدد شما ضربه نخواهد خورد، بلکه با خیال راحت از آینده شما و این که دیگر تنها نخواهید بود به دنبال ساختن آینده خود خواهد رفت.


 

مورد بسیار مهم دیگری که باید در اینجا عنوان شود این است که بارها و بارها شاهد آن بوده ایم که زمانی که خانمی با داشتن فرزند دختر مجددا ازدواج می کند، شوهر جدید که اکنون به عنوان پدر به خانه آنها وارد می شود دختر را مورد آزار و اذیت جنسی قرار می دهد. این واقعه درهرمقطع سنی دختر ممکن رخ دهد. در اکثر موارد این واقعه در غیبت مادر از خانه اتفاق می افتد و دختر که شاهد علاقه مادرش به این مرد است، به او در مورد اتفاق رخ داده چیزی نمی گوید.


 

اگر مادر یا پدری هستید که قصد ازدواج مجدد دارید، همه جوانب را بررسی کنید. فراموش نکنید که فرزند شما باارزش ترین سرمایه شما در زندگیتان است و هیچ شخص دیگری هرگز نمی تواند جای او را برای شما  پر کند.  


 


 

پرسش های خود را برای من ارسال کنید:

shahrzad.therapy@gmail.com

شهرزاد شهریاری

BSc.Psych, MSW, RSW

لیسانس روانشناسی ازدانشگاه تورنتو

فوق لیسانس مددکاری از دانشگاه لوریر واترلو

عضو کالج وانجمن مددکاران انتاریو به شماره ثبت: ۸۱۶۷۸۱