مهین یاسینی فرد (روفه) دوازده ساله بود که به پینگ پنگ علاقمند شد. با وجود امکانات بسیار محدود در دبیرستان تمرینات روزانه را شروع کرد 


شهروند ۱۲۴۷  پنجشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹


 

قهرمان تیم پینگ پونگ دخترانه دانشگاههای ایران ۱۳۵۶ ـ۱۳۴۹ 
 

 

مهین یاسینی فرد (روفه) دوازده ساله بود که به پینگ پنگ علاقمند شد. با وجود امکانات بسیار محدود در دبیرستان تمرینات روزانه را شروع کرد و برای این کار مجبور بود حتی برای چند دقیقه بازی با همکلاسیهای خود کلنجار برود بعد از دو سال تمرین به عضویت تیم مدرسه انتخاب شد و از آن به بعد برای تمرین با معلم ورزش به استادیوم های ورزشی می رفت. در ۱۷ سالگی به مدرسه آذرم رفت و در آنجا با امکانات بهتری برای بازی و تمرین روبرو شد و به عنوان کاپیتان تیم پینگ پنگ مدرسه انتخاب شد و در مسابقات تیمی پینگ پنگ دبیرستانها تیم مدرسه، مقام قهرمانی دبیرستانهای تهران را کسب کرد.

 

در سال ۱۳۴۷ به عضویت تیم ملی پینگ پنگ دختران ایران انتخاب شد و همراه تیم ملی ایران برای انجام یک سری مسابقات دوستانه به کشور شوروی اعزام شد.


 

در سال ۱۳۴۹ وارد دانشکده حسابداری شرکت نفت شد و موفق به اخذ فوق لیسانس در رشته حسابداری گردید. مهین روفه در سالهای ۱۳۴۹ ـ۱۳۵۶ همه ساله عنوان قهرمانی دختران دانشگاههای ایران را از آن خود کرد. او در سال اول دانشکده با همسر خود جلیل روفه که کاپیتان تیم پینگ پنگ پسران بود آشنا شد که حاصل این ازدواج پسری به نام رامین است که هم اکنون در بیمارستان JPS فورت ورت تکزاس در حال گذراندن دوره تخصص خود در رشته Sport Medicine  است.

در سال ۱۹۸۳ همراه با همسر و پسرش به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۹۹۴ پس از ۱۷ سال جدایی از ورزش پینگ پنگ مجددا به تمرین پرداخت. در سال ۱۹۹۵ در مسابقات ملی آمریکا تا مرحله کوارتر فینال که مقام پنجم تا هشتم دختران آمریکاست پیش رفت.

مهین و همسرش به طور دائم به تمرینات خود ادامه دادند. مهین بارها از همسرش به عنوان مشوق و کوچ و کسی که در تمام تمرینات، همراه او بوده، امکان موفقیت را برای او بیشتر کرده است نام می برد. مهین و همسرش معمولا تعطیلات سالیانه خود را برای انجام مسابقات پینگ پنگ اختصاص می دهند و هر سال در چندین مسابقه در آمریکا شرکت می کنند.

مهین روفه تاکنون در بیش از ۵۰ مسابقه در شهرهای مختلف آمریکا شرک کرده و به دریافت مدالهای مختلف نائل آمده است که بزرگترین آن مسابقات  US Open و  US National که همه ساله برگزار شده و همچنین National Senior   می باشد که هر دو سال یکبار برگزار می گردد.

او تاکنون چندین بار در این مسابقات در گروه سنی خود به مقام قهرمانی رسیده است. در سال ۲۰۰۰ به دعوت فدراسیون ملی پینگ پنگ آمریکا جزو ۱۲ نفر دختران آمریکا در مسابقات انتخابی تیم ملی جهت شرکت در مسابقات المپیک که در شهر هوستون تکزاس برگزار شد شرکت کرد، که متاسفانه نتوانست جزو تیم اعزامی انتخاب شود.

