انتقاد جهان از کانادا به خاطر عدم برخورد با فراریان از مالیات

 

شهروند آرش عزیزی: در حالی که استفن هارپر، نخست‌ وزیر محافظه‌ کار کانادا، خود را آماده‌ ی شرکت در نشست گروه ۸ در ایرلند شمالی می ‌کند، انتظار می ‌رود دولت او توسط سایر دولت‌ های این گروه کشورهای ثروتمند جهان مورد انتقاد قرار بگیرد که چرا برخورد محکمی با فراریان از مالیات نمی ‌کند. ناظران مربوط به این زمینه می‌گویند کانادا از بقیه ‌ی جهان عقب است و دولت هارپر حاضر به اعمال اصلاحاتی که بسیاری در جهان انجام داده‌اند نیست.

tax-fraud

دیوید کامرون،‌ نخست ‌وزیر بریتانیا، که قرار است میزبان نشست باشد موضوع اطاعت از مالیات ‌ها و مبارزه با فرار از مالیات را یکی از سه موضوع اصلی مذاکرات گروه هشت که در روزهای ۱۷ و ۱۸ ژوئن برگزار می ‌شوند نامیده است.

موضوع فرار از پرداخت مالیات در سراسر جهان اخیرا متوجه بسیاری از سازمان های جهانی قرار گرفته است. طبق تخمین ‌‌ها چیزی حدود ۲۰ تا ۳۲ تریلیون دلار ثروت مالی در پناهگاه‌ های مالیاتی پنهان شده است و گزارش نمی‌ شود.

گروه های ناظر بر مالیات می‌ گویند کانادا در مقابل تلاش‌ های کامرون و سایر کشورهای گروه هشت برای اعمال اصلاحات در این زمینه مقاومت می‌کند. از جمله اصلاحاتی که آن‌ها خود پیش برده‌ اند برملا کردن هویت صاحبان واقعی حساب ‌های خارج از کشور و در ضمن شرکت‌ های نمایشی است.

صاحبان واقعی این حساب ‌ها اغلب می ‌توانند از طریق بازی با ساختارهای سازماندهی شرکت‌ها و یا استفاده از نام افراد دیگر هنگام ثبت شرکت هویت واقعی خود را پنهان کنند.

«کانادایی‌ های طرفدار انصاف مالیاتی» بخشی از شبکه‌ ی بزرگ‌ترِ جهانی است که خواهان برخورد با فراریان مالیات است. این گروه می‌گوید دولت کانادا در ضمن مخالف توافق‌ های مبادله ‌ی خودکار اطلاعات مالیاتی بین کشورها است که به دولت‌ها کمک می‌کند متقلبان را سریع‌تر پیدا کنند. این توافق‌نامه ‌ها دولت‌ها را وا می‌دارد از نهادهای مالی در مورد درآمدهایی که منبع خارجی دارند اطلاعات جمع کنند و آن‌را به کشورهای مبدا گزارش دهند.

دنیس هاولت، مدیر اجرایی این گروه، گفت: «امیدوارم در این مورد کامرون بر هارپر فشار بیاورد و قدم بسیار مثبتی که رو به جلو برداشته شده رقیق نشود.»

طبق قوانین کانادا، داشتن حساب در خارج از کشور مجاز است به شرط این‌که درآمد مربوطه گزارش شود.

«کانادایی‌ های طرفدار انصاف مالیاتی» می‌گوید داده‌ های اخیر اداره ‌ی آمار کانادا نشان می ‌دهد که پول‌های کانادایی که تنها در ۱۲ پناهگاه مالیاتی اصلی در جهان پنهان شده از ۱۷۰ میلیارد دلار می‌گذرد که در تاریخ بی ‌سابقه است. این گروه می‌گوید تنها همین حداقل سالی ۷/۸ میلیارد دلار برای دولت کانادا هزینه دارد (با توجه به درآمدی که کسب نمی‌شود.)

مقامات ارشد دولت، از جمله سخنگوی هارپر، می‌گویند کانادا «عموما» با تلاش‌های بریتانیا در این راه همراه است. اما مشخصا نمی‌گویند آیا این خبر که آن‌ها در مقابل پیشنهادهای بریتانیا مقاومت کرده ‌اند صحت دارد یا خیر.

دولت محافظه ‌کار در ماه‌ های گذشته البته اقداماتی را در مقابله با فرار از پرداخت مالیات اعلام کرده است. از جمله تشکیل گروه مسئول جدیدی متشکل از شش تا ده مقام دولتی برای برخورد با خاطیان. از دیگر اقداماتی که در بودجه‌ ی فدرال اعلام شد پاداشی است که به کسانی داده می‌ شود که اطلاعاتی در مورد این خاطیان به دولت ارائه کنند. قرار است «اداره ‌ی درآمدهای کانادا»‌ تا ۱۵ درصد مالیات فدرال به ‌دست ‌آمده را به این افراد اهدا کند، البته به شرطی که کل دارایی‌ های مورد بررسی بالای ۱۰۰ هزار دلار باشد.

دولت در ضمن از بانک‌ها و سایر نهادها خواهد خواست مبادلات الکترونیکی بین‌ المللی خود را که بالاتر از ۱۰ هزار دلار هستند اعلام کنند.

اما منتقدان می‌گویند این اقدامات دولت به هیچ وجه کافی نیستند و همین‌ ها هم تنها انجام شده‌ اند تا دولت در نشست گروه ۸ حرفی برای زدن داشته باشد.

سناتور پیتر داون از حزب لیبرال، که از اصلی ‌ترین صداهای پارلمان در مبارزه با فرار از مالیات بوده است، گفت با توجه به سیاست ‌های دولت، هارپر روزهای سختی را در نشستِ ایرلند شمالی خواهد داشت.

اخیرا بریتانیا، آمریکا و استرالیا عملیات تحقیقی مشترکی برای جمع‌ آوری اطلاعات در مورد فرار از مالیات در سطح جهانی اعلام کردند. این‌که کانادا، که معمولا با کشورهای انگلیسی ‌زبان از نزدیک همکاری می‌کند، بخشی از این گروه نبود نیز به سئوال‌ های بیشتری در مورد عملکرد اتاوا انجامیده است.

این عملیات در ماه مه امسال آغاز شد و هدف آن تحقیق گسترده در حساب ‌های بانکی و شرکت‌های ثبت‌شده در پناهگاه ‌های مالیاتی معروف جهان همچون سنگاپور، جزایر ویرجینِ بریتانیا، جزایر کیمن و جزایر کوک است. بسیاری افراد و شرکت‌های ثروتمند دارایی‌ های خود را در این کشورها پنهان کرده ‌اند.

البته مامورین عملیات به دولت کانادا وعده داده ‌اند که اگر در تحقیقات خود به شهروندان کانادایی برخوردند این دولت را مطلع خواهند کرد.

پیش از این گروهی بین ‌المللی از روزنامه ‌نگاران، که شامل سی بی سیِ کانادا نیز می ‌شد، به اسامی حدود ۱۳۰ هزار نفر در سراسر دنیا دست یافتند که حساب‌ هایی خارجی در کشورهای پناهگاه مالیاتی دارند. گفته می‌شد در این فهرست حداقل ۴۵۰ کانادایی حضور دارند.