تغذیه و بهداشت خانواده

تحقیقات جدید علمی نشان می دهد که خوردن مقداری مغز گردو با غذا و یا بلافاصله پس از صرف غذا می تواند میزان کلسترول خون را تنظیم کرده و سبب افزایش سوخت و ساز کلسترول بد بدن شود. دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا که نتایج این بررسی را انتشار داده اند معتقدند که چربی موجود در گردو به همراه کلسترول خوب نقش مهمی در بهبودی و بهزیستی قلب و عروق دارد. این چربی مخصوص سبب انعطاف دیواره عروق شده و از سخت و شکننده شدن آنها جلوگیری می کند.

گردو

گردو

مطالعه دیگری در همین زمینه نشان می دهد که تنظیم کردن چندوچون سوخت و ساز  کلسترول در بدن به وسیله چربی موجود در گردو می تواند فشار خون بالا را کاهش داده و از بروز التهاب در اعضاء بدن جلوگیری کند. خواص موجود در گردو نسبت به دانه های روغنی دیگر مانند پسته و بادام و غیره مهمتر و چشمگیرتر است. روغن گردو حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا۳ است و پروتئین موجود در گردو مقام مخصوصی در بهزیستی و سلامتی بدن دارد.

حال که درباره گردو صحبت شده اجازه بدهید کمی درباره چگونگی و حفظ گردو و مصرف آن اشاره کنیم.

پوست قهوه ای رنگ مغز گردو حاوی مقداری تانن است که جذب آهن را در بدن مختل می کند. پس اگر به عارضه کم خونی دچار هستید بهتر است مغز گردو را در مقداری آب ولرم و نمک برای چند ساعتی خیس کنید و در موقع مصرف پوست نازک آن را از مغز گردو جدا کنید. در ضمن مغز گردو در گردوی شکسته نشده مدتها سالم باقی می ماند و این یکی از زیبائی های طبیعت است که گردو و دانه های روغنی را در برابر عوامل خارجی حفظ می کند. مغز گردو باید در یخچال نگهداری شود و پس از مدت معین به مصرف برسد در حالی که شما می توانید گردو را با پوشش مخصوص آن مدتها در درجه حرارت منزل نگهداری کنید و فقط در موقع مصرف مغز گردو را از پوست آن جدا کنید.

تظاهرات جهانی علیه غذاهای دستکاری شده ژنتیکی

روز یکشنبه گذشته مردم نزدیک به ۵۰ کشور جهان راهپیمایی بی سابقه ای را در صدها شهر دنیا و بر ضد غذاهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند برگزار کردند. در این صفحه بارها درباره ضرر و زیان غذاهای GMF(Genetically modified foods)  نوشته ایم و به همراه گروه های مختلف و رسانه های جمعی که به تدریج به زیانبخش بودن این دسته از غذاها آگاه شدند، مصرف آنها را با دلایل علمی بیماری زا و سمی و خطرناک اعلان کردیم. در تکنولوژی جدید با دستکاری ژن بعضی از غذاها به منظور مقاوم سازی در برابر حشرات و آفات و طولانی تر کردن مدت مصرف آنها و غیره تغییراتی در محصولات غذایی به وجود می آوردند که موجب بروز مشکلاتی می شود که حل آن آسان نخواهد بود. درصد بالایی از ذرت کانادا به همراه روغن کانولا و حتی سیروپ های مختلف از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند که می توانند مدتها در محیط نامناسب سالم بمانند و از گوشه ای به گوشه دیگر دنیا فرستاده شوند. شما سیب زمینی GMF شده کانادا را می توانید مدت های طولانی در گوشه گاراژ منزلتان نگهداری کنید که برعکس سیب زمینی طبیعی هرگز فاسد نمی شود و به ظاهر سالم باقی می ماند. حال توجه کنید غذایی که هیچ عامل عفونت زا و هیچ آفتی نتواند در آن رشد کند در داخل بدن شما با سلول های ظریف اندام های بدن شما چه خواهد کرد.

عکس فوتوشاپی اغراق شده برای نمایش اینکه ذرت های دستکاری شده چقدر می توانند تغییر قیافه بدهند

عکس فوتوشاپی اغراق شده برای نمایش اینکه ذرت های دستکاری شده چقدر می توانند تغییر قیافه بدهند

بزرگترین کمپانی تولید این دسته از غذاها کمپانی Monsanto است که عملکرد طبیعت را صرفاً برای سود بیشتر به هم زده است. در راهپیمایی مورد بحث میلیون ها نفر یکصدا و یک زمان به دنیا اعلان کردند که غذاهای GMFسمی است و خطرناک و اگر کمپانی هایی که هنوز قادرند با سوءاستفاده از این روش کالاهایشان را به فروش برسانند باید روی بسته های غذایی خود به وضوح GMF بودن آن را درج کنند. کانادا از بی توجهی به این موضوع در صدر کشورهای دنیا قرار دارد و هفته گذشته مجلس آمریکا لایحه ای را در دست گرفت تا بتواند از تهیه و پخش این دسته از غذاها به صورتی جلوگیری کند.

