Farhad-Farsadi

سالانه صدها نفر در سراسر کانادا هدف عملیات کلاهبرداری و سرقت هویت قرار می گیرند و آثار و تبعات جبران ناپذیری را شاهد هستند. بواقع بالاترین سرمایه اکثر هموطنان کانادایی ما منازل مسکونی است که بعد از سالها تلاش و زحمت صاحبش شده اند  و یا وامش را پرداخته اند و یا درصدی را هنوز به عنوان وام به بانک یا موسسه مالی خاصی بدهکارند. حال تصور کنید که کلاهبرداران با شگردهای نو و ابتکارهای ویژه ای همه سرمایه یا بخش اعظمی از آن را به یغما ببرند و هیچکس حتی قانون هم نتواند جلوی آنها را بگیرد.

داستان از این قرار است که گروهی از تبهکاران با دسترسی به اطلاعات  شخصی کسانی که از بانکها وام می گیرند و یا وامشان را تا دلار آخر بازپرداخت می کنند تعدادی را انتخاب و سپس با اتکاء به مدارک جعلی ولی اطلاعات دقیق شخصی روی منزل آن افراد وام دوم یا وام تعمیرات می گیرند و تمامی این عملیات طی یک ماه یا حتی دو هفته انجام می شود و صاحب خانه تا زمانی که ورقه جدیدی را مبنی بر بازپرداخت وام جدید دریافت می کند هیچ چیزی از این موارد نمی داند و آن زمان هم که متوجه می شود کار از کار گذشته و دسترسی به کلاهبرداران و سارقان هویت دیگر کار آسانی نیست. حتی در اکثر قریب به اتفاق که صاحب اصلی به دادگاه شکایت کرده و همه می دانند که او قربانی این کلاهبرداری است ولی رای دادگاه به نفع موسسه مالی وام دهنده یا بانک صادر شده و صاحب خانه یا همان کسی که مورد سرقت هویت قرار گرفته ملزم شده وام را تا سنت آخر بپردازد.

تا سال ۲۰۰۰ تمامی رای دادگاه ها علیه قربانیان سرقت هویت و به نفع موسسات بانکی صادر شده بود تا آنجا که انجمن حقوق دانان کانادا پا جلو گذاشت و این مورد را ظلم ثانویه ای دانست که بایستی جلویش را گرفت از این رو به موسسات مالی و بانکها پیشنهاد داد تا برای خود با کمک موسسات بیمه و بروکرهای خبره پوشش بیمه ای را طراحی نمایند تا اینگونه کلاهبرداری ها را پوشش دهد و هزینه ای به کسانی که قربانی سرقت هویت شدند تحمیل نشود. از این رو مدیران ریسک و افراد خبره بیمه ای دور هم جمع شدند و متفق القول به این نتیجه رسیدند که نوع ریسک از دیدگاه صاحبان منازل مسکونی بسیار حیاتی تر است و از نظر تواتر تحقق آن بسیار کم در نظر گرفته می شود لذا حق بیمه آن ارزان تر از آن خواهد بود تا زمانی که بانک یا موسسه مالی بزرگی بخواهد برایش پوشش بیمه بخرد، لذا از سال ۲۰۰۱ پوشش بیمه سرقت هویت برای صاحبان منازل مسکونی بسیار فراگیر شد و به قرار ذیل طراحی گردید:

 

ـ برای ۳۰ هزار دلار هزینه های دادگاه و مشورت های حقوقی به انضمام ۵ الی ۱۰ هزار دلار هزینه های از دست دادن درآمد بدون در نظر گرفتن دیداکتبل حق بیمه سالانه حدود ۵۰ -۷۵ دلار. 

البته هر شرکت بیمه از سیاست های بیمه گری خود تبعیت می کند و حق بیمه ها متفاوت است، ولی قطعا با نگارنده هم عقیده هستید که ترجیح می دهید با اختصاص ۵۰-۷۵  دلار در سال از مشورت یک وکیل مجرب و توانا  در کنار خود در آن شرایط بهره مند باشید. پس همین امروز با بروکر بیمه خود تماس بگیرید و بخواهید این پوشش را به بیمه نامه شما اضافه کنند.

اگر یکی از موارد ذیل اتفاق افتاد بدانید که شاید شما هدف کلاهبرداران سرقت هویت هستید:

۱ـ قبوض کردیت کارت یا صورت حساب بانک را سر موقع دریافت نکردید.

۲ ـ از شرکت مالی خاصی مخاطب قرار گرفتید که نمی شناسید و دارند راجع به وامتان با شما صحبت می کنند.

۳ـ صورتحساب بانکی یا کردیت کارتی را دریافت کردید که اطلاعی از آن ندارید.

۴ـ از موسسه مالی مخاطب قرار می گیرید که چرا وامتان یا اقساط را سر موقع ندادید.

۵ـ برای کردیت کارت اقدام می کنید و به دلیل بد بودن کردیت درخواستتان رد می شود.

۶ـ گزارش کردیت شما مخدوش و بسیار بد است و شما اصلا از آن اطلاع نداشتید.

توجه داشته باشید که اسمتان و شمارهای کردیت کارت و کارت سوشیال خود را حفاظت کنید تا قربانی سرقت هویت نباشید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com