Mohammad-Rahimian

در گزارش CBC منتشر شده در ۱۱ جون می خوانیم، برای بسیاری از ما شستن دست یکی از کارهای روزمره است، اما بر اساس یک مطالعه جدید، تنها تعداد انگشت شماری از مردم، به درستی دست های خود را می شویند. بر اساس پژوهش های محققان دانشگاه میشیگان، در دستشویی های عمومی تنها ۵ درصد از مردم به درستی دست خود را به اندازه ای که میکرب ها از بین رفته باشند، شسته اند.

Carl Borchgrevink استادیار این دانشگاه در بیانیه ای گفت: این یافته ها برای ما تعجب آور بود، زیرا تحقیقات در گذشته نشان می داد که شستن دستها مناسب است. شستن دست سبب پیشگیری از بیماری ها و کنترل آن می شود و به نوعی به دوام زندگی کمک می کند. روش مناسب دست شستن می تواند جلوی خطر آنفولانزا و گسترش بیماری های ناشی از مواد غذایی و عفونت های دیگر را در مکان های عمومی مانند وسایل نقلیه عمومی و یا بیمارستان ها بگیرد.

راه درست برای شستن دست این است که ابتدا دستهای خود را با آب تمیز مرطوب کرده و سپس صابون بزنیم و کف دستها را به هم ماساژ داده و خوب مطمئن شویم که بین انگشتان و زیر ناخن کف صابون نگه داشته داریم. این کار را برای مدت ۲۰ ثانیه انجام دهیم. توصیه شده به انداره دو بار زمزمه “تولدت مبارک” و سپس پس از شستشو در زیر آب تمیز با حوله و یا خشک کن هوا کاملا خشک کنیم.

در این زمینه، دوازده محقق به شکل مخفیانه در دستشویی های یک کالج مستقر شدند. آنها متوجه شدند ۹۵ درصد از ۳۷۰۰ نفری که به آنجا رفته اند به اصطلاح خودمان”گربه شور کرده اند”. متوسط زمان دست شستن ۶ ثانیه بوده و این زمان، کمتر از مدت زمان توصیه شده است.

در این تحقیق مردان به مراتب بدتر از زنان بوده اند. پانزده درصد از مردان اصلا دستانشان را نشسته اند، در مقایسه با زنان این رقم ۷ درصد است. میزان مردانی که از صابون استفاده کرده اند ۵۰ درصد و در مورد زنان ۷۹ درصد بوده است.

عوامل دیگری ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد، برای مثال عده ای مایل نیستند دستشان را در دستشویی های که تمیز نیست بشویند و یا اینکه بسیاری از مردم  فقط یکبار و آنهم صبح زود اینکار را انجام می دهند. در ماه ژانویه درست در زمانی که آنفولانزا شایع بود، Elaine Larson، معاون پژوهش در دانشکده پرستاری دانشگاه کلمبیا گفت: بزرگترین اشتباه مردم این است که در زمان شستن دست به نوک انگشتان توجه نمی کنند، مردم کف دست خود را با صابون مالش داده و نسبت به حساس ترین قسمت دست بی توجه هستند. اگر شما به صابون دسترسی ندارید می توانید از ضد عفونی کننده هایی که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد استفاده کنید و کاملا سطوح دست و انگشتانتان را به هم مالش داده و صبر کنید تا کاملا خشک شود.

شاید به ذهن بسیاری از ما ارتباط بیماری ها با تمیزی دستها، در مرتبه ای دور قرار داشته باشد، اما تحقیقات کنونی نشان می دهد که برای پاسخ بسیاری از بیماری ها بهتر است به چگونگی و درستی پاکیزگی مان دقت کنیم. بیماری های جهان، امروزه تحت تاثیر عواملی چون وراثت، تغذیه، حوادث و مشکلات روحی است، پس بهتر است با عدم پاکیزگی به عوامل آن دامنه ای اضافه نکنیم. فراموش نکنیم مطمئنا تمام میکرب ها از بین نمی رود تا زمانی که در دست های ما ذرات میکرب و کثیفی مشاهده می شود.

منبع:

www.cbsnews.com

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن   Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh