Mohammad-Rahimian

 بسیاری از افراد سیگاری معتقدند در جوانی سیگار را به عنوان وسیله ای برای پشت سر گذاشتن دوران کودکی، در میانسالی برای رفع خستگی و هضم غذا! و در پیری برای گذران وقت انتخاب کرده اند. نکته عجیب و قابل تعمق، اما نه قابل درک این موضوع این است که اکثر افراد سیگاری به عوارض آنچه بر سر خودشان و دیگران خواهند آورد آگاهند!

به پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی و برای اهمیت دادن به پدیده زیانبار دخانیات همه ساله ۳۱ می، به عنوان روز “جهانی بدون دخانیات” نامگذاری شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در هر ۶ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد. باید گفت سرطان ریه و بیماری های قلبی و عروقی تنها پیامدهای استعمال دخانیات نیستند. سیگار موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود که نتیجه آن می تواند از دست دادن موها، ایجاد زخم در دهان و جوش های پوستی روی صورت شود. این افراد ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به آب مروارید و کدر شدن عدسی چشم و در نهایت نابینایی هستند.  استخوان افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می شود.

دود سیگار خطر ابتلاء به دیابت را افزایش می دهد، همچنین سیگار کشیدن مادران باردار، خطر نقص جنین را زیاد می کند. مطالعات پزشکی نشان می دهد کسانی که به طور دائم، سیگار مصرف می کنند چند برابر افراد معمولی به سرطان و تومورهای مثانه مبتلا می شوند و کشیدن سه یا چهار سیگار در روز به صورت مداوم احتمال ابتلا به سرطان را به هشت برابر یک فرد عادی افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد هر یک از مواد دخانی مانند سیگار، پیپ و قلیان به نوعی سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند و نمی‌توان گفت یکی از آنها از دیگری بهتر یا بدتر است. در این میان علی‌رغم این‌که قلیان کمتر مصرف می‌شود، اما حجم دودی که از آن وارد بدن می‌شود ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است. یک نخ سیگار معمولا ۵۰۰ سی سی تا یک لیتر دود تولید می‌کند،  اما یک ‌بار استفاده از قلیان ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید خواهد کرد. طبق بررسی های به عمل آمده، احتمال ابتلا به سرطان دهان، زبان و حنجره در نتیجه مصرف پیپ به مراتب بیشتر از مصرف مواد دخانی دیگر خواهد بود.

با توجه به موارد ذکر شده می توان اینگونه قضاوت کرد که ما نمی توانیم ادعای دوست داشتن خود را داشته باشیم و سیگار بکشیم، چرا که  هر بار۴۰ ماده سرطان زای موجود در سیگار را به ریه های خود می فرستیم.

ما نمی توانیم در مورد علائق خود نسبت به سلامتی کودکان سخنی بگوییم در حالی که کماکان سیگار می کشیم، چرا که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۷۰۰ میلیون کودک یا به عبارتی نیمی از کودکان جهان در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار ما بوده و در مواجهه با بیماری های خطرناک ناشی از آن بسر می برند.

ما نمی توانیم بدون داشتن بیمه بیماری های سخت، در روزهای بیماری، از عهده هزینه های معمول زندگی برآییم و نمی توانیم بدون پشتوانه مالی درمان مطلوبی داشته باشیم. ما نمی توانیم در حالی که فکر می کنیم برای تفریح و رفع خستگی سیگاری روشن می کنیم، به ارزش های خود، دوستان، فرزندان و جامعه مان بی احترامی کنیم. فردا مناسبت خوبی است برای ما تا با هزاران نفر در سراسر دنیا همراه شده و با افیون مرگ برای همیشه خداحافظی کنیم.

اگر خواهان جهانی قابل تنفس برای همه هستیم چرا خودمان یکی از یاری دهندگانش نباشیم؟….

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh