بی بی سی: تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی یک بر صفر در مقابل تیم کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی موفق شد به مرحله نهایی این مسابقات که در سال ۲۰۱۴ در برزیل برگزار می‌شود، راه یابد.

رضا قوچان‌نژاد تنها گل ایران را در دقیقه ۶۰ به ثمر رساند.

ایران به این ترتیب با ۱۶ امتیاز به عنوان تیم اول گروه خود به مرحله نهایی رفت. کره جنوبی هم به عنوان تیم دوم صعود کرد.

پس از پیروزی ایران، مقام‌های این کشور با پیام‌هایی، راهیابی ایران به جام جهانی را تبریک گفتند.

تیم ملی ایران راهی جام جهانی شد

تیم ملی ایران راهی جام جهانی شد

سیدعلی خامنه‌ای، محمود احمدی نژاد، حسن روحانی، علی لاریجانی، و اکبر هاشمی رفسنجانی، این پیروزی را تبریک گفته اند.

با پایان بازی و قطعی شدن راهیابی ایران به جام جهانی، موجی از شادی در شهرهای مختلف ایران راه افتاد و مردم جشن گرفتند.

در بازی دیگری از این گروه که همزمان با بازی ایران و کره برگزار شد، تیم ازبکستان با نتیجه پرگل ۵ بر یک میهمان خود قطر را شکست داد. اما این نتیجه هم نتوانست ازبکستان را مستقیما به جام جهانی بفرستد و با امتیاز مساوی با کره جنوبی اما به دلیل تفاضل کمتر در رده سوم جدول جا گرفت.

ازبکستان با این نتیجه باید در مرحله پلی آف با برنده بازی عمان و اردن بازی کند.

 

جشن پیروزی تیم ملی در آزادی بدون حضور زنان برگزار شد

جشن صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی روز چهارشنبه، ۲۹ خرداد بدون حضور زنان در ورزشگاه آزادی برگزار شد. در شرایطی که فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود که مراسم ویژه استقبال از اعضای تیم ملی ایران تنها با حضور مردان برگزار خواهد شد، گزارش شده است که گروهی از زنان با حضور در مقابل ورودی‌های ورزشگاه آزادی به دنبال حضور در این مراسم بوده‌اند.

جلد شهروند 20 جون 2013

جلد شهروند ۲۰ جون ۲۰۱۳

رسانه‌های ایران از حضور بیش از ۵۰ زن در مقابل در غربی ورزشگاه آزادی خبر داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا نوشته است: “از آنجا که این مراسم برای آقایان ترتیب داده شده، به خانم‌ها اجازه ورود داده نمی‌شود. آنها با پرچم‌های ایران منتظر حضور تیم ملی در استادیوم هستند و نیروی انتظامی حاضر در ورزشگاه مشغول هدایت آنهاست.”

ایسنا اضافه کرده است که گروهی از زنان که به همراه خانواده‌هایشان قصد ورود به ورزشگاه داشتند، پس از اطلاع از ممنوعیت این کار، با ناراحتی زیاد محل را ترک کردند، اما همچنان افراد دیگری هستند که اصرار دارند اجازه ورود به آنها داده شود.”

شاهدان عینی نیز در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشونت‌بار نیروهای پلیس زن با زنان حاضر در مقابل یکی از ورودی‌های ورزشگاه آزادی خبر داده و نوشته‌اند که این زنان را به زور سوار ون کرده و از محل دور کرده‌اند.

یک شاهد عینی در ورزشگاه آزادی نیز به بی‌بی‌سی فارسی گفت که بین جمعیت حاضر هیچ زنی مشاهده نمی‌کند.

در عین حال، ایسنا اضافه کرده است که استقبال چندانی از مراسم امروز در ورزشگاه آزادی نشده است و “بیشتر سکوهای ورزشگاه آزادی خالی مانده‌اند.”

زنان دوستدار فوتبال پس از شنیدن خبر پیروزی تیم ملی همراه با مردان درخیابان ها به شادمانی پرداختند

زنان دوستدار فوتبال پس از شنیدن خبر پیروزی تیم ملی همراه با مردان درخیابان ها به شادمانی پرداختند

در تصاویری نیز که به طور زنده از شبکه سه تلویزیون ایران پخش می‌شد، بیش از نیمی از ورزشگاه آزادی خالی بود.

فدراسیون فوتبال ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در صورت صعود مستقیم تیم ملی به جام جهانی، ساعت ۱۷ روز چهارشنبه، ۲۹ خرداد، مراسم ویژه‌ای در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

در این اطلاعیه اضافه شده بود: “در این مراسم تنها آقایان می‌توانند حضور داشته باشند و از بانوان علاقه‌مند به تیم ملی درخواست می‌شود تا از آمدن به استادیوم آزادی خودداری کنند.”

در اطلاعیه فدراسیون فوتبال ایران هیچ دلیلی برای این تصمیم اعلام نشد. اما این درخواست، واکنش‌هایی را به دنبال داشت، از جمله گروهی از فعالان حقوق زنان اعلام کردند که در اعتراض به این موضوع در مراسم ورزشگاه آزادی حاضر خواهند شد. در فضای مجازی نیز کمپین‌هایی برای دعوت از زنان برای حضور در این مراسم ایجاد شد.

معترضان به این تصمیم فدراسیون فوتبال ایران، برگزاری جشنی دولتی در فروردین ماه امسال در ورزشگاه آزادی را دلیلی برای نبود مانع برای حضور زنان در آن ورزشگاه می‌دانند. در مراسم ویژه دولت که گفته شد برای تجلیل از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی برگزار شده است، زنان و مردان در کنار هم در ورزشگاه آزادی حضور داشتند.

حضور زنان در ورزشگاه آزادی پیش از این هم خبرساز بوده است و از حدود سال ۱۳۸۴ کمپینی با عنوان “روسری سفیدها” تشکیل شده که نوع تلاش مدنی برای دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها به شمار می‌رود.

اولین تلاش‌های “روسری سفیدها” برای حضور در ورزشگاه آزادی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی در خرداد سال ۱۳۸۴ با صدور مجوز حضور آنها در بازی ایران و بحرین موفقیت‌آمیز بود. در آن بازی، آنها که در برابر یکی از ورودی‌های ورزشگاه آزادی تجمع کرده بودند، توانستند در نیمه دوم بازی وارد ورزشگاه شوند.

در مسابقه ایران و کره جنوبی در چارچوب دور مقدماتی مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۱۳۸۷ نیز تعدادی از زنان عضو این کمپین توانستند به همراه زنان تماشاچی کره‌ای در استادیوم آزادی حاضر شوند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران هم پیش از این در دستورالعملی به سازمان تربیت‌بدنی ایران خواهان “اولویت دادن به بسترسازی برای حضور دختران در ورزشگاه‌ها” شده بود، هرچند این درخواست با مخالفت گروهی از مراجع دینی ایران روبه‌رو شد.