شهروند ـ از زمانی که کشورهای مختلف روزی را برای قدردانی از مادر اختصاص دادند، این پرسش هم به وجود آمد که پس پدرها چه؟ آیا نباید با اختصاص روزی به نام آنها، از آنها هم قدردانی شود؟

خوب، کانادایی ها ۱۶ جون را به عنوان روز پدر جشن می گیرند. ایده روز پدر به ابتکار یک زن آمریکایی به نام Sonora Smart Dodd سورا اسمارت دودد در اوایل قرن بیستم از روز مادر الگوبرداری شد و برای اولین بار این روز در ۱۹ جون  ۱۹۱۰ در واشنگتن جشن گرفته شد و به تدریج و هر ساله بر محبوبیت و اقبال عمومی آن افزوده شد.

جلد شهروند 1442

جلد شهروند ۱۴۴۲

امروزه دیگر تقسیم وظایف سنتی، لااقل در کشورهای پیشرفته و مدرن، مفهوم خود را از دست داده و خانواده و مفهوم پدر و مادر دیگر تنها شکل سنتی دیروزین خود را ندارد و خانواده های دیگری نیز در عرصه اجتماع به رسمیت شناخته شده اند، در نتیجه در روز پدر و یا مادر هر آن کس که این نقش را در زندگی کودک ایفا کرده است گرامی داشته می شود. و احتمالا باید این روزهای خاص قدردانی از مادر و پدر را تعمیم داد به همه آنهایی که امر والای پرورش کودکان را برعهده می گیرند و مهربانی خاص مادر و پدر را تقدیم این نونهالان می کنند تا در آینده به درخت تناوری تبدیل شوند و سایه گسترند.

روز پدر بر تمامی پدران، پدرخوانده ها و دوستداران کودکان جهان مبارک باد!