غده تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است و موادی به نام هورمون ترشح می کند که از طریق جریان خون به همه بافت های بدن منتقل می شود.


شهروند ۱۲۴۸  پنجشنبه ۲۴ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

غده تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است و موادی به نام هورمون ترشح می کند که از طریق جریان خون به همه بافت های بدن منتقل می شود. این غده زمانی شروع به هورمون سازی می کند در سوخت و ساز و فعالیتهای بدن نقش مهمی ایفا می کند. حتما کم کاری یا پرکاری تیروئید را اگر خودتان تجربه نکرده باشید در اطرافیانتان دیده اید.

کم کاری و پرکاری تیروئید در تمام اعضای بدن تاثیر می گذارد و تقریبا هیچ عضوی نیست که در نتیجه این اختلال تحت تاثیر قرار نگیرد. کم کاری تیروئید ممکن است در ابتدا کاملا بدون علامت باشد و بیمار اصلا نسبت به آن اطلاعی نداشته باشد مثلا ضعف و بی حالی و خستگی ممکن است در خیلی از افراد دیده شود. در افراد افسرده و کم خون هم می توان این علائم را دید.

وقتی کم کاری تیروئید سیر رو به پیشرفت پیدا می کند پوست خشک می شود، ناخن ها و موها شکننده می شود، ایجاد پف در صورت، کندی حرکات و خستگی، افزایش وزن، مشکلات قلبی و عروقی، فشار خون بالا، کندی ضربان قلب و …

پرکاری تیروئید درست در مقابل کم کاری تیروئید قرار می گیرد. واکنش های عصبی در فرد به وجود می آید، فرد بی دلیل گریه می کند، بی دلیل پرخاشگر می شود، پوست گرم و مرطوب می شود، تپش قلب، فشار خون بالا، لاغری بیش از حد و کاهش میل جنسی از علائم دیگر پرکاری تیروئید هستند. باید گفت خوشبختانه حتی اگر کسی مبتلا به سرطان تیروئید شود از آنجا که اغلب سرطانهای تیروئید  بدخیم نیستند با جراحی قابل درمان هستند و شخص سالهای سال بدون ایجاد مشکلی می تواند همراه با بیماری زندگی طولانی داشته باشد.

پرکاری تیروئید مختص سن خاصی نیست مثلا در سنین کودکی سبب تاخیر در رشد ذهنی و جسمی کودک می شود و یا در دوران بارداری، مادر و جنین را تحت تاثیر قرار می دهد، از آنچه به عنوان علل بیماری ذکر شده می توان به کمبود ید در رژیم غذایی در کم کاری تیروئید و مصرف بیش از اندازه ید در پرکاری تیروئید اشاره نمود.

آن چه در بالا یادآوری شد صرفا ارائه اطلاعاتی برای شناخت بیشتر در مورد بیماری تیروئید است که مطمئنا بیان کامل آن در این مقاله نخواهد گنجید. هدف ما نیز پرداختن کامل به این بیماری از نقطه نظر کامل پزشکی نیست. می خواهیم یادآور شویم که شخص مبتلا به تیروئید با علائم ذکر شده تا زمان معالجه نیازمند استراحت است. بدن انسان دستگاه ظریف و پیچیده ای است که به محض آسیب در هر نقطه از آن، توانایی های فردی زیر سئوال می رود. کافی است یکی از علائم را در خود تجربه کنیم مثل کم خونی، در این حالت قوای بدنی ما به تحلیل می رود و گاه دیده شده از انجام کارهای ساده خودمان به تنهایی برنخواهیم  آمد.

در این نقطه است که بیمه معنا می گیرد. متاسفانه افرادی هستند که بعد از رسیدن به این مقطع به نقش بیمه پی می برند. هدف از بیمه ضمانت مالی و آرامش فکر شماست. چگونه؟ با پرداخت وام شما، با پرداخت هزینه های دارویی شما، با پرداخت هزینه پرستار شما و بسیاری موارد دیگر که به طور مستقیم و غیرمستقیم از آن متاثر است.

گاه لازم است یک بار در ذهن خود همه مراحل بالا را مرور کنیم. یکبار به علائم کم کاری یا پرکاری تیروئید فکر کنید. آیا در آن زمان شما نیاز به یاری ندارید؟ مطمئن باشید بیمه می تواند مهمترین پشتوانه شما در روز اتفاق باشد.

قبل از دریافت هر بیمه ای آن را به طور کامل مرور کنید، تا با توجه به شغل و سن و شرایطی که دارید بیمه ای مناسب با توان پرداختتان داشته باشید. سعی کنید خود را برای هر رویدادی آماده کنید. در این حالت گذر زندگی توام با آرامش ذهنی و پوشش کامل مالی کمک خیلی بزرگی خواهد بود.

فردا برای هیچ یک از ما معلوم نیست، اما شاید بد نباشد فردای خود را تا حد ممکن امروز ترسیم کنیم.


 


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا

moe@insufin.com