آخرین مسابقاتی که مهین در سال ۲۰۰۹ شرکت کرده است مسابقه   در ماه جولای در شهر لاس وگاس بود که به دریافت مدال نقره در گروه سنی خود نائل شد. همچنین  در مسابقات ملی بزرگسالان آمریکا (National Senior Games)  که اخیرا در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا برگزار شد در گروه سنی خود به دریافت دو مدال طلا در قسمت انفرادی زنان و دوبل زنان همراه با خانم فروزنده شمیرانی قهرمان سابق تیم ملی ایران و همچنین به دریافت یک مدال برنز در قسمت دوبل مختلف زنان و مردان همراه با آقای امیر هرمزی قهرمان سابق دانشگاههای تهران تائل آمد.

مسابقات ملی بزرگسالان آمریکا   (national Senior Games) هر دو سال یک بار توسط کمیته المپیک آمریکا در ۱۹ رشته ورزشی، شرکت هزاران نفر ورزشکار انتخاب شده از بین ورزشکاران ۵۰ ایالت آمریکا برگزار می شود. مبدا سنی برای شرکت در این مسابقات ۵۰ سال می باشد در طول سال اول ورزشکاران هر ایالت در دو سری مسابقات شهری و سپس ایالتی شرکت نمود. و نفرات اول تا سوم به کمیته برگزارکننده مسابقات ملی آمریکا معرفی می شوند.

مسابقات تابستانی سال ۲۰۰۹ امسال در ایالت کالیفرنیا در دانشگاه استنفورد و سه نقطه دیگر شهر پالوآلتو برگزار شد. یکی از رشته های ۱۹ گانه این مسابقات که تعداد شرکت کنندگان آن بسیار زیاد و امسال متجاوز از ۶۰۰ نفر بود مسابقات تنیس روی میز یا پینگ پنگ می باشد که در گروههای سنی مختلف در رشته های انفرادی مردان، انفرادی زنان، دوبل مردان، دوبل زنان و همچنین دوبل مختلط زنان و مردان برگزار شد.

مهین به اتفاق همسرش جلیل هفته ای سه بار در کلوپ های شهر پلینو بازی می کنند و حدود سه ماه است که با یک کوچ آمریکایی هفته ای دوبار تمرین می کند. انگیزه او از بازی پینگ پنگ سلامتی جسمی و لذت روحی است. او می گوید که در سالن های مسابقه احساس میکنم که همان بچه مدرسه ای هستم و به دوران نوجوانی برمی گردم. رقابت و ورزش بزرگترین لذت را برایم دارد. بر روی روبان مدالهایی که به گردن ما انداخته نوشته است Long Live Challenge من همیشه این جمله را با خودم تکرار می کنم.

ورزش پینگ پنگ بعد از فوتبال دومین ورزش محبوب مردم دنیاست و همچنین یکی از پر حرکت ترین ورزشها می باشد. پینگ پنگ ورزشی است که در هر سنی و شرایطی امکانپذیر است فقط یک سالن کوچک می خواهد و یک حریف و اگر هم حریفی نباشد رباطهایی وجود دارد که به طرف دیگر میز نصب می شود و می توان با آن تا سطح پیشرفته تمرین کرد. او می گوید در مسابقات اخیر با خانم ۸۷ ساله ای آشنا شدم  به نام Thelma Sommer که او در سال ۱۹۴۸ حتی قبل از اینکه من به دنیا بیایم عنوان قهرمان جهانی را کسب کرده است. او مدال قهرمانی خود را به دنبال داشت و در مسابقات گروه سنی خود شرکت کرده بود. و مرا در مسابقات فینال کوچ کرد. بعد از اتمام مسابقات هنگام خداحافظی به من گفت من هیچوقت کلمه خداحافظی را بیان نمی کنم فقط می گویم دوباره مسابقه بعدی ترا خواهم دید، واقعا مرحبا بر خانم تلما امیدوارم منهم توفیقی داشته باشم که راه او را دنبال کنم.

مهین با اشتیاق می گوید من و شوهرم عاشق این ورزش هستیم. عشق و علاقه به پینگ پنگ در خون و رگهای ما جریان دارد در نظر داریم تا آخر عمر اگر خدا بخواهد پینگ پنگ بازی کنیم و در مسابقات شرکت کنیم. این تنها ورزشی است که ما ساعتها بازی می کنیم و هرگز احساس خستگی نمی کنیم و از آن لذت می بریم حتی در راه برگشت از کلاب به خانه راجع به گیم هایی که بازی کرده ایم مشتاقانه با هم صحبت می کنیم و اشتباهاتمان را در آن گیم ها به هم گوشزد می کنیم.