ویروس جدیدی که کشتار می کند

در زمستان امسال ویروس آنفولوآنزای مرغی در بعضی از نقاط دنیا شایع شد ولی آن طور که پیش بینی کرده بودند سبب مرگ و میر مردم نشد. اخیراً ویروس جدیدی از خانواده ویروس SARS در خاورمیانه شناسایی شده که تا به حال ۴۹ نفر به آن مبتلا شده و از این تعداد ۲۷ نفر جانشان را از دست داده اند. اولین مورد این بیماری خطرناک از کشور اردن گزارش گردید و از آنجا به دیگر کشورهای خاورمیانه و اروپا منتقل شد و حرکت آن به نقاط مختلف دنیا به خوبی مشهود است. این ویروس مانند ویروس SARS به دستگاه تنفسی حمله می کند و به سرعت سبب نابودی سیستم ایمنی بدن می شود. این ویروس بخصوص را کرونوویروس جدید اسم گذاشته اند و دانشمندان معتقدند که این ویروس از حیواناتی مانند موش و سگ و گربه و پرندگان و غیره به انسان منتقل می شود که جلوگیری این گونه عوامل عفونت زا را بی اندازه مشکل می کند. این آخرین ویروسی نیست که در گوشه ای از دنیا ظاهر می شود. در آینده از این نوع ویروس ها با شکل و خصوصیات مخصوصی ظاهر می شوند و نسل بشر را به خطر می اندازند زیرا بی بندو باری در سالم نگهداشتن محیط زیست و مصرف همه نوع غذاهای به ظاهر آراسته ولی بی خاصیت به همراه مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها، عوامل عفونت زای خطرناکتری را تولید خواهد کرد.

ماهی پرچرب امکان بروز بیماری قند را کاهش می دهد

روغن ماهی در بدن سبب افزایش فعالیت نوعی هورمون می شود که در پیشگیری بیماری قند نوع دو نقش دارد. مقاله علمی جالبی که در ژورنال JCEM به چاپ رسیده نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا۳ سبب افزایش هورمون Adiponectin که وظیفه آن سوخت و ساز قند خون می باشد می شود. به غیر از تخفیف امکان ابتلاء به بیماری قند این هورمون قادر است التهاب بدن را کاهش داده و همچنین از بروز بیماری های قلب و عروق پیش گیری کند. دانشمندان دانشگاه هاروارد با تجزیه و تحلیل مجدد ۱۴ پروژه تحقیقاتی که در آن ۶۸۲ نفر زیر پوشش درمانی قرار داشتند معلوم ساختند که افرادی که روغن ماهی یا اسیدهای چرب امگا۳ مصرف می کردند هورمون ذکر شده در بالا در خونشان خیلی بیشتر از افرادی بوده که چنین نکرده اند. این اولین مطالعه بزرگی است که نشان می دهد رابطه ای مستقیم بین مصرف ماهی پر چرب یا روغن ماهی با کاهش بیماری قند وجود دارد که خبریست بسیار جالب. آمار نشان می دهد که در آمریکا ۳۷ درصد بزرگسالان و ۳۱ درصد از کودکان هر روز مقداری از کپسول های اسید چرب امگا۳ مصرف می کنند. البته نباید فراموش کرد که این اسید چرب در برابر نور آفتاب و حرارت سریعاً اکسیده می شود و خواص آن از بین می رود در این صورت در موقع تهیه آن باید به تاریخ مصرف آن توجه کرده و از کمپانی های معروف و شناخته شده این مواد غذایی را تهیه نمود.

بهتر است باور کنید

پیش بینی می کنند تا چند سال دیگر نسل زنبور عسل به علت استفاده از بذرهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند مانند کانولا و ذرت و غیره که قسمت مهمی از تغذیه زنبور را تامین می کنند از بین خواهد رفت.

هر ساله بیلیونها پروانه که غذایشان از گل های گیاهان تامین می گردد به علت عوارضی جانبی گیاهان که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند از بین می روند و میزان زادوولد زنبورها و پروانه و حشرات مفید دیگر محیط زیست به طور چشم گیری تقلیل یافته است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com